شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۲:۰۱
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳

از اختتامیه فصل امید و خیابان تئاتر ایران تا ادامه طرح‌های حمایتی

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، پس از گذشت دو هفته از صدور ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر از سرگیری فعالیت تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهره‌بردن از ۵۰ درصد ظرفیت تالارهای میزبان شاهد گرم و گرم‌تر شدن تنور فعالیت هنرمندان تئاتر هستیم. هنرمندان […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، پس از گذشت دو هفته از صدور ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر از سرگیری فعالیت تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهره‌بردن از ۵۰ درصد ظرفیت تالارهای میزبان شاهد گرم و گرم‌تر شدن تنور فعالیت هنرمندان تئاتر هستیم.

هنرمندان تئاتر بعد از پشت سر گذاشتن شرایط همراه با بیم و امید برای اجرای آثار نمایشی، با اعلام مجدد آغاز فعالیت سالن‌های نمایشی دل به روزهای آینده و آغاز حرکت چرخ هنرهای نمایشی در سال جاری بستند. هر چند در این میان هنوز بیم و امیدهایی از شرایط شکننده شیوع ویروس در پایتخت و دیگر استان‌های کشور وجود دارد.

از جمله مهمترین رویدادها و فعالیت های این حوزه طی روزهای هفته جاری از ۲۶ تا ۲۹ اردیبهشت ماه، می‌توان به تلاش برای افزایش بودجه تئاتر به میزان دو برابر، معرفی برگزیدگان دو رویداد فصل امید و خیابان تئاتر ایران، اجرای نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم» همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، استمرار طرح‌های حمایتی هنرمندان تئاتر در دوران کرونا، انتشار شماره‌ ۲۶۰ ماهنامه‌ «نمایش»، حضور «سگِ زندگی» در پردیس تئاتر شهرزاد، مرگ همیشه آخر ماجرا نیست  در «هیپنوتیزم»، به مشام رسیدن «بوی گوشت آدمیزاد» و برداشته شدن «مرز» نوفل لوشاتو در دیوار چهارم اشاره کرد که در ادامه سطرهایی از این رویدادها را به مرور می‌نشینیم.

از اختتامیه فصل امید و خیابان تئاتر ایران تا ادامه طرح‌های حمایتی

تلاش برای افزایش بودجه تئاتر به میزان دو برابر

قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ در آیین اختتامیه مجازی دو رویداد فصل امید و خیابان تئاتر ایران، گفت: تلاش می‌‎کنیم بودجه تئاتر در سال جاری افزایش دو برابری داشته باشد.

این مراسم با حضور برگزیدگان مسابقه نمایشنامه‌نویسی نخستین رویداد «فصل امید – ۱۳۹۹» و مسابقه طرح و ایده رویداد «خیابان تئاتر ایران – ۱۳۹۹» در دفتر مدیران کل استان‌ها برگزار شد.

 مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در تلاش هستیم بودجه سال جاری تئاتر نسبت به سال گذشته دو برابر شود تا بتوانیم با توان بیشتری از هنرمندان این عرصه و تولیدات نمایشی حمایت کنیم. تاکنون دو سوم تعهدات اداره‌کل هنرهای نمایشی درخصوص تفاهم‌نامه‌های استان‌ها پرداخت شده است و امیدواریم با پی‌گیری استان‌ها و ارسال مدارک لازم، باقی تعهدات نیز پرداخت شود.

از اختتامیه فصل امید و خیابان تئاتر ایران تا ادامه طرح‌های حمایتی

معرفی برگزیدگان دو رویداد فصل امید و خیابان تئاتر ایران

در نخستین رویداد مسابقه نمایشنامه نویسی «فصل امید – ۱۳۹۹» سیدحسین فدایی‌حسین، بهرام جلالی پور و سهراب نیک‌فرجاد ارزیابی نهایی آثار را برعهده داشتند.

در این بخش نمایشنامه «عروس برفی» به نویسندگی بهنام میرزایی از همدان، نمایشنامه «تا رنگین کمان» به نویسندگی سمیرا سلیمانی فارسانی از فارسان، نمایشنامه «پدرانی که از کتابخانه به امانت گرفتم» به نویسندگی محمد عبدی‌جمالی از تهران، نمایشنامه «پیکا» یا «من پسر شما را خوردم» به نویسندگی عقیل جماعتی از خارک و نمایشنامه «پروانه های نقاشی» به نویسندگی عدالت فرزانه از اردبیل به عنوان نفرات برگزیده این بخش معرفی و جوایز خود را دریافت کردند.

