جمعه, ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۲۱:۰۰
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰

اجرای همزمان ۷۸ نمایش خیابانی و درخشش پوستر نمایش مرجان در ژاپن

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، با نزدیک شدن به گذشت یک ماه از آغاز فعالیت تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی بعد از تعطیلات موج چهارم شیوع کرونا از ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، ‌در سایه استمرار شرایط فعالیت، شاهد شکل گیری جریان اجراهای نمایشی و گرم شدن تنور تولید آثار تئاتری در پایتخت و به تبع […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، با نزدیک شدن به گذشت یک ماه از آغاز فعالیت تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی بعد از تعطیلات موج چهارم شیوع کرونا از ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، ‌در سایه استمرار شرایط فعالیت، شاهد شکل گیری جریان اجراهای نمایشی و گرم شدن تنور تولید آثار تئاتری در پایتخت و به تبع آن در سراسر کشور هستیم.

هنرمندان تئاتر  با اعلام مجدد آغاز فعالیت سالن‌های نمایشی دل به روزهای آینده و آغاز حرکت چرخ هنرهای نمایشی در سال جاری بستند. امیدی که گویا خوشبختانه طی بیش از سه هفته اخیر به بار نشسته و شاهد استمرار اجراها، ‌پیوستن سالن‌ها و تماشاخانه‌های متعدد به صف میزبانی از آثار نمایشی و رویدادهای متنوع دیگری در حوزه تئاتر کشور هستیم.

از جمله مهمترین رویدادها و فعالیت های این حوزه طی روزهای هفته جاری از ۷ تا ۱۰ خرداد، می‌توان به حضور ۷۸ گروه نمایشی در خیابان‌های ایران، سوء تفاهم خانه نمایش مهرگان، میزبانی تماشاخانه سپند از او زیباست، پوستر نمایش مرجان فینالیست سه سالانه‌ تویاما، اکران برخط فیلم‌تئاتر نه‌زشت و نه‌زیبا، درگذشت هنرمند جوان تئاتر و موسیقی، هم‌بازی شدن شبنم قلی‌خانی و ایوب آقاخانی در تئاتر و انتشار یازدهمین شماره نقش صحنه با موضوع  تئاتر و دین اشاره کرد.

اجرای همزمان ۷۸ نمایش خیابانی و درخشش پوستر نمایش مرجان در ژاپن

حضور ۷۸ گروه نمایشی در خیابان‌های ایران

جدول آثار نمایش خیابانی طرح سراسری اجرای آثار همزمان با حماسه فتح خرمشهر منتشر شد. 

این آثار  پیش از این برگزیده حضور در چهار رویداد سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، خیابان تاتر ایران، هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت و هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک بوده و در این رویدادها چند نوبت روی صحنه رفته‌اند.

بر این اساس ۷۸  اثر نمایشی از مجموع ۱۱۷ اثر که در چهار رویداد ذکر شده حضور داشتند به عنوان آثار منتخب این رویداد  استخراج شد که انتخاب این آثار بر مبنای هر کارگردان اجرای یک اثر نمایشی است.

اجرای همزمان ۷۸ نمایش خیابانی و درخشش پوستر نمایش مرجان در ژاپن

سوءتفاهم خانه نمایش مهرگان

نمایش سؤتفاهم به نویسندگی آلبر کامو و کارگردانی هانیه یوسفی از ۹ تا ۱۲خرداد در خانه نمایش مهرگان ساعت ۱۹:۳۰ روی صحنه می‌رود.

کارگردان درباره نمایش نوشته است: این نمایش با دیدی از شخصیت‌هایی که معنی عشق،شادی،دوستی و محبت را درک نمی‌کنند و مهمترین نکته‌ای که کامو در این نمایشنامه طرح کرده است این است که چرا انسان در هر مسئله ای راه مخصوص به خودش را انتخاب می‌کند.

نمایشنامه سؤتفاهم یک داستان  هولناک را روایت می‌کند و این نمایشنامه همانطور که از اسمش پیداست حول محور یک سؤتفاهم است. سؤتفاهمی که به نابودی یک خانواده می‌رسد و برخورد انسانی در یک موقعیت ناشناخته می‌تواند سؤتفاهمی را در روابط انسانی دیگر ایجاد کرده و در آخر به یک تراژدی برسد، خیلی خوشحالم که اولین کار حرفه ای خود را با اثر آلبر کامو اجرا می‌کنم و از هنر دوستان عزیز تقاضا دارم به تماشای این نمایش بنشینند و حمایتمان کنند.

در خلاصه نمایش آمده است: مردی پس از سال ها دوری از خانواده‌اش با نیتی خیرخواهانه به نزد مادر و خواهرش باز می‌گردد و هویتش را از آنها پنهان نگه میدارد.

