دوشنبه, ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۵:۳۰
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰

«قصۀ آرشاک»؛ مستندپرتره نخستین دوبلور مسیحی ایرانی در تلویزیون

قصۀ آرشاک سیزدهمین مستند از مجموعه مستندهای دوبله وصدا به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی است و در ۵۷ دقیقه به جنبه‌های مختلفی از زندگی کاری استاد قوکاسیان می‌پردازد. آرشاک قوکاسیان (زادهٔ ۶ مهر ۱۳۲۳) اولین دوبلور مسیحی ایرانی است، او در فاصله سال‌های ۱۳۳۹ تا اوایل سال ۶۲ به جای شخصیت‌های جوان در بسیاری […]



قصۀ آرشاک سیزدهمین مستند از مجموعه مستندهای دوبله وصدا به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی است و در ۵۷ دقیقه به جنبه‌های مختلفی از زندگی کاری استاد قوکاسیان می‌پردازد.
آرشاک قوکاسیان (زادهٔ ۶ مهر ۱۳۲۳) اولین دوبلور مسیحی ایرانی است، او در فاصله سال‌های ۱۳۳۹ تا اوایل سال ۶۲ به جای شخصیت‌های جوان در بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های ایرانی و خارجی گویندگی کرده‌است. سپس به کانادا مهاجرت می‌کند و سال ۸۷ مراحل بازگشت ایشان به ایران انجام شده و به دنیای دوبله بازمی گردد.
این هنرمند تا امروز آثار درخشانی از خود بر جای گذاشته است، با این همه صدای او برای نقش «سعید» در سریال دایی جان ناپلئون در یادها مانده است. در فیلم های خارجی نیز مهمترین نقش گویی او در فیلم محمد رسول الله (ص) به جای شخصیت عمار است.
قوکاسیان در قصه آرشاک درباره ورودش به دوبله، دلایل مهاجرت و فعالیتش در کانادا و  همچنین  اتفاقی که منجر به بازگشت این دوبلور پیشکسوت به ایران شد، صحبت خواهدکرد.
قصه آرشاک  یکشنبه ۱۶ آذر ساعت ۲۱  از  شبکه مستند پخش می شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۲ بامداد و ۹ صبح خواهد بود.

نگاهی به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در غلبه برتحریم

برنامه نگاه یک این هفته با موضوع نقش شرکت های دانش بینان در غلبه بر تحریم پخش می شود. سورنا ستاری، معاون علمی فناوری رییس جمهور، با حضور در برنامه امشب نگاه یک، درباره نقش شرکت های دانش بنیان در تامین فناوری های ضروری در کشور و مهمترین خواسته های رهبری در این زمینه صحبت می کند.
نگاهی به نقش شرکت های دانش بنیان در افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش‌بنیان کردن صنایع نفتی، بررسی افزایش تولید خودرو با اتکاء به ظرفیت قطعه‌سازان داخلی و افزایش تولید خوراک دام و دانه‌های روغنی در دوران تحریم از جمله موضوعات مورد گفت و گوی ایشان است. ستاری همچنین درباره نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه سامانه های هوشمند نکاتی را مطرح می کند.
برنامه نگاه یک کاری از گروه سیاسی شبکه یک سیماست که با تهیه کنندگی، حسن نهضت و اجرای مهدی مهدی قلی، شنبه ها زنده و حدود ساعت ۲۰ :۲۳ دقیقه پخش می شود.

