یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۹:۴۷
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک به ایستگاه پایانی رسید

مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک شامگاه یکشنبه (۱۷ اسفند ماه) با حضور سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا، مدیر کل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مهدی حاجیان دبیر اجرایی جشنواره و تعداد محدودی از هنرمندان و برگزیدگان سه بخش […]



مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک شامگاه یکشنبه (۱۷ اسفند ماه) با حضور سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا، مدیر کل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مهدی حاجیان دبیر اجرایی جشنواره و تعداد محدودی از هنرمندان و برگزیدگان سه بخش رقابتی جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک با رعایت حداکثر شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم بعد از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن توسط یک قاری نوجوان، قطعه نمایشی کوتاه اجرا و در ادامه با پخش تصاویری، یاد و خاطره زنده یاد گلزار محمدی، دبیر فقید جشنواره با حضور تمامی حاضران در سالن که به احترام یاد و نام او ایستاده بودند گرامی داشته و مورد تجلیل واقع شد.

در این فایل تصویری هنرمندانی چون بهروز غریب‌پور، بنفشه بدیعی، بهزاد فراهانی، آزاده انصاری، زهرا صبری، ایرج محمدی، شهرام گیل‌آبادی، شهرام کرمی و محمد اعلمی درباره ویژگی‌های این هنرمند و خاطراتی که از او داشتند، سخن گفتند. بخش انتهایی این کلیپ به سخنان زنده‌نام گلزار محمدی اختصاص داشت.

در ادامه با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، رضا بصیرت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی و مهدی حاجیان، دبیر اجرایی جشنواره از مهدی محمدی، برادر زنده یاد گلزار محمدی تقدیر شد.

مثل عروسک‌ها؛ مهربان، خوشرو، یکرنگ و صادق باشیم

بخش بعدی برنامه به بزرگداشت ایرج محمدی اختصاص داشت. ابتدا کلیپی درباره این هنرمند پیشکسوت پخش شد.

در ادامه با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام بهداروند مشاور اداره کل هنرهای نمایشی و قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی از این هنرمند تقدیر شد.

ایرج محمدی با خواندن یادداشتی از برگزارکنندگان جشنواره و مدیران هنری تشکر کرد و گفت: آرزو می‌کنم در هر شغلی، مفید و تاثیرگذار و مثل عروسک‌ها مهربان، خوشرو، یکرنگ، صادق، باگذشت، بخشنده، و از عاطفه و عشق نسبت به هم لبریز باشیم. راز ماندگاری در همین هاست.

سال‌هاست دانش آموزان مهریز عروسک مبارک را می‌سازند

تقدیر از محمدحسن ابویی، معلم تلاشگر هنر در شهر مهریز، که سال‌هاست عمر هنری و آموزشی خود را وقف آموزش نمایش خیمه شب بازی و ساخت عروسک های سنتی ایران کرده، بخش بعدی مراسم تقدیر و تجلیل آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک بود.

همچنین وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم از این معلم تقدیر کرد.

ابویی مهریزی در سخنانی گفت: سال‌هاست دانش آموزان مهریز عروسک مبارک را می‌سازند. ساخت این عروسک، جزو آموزش هنر در مدارس این شهر است. در هر کلاس و مدرسه‌ای به خیمه شب بازی می‌پردازیم ولی در زمینه آموزش اول راه هستیم. کارگاه های خوبی هم برگزار کرده ایم.

وی در پایان با اشاره به آنکه شهر ما در زمینه تئاتر پتانسیل خوبی دارد گفت: با اتفاقی که امشب روی داد مسئولیت من نیز بیشتر شده است.

برگزیدگان بخش عکس

در ادامه مراسم نوبت به معرفی برگزیدگان سه بخش رقابتی این رویداد رسید و در گام نخست برگزیدگان بخش عکس هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک از سوی هیات داوران اعلام و نفرات برگزیده با دریافت تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جوایز نقدی مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش عکس بر اساس آراء هیات داوران متشکل از اختر تاجیک، بهروز غریب‌پور و سیف الله صمدیان از کیارش مسیبی، پوریا نوری، مریم ملک‌مختار و مجید نیک‌نفس با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

در ادامه و در بخش معرفی برگزیدگان بخش عکس، هیات داوران بدون اولویت تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی خود را به مریم قهرمانی‌زاده برای مجموعه عکس نمایش‌های «اپرای عروسکی عشق » و «یک تئاتر کوچک از انتهای دنیا»، سیدضیا صفویان برای مجموعه عکس نمایش‌های «بغلم کن تا دمپایی نیومده» و «ترانه خورشید و ماه» و مهدی آشنا برای مجموعه عکس نمایش‌های « اگزویا» و «منو نمی‌بره» اهدا کرد.