در مسابقه طرح و ایده نخستین رویداد «خیابان تئاتر ایران – ۱۳۹۹» نیز رحیم عبدالرحیم زاده، بهار لطافتیان و علی محمدرادمنش ارزیابی نهایی آثار را برعهده داشتند.

در این بخش هیات داوران از عزیز زادسر برای نگارش طرح نمایشی «یک زخم کهنه» از مریوان، مصطفی کولیوندی برای نگارش طرح نمایشی «غول‌سایز» از دهلران و محمد جعفری لفوت برای نگارش طرح نمایشی «دارقالی» از آستانه اشرفیه تقدیر کردند.

اما در ادامه جوایز نفرات برتر مسابقه خیابان تئاتر ایران – ۱۳۹۹ به نفرات برتر اهدا شد.

رتبه اول به مهدی ملکی برای نگارش طرح نمایشی «کولبرف» از تهران، رتبه دوم به رحمان هوشیاری برای نگارش طرح نمایشی «ملی پوشان» از کرمانشاه و رتبه سوم یه شکل مشترک به پژمان شاهوردی برای نگارش طرح نمایشی «پهلوانان می میرند» از بروجرد و علی زیستی برای نگارش طرح نمایشی «رزم نقالان» از کرمانشاه تعلق گرفت.

از اختتامیه فصل امید و خیابان تئاتر ایران تا ادامه طرح‌های حمایتی

اجرای نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم» همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر

 تماشاخانه سرو به عنوان تنها سالن زیر نظر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس،‌ همزمان با قرار گرفتن در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم» به صف فصل جدید اجراهای آثار نمایشی در سال ۱۴۰۰ همزمان با بازگشایی مجدد سالن‌های تئاتری پیوست.

این نمایش به نویسندگی و کارگردانی مریم منصوری به مناسبت آزاد سازی خرمشهر از روز دوشنبه (سوم خردادماه) در تماشاخانه سرو میزبان علاقمندان خواهد بود.

در این نمایش که در هفدهمین دوره جشنواره تئاترمقاومت نیز حاضر بود دریا یاسری، ندا گلرنگی، محسن پوشالی، نازنین نادرپور، پرهام رویین، پریناز لطف‌اللهی نقش افرینی خواهند کرد.

نمایش«آمده بودیم اینجا بمیریم» در هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت حائز رتبه برگزیده سوم رشته نمایشنامه‌نویسی و تقدیر بازیگری مرد شده بود.

این نمایش که از سوم خرداد به مدت ۲۱ شب از ساعت ۱۹.۳۰ در تماشاخانه سرو انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح اجرا خواهد شد، به شهید محمد جهان‌آرا نماد روزهای مقاومت و ایستادگی مردم خرمشهردر ایام دفاع مقدس تقدیم شده است.

از اختتامیه فصل امید و خیابان تئاتر ایران تا ادامه طرح‌های حمایتی

استمرار طرح‌های حمایتی هنرمندان تئاتر در دوران کرونا

قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اجرای تمامی تعهدات و طرح‌های حمایتی دوران پاندمی کرونا از هنرمندان تئاتر چون کمک هزینه تولید آثار و طرح حمایت از جبران ضرر ۵۰ درصد صندلی‌های خالی اجراهای نمایشی تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ به قوت خود باقی است.

وی افزود: از اواخر شهریور ماه ۱۳۹۹ که مسئله حمایت از هنرمندان تئاتر را چه در حوزه تولید و چه در حوزه تامین پرداخت ۵۰ درصد صندلی‌های خالی مانده تماشاخانه‌ها با اتکا بر میزان فروش بلیت گروه‌های نمایشی آغاز کردیم، این روند با جلسات و رایزنی‌های مختلف و متعدد با دکتر حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جدید نیز مطرح و همگی قویاً بر لزوم حمایت از هنرمندان تئاتر به‌ویژه بعد از پشت سر گذاشتن سال سخت ۱۳۹۹ و همراهی و همدلی خانواده تئاتر با شرایط سخت مواجهه با بحران ویروس کرونا تاکید گردند.