ستاره‌های نوترونی به روایت «راهنمای مسافران کهکشان»

دوازدهمین قسمت از فصل دوم راهنمای مسافران کهکشان با موضوع ستاره‌های متغیر، شنبه ۱۵ آذر ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه چهار می‌رود.
اسماعیل باستانی، مجری برنامه در بخش اصلی برنامه میزبان امیر حسن‌زاده، دکترای نجوم اخترفیزیک، خواهد بود و درباره ستاره‌های نوترونی به عنوان یکی از عجیب‌ترین ستاره‌های جهان صحبت خواهد کرد.
در بخش‌ دیگر برنامه شیرین زندیان، مدرس نجوم، پیشنهادهایی برای علاقمندان نجوم خواهد داشت. مصطفی یاوری، پژوهشگر تاریخ علم، مثل همیشه از تاریخ نجوم خواهد گفت و این‌بار سراغ ریاضیات در یونان خواهد رفت.
در آیتم کهکشانی‌ها که برنامه سراغ چهره‌ها و مراکز نجومی ایران می‌رود، میزبان دکتر نیما خسروی، از استادان مطرح کیهان‌شناسی هستیم. دارا تیموری‌فر در آیتم سفرهای کهکشانی به  تپ‌اختر خرچنگ سفر می‌کند و در آیتم «آسمان‌نما»، امیرعلی مومنی رویدادهای آسمان شب در هفته پیش‌رو را بررسی می‌کند.
راهنمای مسافران کهکشان به تهیه کنندگی مریم نیکانلو و سردبیری محمد جباری، محصول گروه دانش شبکه چهار سیما است و شنبه‌ها ساعت ۲۳ پخش می‌شود.

پخش مینی‌سریال خارجی آرزوهای بزرگ از شبکه چهار

مینی سریال ۴ قسمتی خارجی آرزوهای بزرگ از ۱۶ آذرماه از شبکه چهار سیما پخش می شود. سریال آرزوهای بزرگ به کارگردانی برایان کرک Brian Kirk محصول ۲۰۱۱ انگلیس و آمریکا است. این سریال در چهار قسمت از یکشنبه ۱۶ آذر هر شب ۳۰ دقیقه بامداد از شبکه چهار سیما پخش می شود.
آرزوهای بزرگ یک درام اقتباسی تلویزیونی از سارا فِلپس، بر اساس رمان آرزوهای بزرگ، اثر چارلز دیکنز است. ری وینستون در نقش مگویچ، جیلیان اندرسون در نقش خانم هاویشام ، داگلاس بوث در نقش پیپ، ونسا کوربی در نقش اِستِلا و دیوید ساچت در نقش جاگرز در آن به ایفای نقش می پردازند. آرزوهای بزرگ  هر شب ۳۰ دقیقه بامداد پخش و ساعت ۱۸ عصر بازپخش می‌شود.

تاسیس قرارگاه سری نصرت به روایت «سرچشمه»
برنامه تاریخی سرچشمه شبکه پنج، این هفته شنبه(۱۵ آذر) به تبیین و بازخوانی علت «تاسیس قرارگاه سری نصرت» می پردازد. برنامه سرچشمه این هفته ضمن تبیین علت تاسیس قرارگاه سری نصرت به بررسی نقش شهید علی هاشمی در این رویداد  خواهد پرداخت.
سردار احمد غلامپور فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس مهمان این برنامه است و در خصوص  تاسیس قرارگاه سری نصرت، فعالیت های  شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه برای شناسایی هور و حضور فرماندهان ایرانی در خاک عراق به گفتگو می نشیند و مباحث  مهمی در این باره مطرح و تبیین خواهد کرد.
برنامه سرچشمه، کاری مشترک از گروه تلویزیونی بسیج رسانه ملی و گروه سیاسی شبکه پنج سیما است که موضوعات مختلف تاریخ انقلاب را با حضور شاهدان عینی و کارشناسان ذیربط واکاوی، بررسی و تحلیل می کند و تصاویر غیر تکراری و کمتر دیده شده از تاریخ انقلاب را به نمایش می گذارد.
سرچشمه هر هفته شنبه شب ساعت ۱۹ از شبکه پنج سیما تماشایی می شود.

