یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۳۵:۱۲
دسته بندی: تحلیل
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸

امام خمینی(ره): در هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنم!

تکلیفی است که به همه ملت متوجه است , به زن و مرد , و به آن کسی که به حد رای دادن قانونی رسیده واجب است این مساله که در پای صندوق های تعیین رئیس جمهور حاضر بشوند و رای بدهند.



تکلیفی است که به همه ملت متوجه است , به زن و مرد , و به آن کسی که به حد رای دادن قانونی رسیده واجب است این مساله که در پای صندوق های تعیین رئیس جمهور حاضر بشوند و رای بدهند.

انتخابات از نگاه امام خمینی(ره), یکی از عرصه های مهم نبرد با استکبارجهانی و دشمنان ملت ایران است. به همین دلیل است که نه تنها امام خمینی در تشویق مردم به شرکت در انتخابات از ادبیات ویژه حماسی بهره می‌بردند، بلکه به وضوح ابراز می‌کردند که شکست در انتخابات و عدم حضور گسترده مردم در انتخابات سبب می‌شود که مثل دوره مشروطیت, انقلاب شکست بخورد و عناصر غیر معتقد به انقلاب و اسلام و مزدوران استکبار به قدرت دست یابند. امام خمینی در این باره می‌فرمودند:

«تکلیفی است که به همه ملت متوجه است , به زن و مرد , و به آن کسی که به حد رای دادن قانونی رسیده واجب است این مساله که در پای صندوق های تعیین رئیس جمهور حاضر بشوند و رای بدهند. اگر سستی بکنید , کسانی که می خواهند این کشور را به باد فنا بدهند , ممکن است پیروز بشوند… اگر مردم , اسلام را , استقلال و آزادی را , نبودن تحت اسارت شرق و غرب را می خواهند , همه در انتخابات شرکت کنند و در صحنه حاضر باشند… در هر صورت ما باید از کید این خائنین هیچ وقت غافل نشویم . اینها دائما مشغول نقشه کشی هستند و دائما مشغول توطئه هستند برای اینکه این سیلی ای که از اسلام خورده اند اینها, به این زودی جبران پذیر نیست. اینها می خواهند و می دانند که با زور نمی شود این کار را انجام داد, اگر هم یک وقتی می‌گویند که ما با زور و نظامی می‌کنیم, این بیخود می‌گوید خودشان هم می فهمند که بیخود می‌گوید. آنها اگر بخواهند کاری بکنند همین از ناحیه خود مردم, از ناحیه دانشگاه, از ناحیه بازار, از ناحیه کارگرها, از ناحیه کارخانه ها , از این جاها می‌خواهند صدمه بزنند. شما اگر بخواهید برای خدا باشد یا برای ملت‌تان باشد یا برای زندگی خودتان باشد , بخواهید اسیر نباشید باید همه توجه کنید و گول این حرف‌ها را نخورید و در انتخابات به طور فعال همه دخالت بکنید. (۹/۱۲/۶۲)

در انتخابات ۱۳۶۷ که آخرین انتخاباتی بود که در زمان حیات امام خمینی(ره) برگزار گردید , معظم له در بخشی از پیامی که به مردم درباره شرکت در انتخابات , فرستادند , چنین فرمودند : «اینجانب در هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنم و انشاالله دنیا خواهد دید که مردم عزیز ایران چگونه حماسه حضور گذشته خویش را در سراسر میهن اسلامی تکرار خواهند کرد» (۷/۱/۶۷)

حضرت امام در آستانه سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری با صدور پیامی خطاب به ملت ایران از ایشان خواست که با همه توان به میدان آیند و حماسه ای بزرگ خلق کنند که دشمنان انقلاب اسلامی را مایوس سازد. ایشان می فرمایند:

«امروز شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نه فقط یک وظیفه اجتماعی و ملی است , بلکه یک وظیفه شرعی اسلامی و الهی است که شکست در آن , شکست جمهوری اسلامی است , که حفظ آن بر جمیع مردم از بزرگترین واجبات و فرایض است و وسوسه در آن از شیطان بلکه عمال شیطان بزرگ است. برادران و خواهران ! با هشیاری بسیار و دید اسلامی سیاسی با مسائل برخورد کنید و از وسوسه منحرفان و مخالفان اسلام و وابستگان به سیاست اجانب اجتناب نمایید که اینان با هر وسیله می‌خواهند پایه های جمهوری اسلامی را متزلزل کنند و به خیال رسیدن به مقاصد خودشان , از هر فرصتی بهره برداری نمایند و نگذارند که شما در این امر حیاتی که شخصیت خود و کشورتان بسته به آن است شرکت کنید» (۲/۷/۶۰)

در این نگاه، انتخابات, عرصه مقابله با استکبار است و وظیفه همه این است که سهمی در این مواجهه داشته باشند. انتخابات جهادی است که هیچ هزینه و هیچ خطری برای سربازانش (عموم مردم ) ندارد ولی همین جهاد فی سبیل الله, نتیجه ای بسیار بزرگ و با اهمیتی داشته و آینده انقلاب را تضمین می‌کند و دشمنان را بار دیگر مایوس و ناامید و سرگردان خواهد نمود.

منبع: بصیرت

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پانزده − ده =