آشنا با تاکید بر آنکه نکته حائز اهمیت آنست که تمامی تعهدات سال نود و نه در این عرصه به هنرمندان پرداخته شده‌است خاطرنشان کرد طی جلسات مستمر و مکرر با مسئولان دخیل در امر بودجه اداره‌کل هنرهای نمایشی بنا بر این قرار گرفت که تا پایان شهریور ماه سال جاری این روند حمایتی ادامه داشته باشد و در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش می‌کنیم تا منابع مالی در این حوزه را نیز تامین کنیم.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بر این اساس ادامه این طرح حمایتی در سراسر کشور خواهد بود و در استان‌ها در قالب تفاهم‌نامه با مدیرکل ارشاد استان، بودجه حمایتی مطابق همان اطلاعیه و دستورالعملی که در شهریور ماه ۱۳۹۹ منتشرشده بود در اختیار هنرمندان تئاتر قرار خواهد گرفت.

از اختتامیه فصل امید و خیابان تئاتر ایران تا ادامه طرح‌های حمایتی

انتشار شماره‌ ۲۶۰ ماهنامه‌ «نمایش»

دویست‌وشصتمین شماره ماهنامه «نمایش» ویژه‌ اردیبهشت ۱۴۰۰ با نگاهی ویژه‌ به موضوع «تئاتر و مطالعات بینارشته‌ای» در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

در این شماره مطالبی چون «درمیانه‌ بودن: مطالعات اجرا و فرآیندهایی برای پایایی میان رشتگی» نوشته‌ لینِت هانتر و ترجمه‌ مجید کیانیان، «نسبت هنر تئاتر با مطالعات بینارشته‌ای با عنوان دُرّ گران بهای تئاتر در صدف مطالعات بینارشته‌ای» نوشته‌ شهرام خرازی‌ها، «درام بینارشته‌ای نوشته‌ امیلی آنه گیبسون و هنرمندان تئاتر باید به عنوان موجوداتی بینارشته‌ای فعالیت کنند» (رویکرد بینارشته‌ای در تئاتر) نوشته‌ ربکا برایر با ترجمه‌ نسیبه جمشیدی شاهرودی منتشر شده است.

«مطالعات تئاتری و بینا رشته‌ای» نوشته‌ پاتریس پاویس با ترجمه ابراهیم ابراهیمی، «نمایش‌های آهنگ‌پایۀ ایران ابزار خوانش میراث ناملموس» نوشته‌ آبتین جاوید و «بازیابی مفاهیم مکان و فضا در طراحی معماری و صحنه تئاتر با تاکید بر مفهوم مکان نمایشی» نوشته‌ رضا مهدی‌زاده و زهره صادقی به همراه گفتگو با فرشید ابراهیمیان با عنوان «ضرورت و علیت» و گفتگو با ناصر فکوهی با عنوان «بی‌فرهنگی درد بزرگ جامعه و به خصوص نخبگان ما است» از دیگر مطالب منتشر شده در این شماره مجله نمایش به شمار می رود.

سرمقاله این شماره با نام «نویسنده یتیم ابدی است!» به قلم نصرالله قادری منتشر شده است.

شماره‌ ۲۶۰ ماهنامه‌ «نمایش» ویژه‌ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با سردبیری نصرالله قادری و با بهای ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

از اختتامیه فصل امید و خیابان تئاتر ایران تا ادامه طرح‌های حمایتی

حضور «سگِ زندگی» در پردیس تئاتر شهرزاد

سگِ زندگی عنوان جدیدترین اثری است که به کارگردانی حمیدرضا اسماعیلی از امروز (سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه) هر شب ساعت ۱۹ در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود.

در این اثر علیرضا اسماعیلی، امیرخشایا امجدی، نرگس هاشمی، پرتو مهر، انیس سلامی، کیان طایفه، پوریا سعیدیان، عطیه ملکی، رعنا رحمانی و نفس حسینی ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: پسر جوانی به دلیل مشکلات خانوادگی، دچار تعارضات درونی می شود که در نهایت این اتفاقات باعث می شود…

از اختتامیه فصل امید و خیابان تئاتر ایران تا ادامه طرح‌های حمایتی

مرگ همیشه آخر ماجرا نیست در «هیپنوتیزم»

هیپنوتیزم به نویسندگی و کارگردانی هیلا رضائیان دیگر اثر نمایشی است که از روز سه‌شنبه (۲۸ اردیبهشت ماه) ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه اهورا به روی صحنه می‌رود.