حمل و نقل تهران در گیر و دار تعامل دولت با شهرداری و شورای شهر
برنامه تهران ۲۰ امشب (شنبه۱۵ آذرماه) با حضور محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، به روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود. در این برنامه، به بررسی وضعیت حمل و نقل عمومی شهر تهران، به خصوص مترو و اتوبوس و علت های انجام نشدن تعهدات شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران  پرداخته می شود.
همچنین امشب مهندس محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت تلفنی با موضوع مشکلات زیرساخت اینترنت برای سامانه شاد میهمان این برنامه خواهد بود.
تهران ۲۰ روزهای زوج با اجرای محمد دلاوری و روزهای فرد با اجرای علی مروی از شنبه تا چهارشنبه هر هفته راس ساعت ۲۰ از شبکه ۵ سیما میهمان خانه های مردم ایران خواهد بود. این برنامه کاری از گروه تهران و شهروندی است که به تهیه کنندگی حسن نظری و با سردبیری محمد محسن فیضی پور روانه آنتن شبکه پنج سیما می شود.

شوکت حجت مهمان امشب «دست در دست» می‌شود

شوکت حجت، صداپیشه، گوینده و مدیر دوبلاژ شنبه ۱۵ آذر بعد از گفتگوی ویژه خبری، مهمان برنامه دست در دست از شبکه دو سیما می‌شود. حجت دوبلور و گوینده  سینما و تلویزیون با صدایی به یاد ماندنی در بسیاری از انیمیشن‌های خاطره انگیز همچون سفرهای میتی کومان، فوتبالیست ها، نیک و نیکو و … نقش‌آفرینی کرده و در حافظه شنیداری دهه شصتی ها جاودانه شده است. او همچنین کمپین زنجیره عشق را با کمک دیگر هنرمندان برای کارهای خیریه و کمک به افراد کم و بی بضاعت به راه انداخته است. کسپر، سال های دور از خانه ، جزیره گریز، قصه های جزیره، محله گل و بلبل و … تنها بخش کوچکی از حضور او در عرصه صداپیشگی و دوبله در آثار تلویزیونی است.
مهمان بعدی این برنامه فیروزه سلطان‌محمدی است. زندگی فیروزه سلطان محمدی نمادی از ایستادگی، صبر، درخشش و البته ایثار است. ورزشکاری که پس از معلولیت از ورزش دست نکشید و این روزها به عنوان پرستار داوطلب در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارد.
سلطان محمدی ۴۱ ساله اهل زنجان است و از ۱۳ سالگی به یک بیماری نادر و عجیب به نام لوپوس (یکی از انواع بیماری‌های خود ایمنی) مبتلا شده است .سلطان محمدی ورزش را با پاراگلایدر شروع کرد و از سال ۸۸ در این رشته فعالیت کرده و توانسته مقام سوم کشوری را از آن خود کند. او سال ۹۶  در حین پرواز دچار آسیب‌دیدگی شدید شد که معلولیت پا را برای او به همراه داشت. این پارادوومیدانی کار ۲۳ سال است که به شغل شریف پرستاری اشتغال دارد.
دست در دست تا کنون علاوه بر میزبانی از اهالی فرهنگ و هنر از جمله لاله اسکندری، سوگل طهماسبی، کاوه خداشناس، داود نماینده، نصرالله مدقالچی، رضا فیاضی، علیرام نورایی، گلاره عباسی روایت‌گر داستان افرادی بوده که در این ایام به صورت ویژه‌ای به امدادرسانی به همنوع مشغول بوده‌اند.
این برنامه که تیتراژ آن را حامد فقیهی خوانده، علاوه بر دعوت و گفتگو با چهره‌های حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، ورزشی، اجتماعی و … به پخش گزارش‌هایی از کمک همدلانه مردم به یکدیگر در سراسر ایران می پردازد.
تهیه موشن‌هایی از شخصیت‌های تاثیرگذار و کسانی که در کار خیر پیش قدم بوده‌اند، برگزاری پویشی مردمی با محوریت ارسال داستان هایی با موضوع کرونا به صورت نوشته، فیلم، صدا و اهدای جوایز به آثار برگزیده از دیگر قسمت‌های این برنامه است.
این برنامه کاریست از گروه معارف شبکه دو و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی به تهیه‌کنندگی هادی خدادی و کارگردانی مهدی زنگنه که پنجشنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه بعد از گفت‌وگوی ویژه خبری حوالی ساعت ۲۳:۳۰ روانه آنتن می شود.