جوایز بخش عکس با حضور امیر عابدی، مدیر بخش عکس، اختر تاجیک، عضو هیات داوران این بخش و امیر مشهدی‌عباس به برگزیدگان اهدا شد.

در ادامه چند قطعه موسیقی با خوانندگی خواننده نوجوان، مجید معظمی اجرا شد. سپس تیزری از نمایش‌های شرکت کننده در جشنواره، کارگاه های آموزشی، نمایشگاه عکس و دیگر بخش‌های جشنواره پخش شد.

برگزیدگان بخش پژوهش

اهدای جوایز بخش پژوهش، آغازگر بخش اهدای جوایز نفرات برتر دومین بخش رقابتی آیین پایانی هجدهمین  جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک بود. جوایز این بخش توسط پوپک عظیم‌پور، میترا کریمخانی و علی پاکدست اهدا شد.

بخش ترجمه

بر اساس رای هیات داوران متشکل از دکتر فریندخت زاهدی، دکتر بهرام جلالی‌پور و دکتر حمیدرضا اردلان در بخش ترجمه آثار پژوهشی، هیات داوران در این بخش بدون اولویت با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از مجید کیانیان برای ترجمه مقاله «بدن متحول، عبارت نوظهور: اکتساب مهارت در یک تئاتر عروسکی» نوشته: هاروکا اوکویی، پرتو پورقرایی برای ترجمه مقاله «ﻋﺮوﺳﻚ ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ ﺑﺪن زﻧﺪه ﻣﻌﺎﺻﺮ» نوشته نوئِمی لورِنتس و امین محمدی برای ترجمه مقاله «ﻋﺮوﺳﮏ ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ اﺑﺰار آﻣﻮزﺷﯽ» نوشته تارجا کروگر و آن ماریا نوپونن تقدیر کرد.

بخش تالیف

هیات داوران در بخش تالیف آثار پژوهشی جایزه نفر سوم را شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به فائزه السادات شاه حسینی برای نگارش مقاله «آواتارهای پلاسیسیتۀ تخیل» اهدا کرد.

جایزه رتبه دوم به شکل مشترک شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به نگین کشفی برای نگارش مقاله «نمایش‌های فشن به مثابه اجرای عروسکی؛ با نگاهی به نمایش های فشن “Viktor & Rolf” » و میرمحمدرضا حیدری و سلما محسنی اردهالی برای نگارش مقاله «گذری به سیر تاریخی بازی اسب چوبی در ایران و ریشه‌های اسطوره‌ای آن به عنوان یکی از  گونه های عروسک نمایشی در ایران» تعلق گرفت.

جایزه نفر اول بخش تالیفات پژوهشی شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمد اوحدی برای نگارش مقاله «راه روح رقصنده: بازنگری پدیدارشناسانه‌ بر بی‌قراری عروسک در انسان معاصر» اهدا شد.

برگزیدگان بخش نمایشنامه‌نویسی

در ادامه جوایز بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی به عنوان سومین بخش رقابتی آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک با حضور اردشیر صالح پور، سلما محسنی و مریم اقبالی به برگزیدگان اهدا شد.

بر اساس آرای هیات داوران بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی، متشکل از شادی پورمهدی، اردشیر صالح پور و نادر برهانی‌مرند با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از کیان مرادی برای نگارش نمایشنامه «میرزا پارلمان خان نهاوندی» از نهاوند و نسرین خنجری برای نگارش نمایشنامه «افسانه دختر بالدار» از تهران تقدیر شد.

اما در بخش برگزیدگان بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی، هیات داوران بدون اولویت جوایز خود شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به میلاد حسینی برای نگارش نمایشنامه «دژِ هفتواد» از تهران، رضا گشتاسب برای نگارش نمایشنامه «مَتَتی» از یاسوج و باقر سروش برای نگارش نمایشنامه «داش آکل» از تهران  اهدا کرد.

آخرین بخش این برنامه به اجرای قطعه‌ای نمایشی با نام «جنگ و صبح» به کارگردانی میثم یوسفی از یزد اختصاص داشت.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × دو =