پویا ابراهیمی، کامران نوروزی، امیرعلی شرفی، مونا حسن زاده، مهسا نوروزی، هیلا رضائیان، سبا ایروانی، ترگل شایسته، ملیکا طوسی، سارا عابدی، فاطمه فرزانه و با حضور همراز اکبری و رضا نظری در این اثر ایفای نقش می کنند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: مرگ عاشقان را از هم جدا نمی کند، فقط از هم دورشان می سازد، نمایش «هیپنوتیزم» برای تجلیل از آن دسته افرادی نوشته و روی صحنه می رود که در فراق عزیزانشان از روند زندگی عادی دور و از خود غافل شدند. حرف این نمایش این است که مرگ همیشه آخر ماجرا نبوده و تنها برای مدتی فاصله گذاری می کند. عشق مانا تا ابد در وجود همگان نهادینه خواهد ماند، حتی اگر پای مرگ در میان باشد.

تماشاخانه اهورا در میدان هفت تیر، ابتدای خیابان مفتح جنوبی، بین کوچه تور و همراه، مجتمع هنری عرفان (تیتان) واقع شده است.

از اختتامیه فصل امید و خیابان تئاتر ایران تا ادامه طرح‌های حمایتی

به مشام رسیدن «بوی گوشت آدمیزاد» در دیوار چهارم

بوی گوشت آدمیزاد عنوان نمایشی است به نویسندگی فرشید گویلیان و کارگردانی علی مولایی که از ۲۶ اردیبهشت اجرای خود را در مجموعه تئاتر دیوار چهارم آغاز کرده است و تا ۷ خرداد میزبان علاقه مندان خواهد بود.

کارگردان درباره نمایش نوشته است: این نمایش با دیدی انتزاعی افرادی را به تصویر می کشد که در مکان و زمانی نامشخص اسیر و گرفتار شدند. برخی از آنها بر این اسارات آگاهی دارند و برخی خیر. قدرت و نیرویی آنها را گرفتار کرده و تلاش می کنند از دست آن نیرو و آن حصار بیرون بیایند. جذابیت این نمایش بیشتر از این جهت بود که برای همه انسان ها در همه جای دنیا ممکن است اتفاقی مشابه بیفتد. آدمها در هر گوشه ای از این دنیا ممکن است حبس، اسیر و گرفتار شوند و نتوانند خود را خلاص کنند، حتی این اسارات شاید بتواند اسارت ذهنی و درونی آنها باشد.

در کنار دوستانم که همه هنرآموختگان نمایش هستند پس از هشت ماه با وجود همه سختی ها و با برخوردن به دوبار تعطیلی سالن ها به دلیل کرونا بالاخره روی صحنه رفتیم. هیچ پشتوانه ای جز همیاری و کمک همدیگر نداشتیم اما شکر خدا همه دوستان با چشم پوشی از بسیاری برنامه هایشان تا انتها با قدرت کنار کار بوده و ان شاءالله تا شب آخر اجرا هم خواهند بود.

نگار افراشته، امیرحسین توانا، محمد رجبیان، مریم شیرازی، مریم محبی، محمد مرادی و  علی مولایی بازیگران این اثر نمایش را تشکیل می‎دهند.

از اختتامیه فصل امید و خیابان تئاتر ایران تا ادامه طرح‌های حمایتی

برداشته شدن «مرز» نوفل لوشاتو

نمایش مرز به کارگردانی و بازی امید اولیایی اجرای مجدد خود را از پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت در سالن نوفل لوشاتو آغاز می کند.

«مرز» زندگی سخت کولبران و مردم مناطق مرزنشین کشور را روایت می کند.

عوامل این نمایش عبارتند از: بازیگر و کارگردان: امید اولیایی، نویسنده: حمیدرضا اسدزاده، مشاور کارگردان: مسعود ترابی، دستیاران کارگردان: علی سیبی و مریم رضایی، منشی صحنه: ساناز گراوند، طراح نور: پدرام رضوانی، مجری نورو صدا: سینا منتظری، طراح پوستر: علی تاجیک، ساخت تیزر: وهاب ناصر منش، مدیر رسانه: مینا پیروزیان، هماهنگی و روابط عمومی: فاطمه یاوری، عکاس: سمیه شوقیان.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

13 − یازده =