پخش زنده مسابقات سراسری قران کریم از شبکه قرآن و معارف سیما

مسابقات سراسری قرآن کریم از امروز شنبه ۱۵ آذر ماه لغایت ۲۱ همین در ساعت ۱۹ الی ۲۳:۳۰ برگزار و از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

این مسابقات به صورت برنامه زنده تلویزیونی برگزار و داوران با حضور در استودیو تلویزیونی مسابقات، فیلم ارسالی تلاوت شرکت‌کنندگان را داوری و تحلیل می‌کنند. شرکت کنندگان استانهای اصفهان، بوشهر، آذربایجان غربی و ایلام روز شنبه به رقابت خواهند پرداخت و در روز یکشنبه شاهد حضورمجازی شرکت کنندگان استان خراسان رضوی در این مسابقه خواهیم بود.
این رقابت‌ها در هردو رشته حفظ و قرائت به صورت یک مرحله‌ای برگزار می‌شود و قاریان و حافظان برتر کشور با یک تلاوت و یک بار ارائه محفوظات مورد سنجش قرار می‌گیرند. شرکت کنندگان استانهای خوزستان، خراسان جنوبی، اردبیل و البرز روز دوشنبه و شرکت کنندگان استانهای قم، زنجان و کهکیلویه و بویر احمد روز سه شنبه در این مسابقات بصورت غیر حضوری شرکت می‌کنند. قاریان استان تهران هم روز چهارشنبه به این سری از مسابقات می‌پیوندند و در آن بصورت مجازی حضور خواهند داشت.
در بخش اول مسابقه در روز پنجشنبه در ساعت ۱۳ الی ۱۷ شاهد رقابت قاریانی از استانهای کردستان، لرستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، مرکزی و چهارمحال و بختیاری خواهیم بود و در بخش دوم در ساعت ۱۹ الی ۲۳:۳۰ شرکت کنندگان استانهای مازندران، فارس، گلستان و سمنان رقابت می‌کنند.
همچنین صبح جمعه ۲۱ آذر، ساعت ۸ الی ۱۱:۴۵ فیلم ارسالی قراء استان‌های گیلان، قزوین و آذربایجان و در ساعت ۱۳ الی ۱۷ همان روز فیلم‌های ارسالی آخرین شرکت کنندگان از استان‌های یزد، همدان، کرمان و هرمزگان داوری خواهد شد.
اختتامیه این مسابقات جمعه ۲۱ آذر ساعت ۱۹ الی ۲۱ از هتل ارم تهران برگزار خواهد شد. اسامی داوران حاضر در این سری از مسابقات به این شرح است:
سیدحمید هروی از خراسان رضوی داور صوت
کریم پارچه باف دولتی از تهران داور وقف و ابتداء
نصرت‌الله عارف حسینی از تهران داور صوت
غلامرضا شاه میوه اصفهانی از اصفهان داور لحن
علی اکبر کاظمی از یزد داور لحن
 سید جواد سادات فاطمی از خراسان رضوی داور وقف و ابتداء
محسن یاراحمدی از تهران داور لحن
محمدصادق نصراللهی از قم داور حسن حفظ
امیر آقایی از تهران داور حسن حفظ
محمدرضا پورزرگری از تهران داور تجوید
حیدر کسمایی از قم داور تجوید
سیدمحسن موسوی بلده از تهران داور تجوید
 همچنین امین پویا از تهران ناظر مسابقات و محمد خواجوی از تهران نیز رئیس هیئت داوران هستند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 − 2 =