در مقابل خواهرش (مارتا) که از زندگی پر رنج خود خسته شده و آدم‌های ثروتمندی همچون برادرش را مسبب چنین رنجی می‌داند و تنها چاره خوشبختی او و زندگی در جایی که حق اوست به قتل رساندن همین آدم هاست.

آتنا دولت آبادی، سپهرداد منشی، فریبا نیروئی، هانیه یوسفی بازیگران اثر نمایشی هستند.

اجرای همزمان ۷۸ نمایش خیابانی و درخشش پوستر نمایش مرجان در ژاپن

درگذشت هنرمند جوان تئاتر و موسیقی

سیامک قطاعی از هنرمندان جوان تئاتر و موسیقی ۱۰ خرداد به دلیل بیماری سرطان در ۳۹ سالگی دار فانی را وداع گفت

سیامک قطاعی از فعالان جوان تئاتر و موسیقی متولد سال ۱۳۶۱ بود. وی صبح دوشنبه (۱۰ خرداد ۱۴۰۰) در ۳۹ سالگی و بعد از دوره ای مبارزه با بیماری سرطان، چشم از جهان فروبست.

زنده‌یاد قطاعی پیش از حضور در بنیاد رودکی به عنوان راهنمای فرهنگی در واحد تالارهای مجموعه تئاترشهر به فعالیت مشغول بود. عضویت در گروه اجرایی پروژه موسیقایی چند شب نیز از دیگر فعالیت‌های زنده وی بود.

این هنرمنر جوان درگذشته که سابقه فعالیت در گروه های اجرایی تئاتر و موسیقی را داشت، طی سال های اخیر هم به عنوان راهنمای فرهنگی در مجموعه بنیاد رودکی و هم بخش حراست این بنیاد مشغول فعالیت بود.

میزبانی تماشاخانه سپند از او زیباست

نمایش او زیباست کاری از گروه تئاتر کوچه به نویسندگی و کارگردانی پوریا گلستانی از ۲۰ خرداد در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: دختری در یک بیمارستان روانی بستری شده و به دنبال راهی است تا از آنجا خارج شود که…

غزاله روغنی، فرنوش مرواری، پدرام عزیزی، مصطفی سلیمانی، مریم مقدم، رضا قره گوزلو، مهدیه سلیمانی، شبنم شاهسون بازیگران این نمایش هستند.

این کارگردان اردیبهشت ٩٨ نمایش قاسم آباد را در تماشاخانه سپند به صحنه برده بود.

اجرای همزمان ۷۸ نمایش خیابانی و درخشش پوستر نمایش مرجان در ژاپن

پوستر نمایش مرجان فینالیست سه سالانه‌ تویاما

پوستر اجرای برخط (آنلاین) مرجان با طراحی سینا افشار در میان فینالیست‌های سیزدهمین سه سالانه‌ بین‌ المللی پوستر تویاما ژاپن (۲۰۲۱) که از معتبرترین‌ رویدادهای طراحی پوستر جهان است، قرار گرفت.

نمایش مرجان به‌ نویسندگی و کارگردانی آریان رضایی و با بازی الهام پاوه‌نژاد آبان ۱۳۹۹ به صورت برخط اجرا شد.

آثار فینالیست این‌ سه سالانه، علاوه‌ بر اکران نمایشگاهی و چاپ در کتاب، در میان دارایی‌های موزه‌ هنر تویاما نیز ثبت خواهند شد.

اجرای همزمان ۷۸ نمایش خیابانی و درخشش پوستر نمایش مرجان در ژاپن

اکران برخط فیلم‌تئاتر نه‌زشت و نه‌زیبا

نمایش نه‌زشت و نه‌زیبا به کارگردانی حسن دادشکر از تولیدات سال ۱۳۸۳ مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در ادامه‌ طرح نمایش‌نما از روز چهارشنبه ۱۲ خرداد در سایت اکران خواهد شد.

داستان این نمایش درباره خداداد پسر جوانی است که از زشتی صورت و تمسخر اطرافیانش رنج می‌برد و به دنبال علت زشتی خود است. او با راهنمایی مرشد، راهی سرزمین باختر می‌شود تا از سه حکیم دانا، علت زشتی‌اش را بپرسد. خداداد پس از عبور از جنگل، با پیرمردی روستایی، زاهدی درست‌کار و یک ماهی بزرگ مواجه می‌شود و هر یک از آنها نیز خواهان حل مشکل‌شان هستند و از خداداد می‌خواهند سوال‌های آنها را هم از حکیم‌ها بپرسد و خداداد قول می‌دهد تا جواب را برایشان بیاورد. او پس از آن که به آن سه حکیم می‌رسد سه سوال دوستانش را می‌پرسد. اما فقط می‌توانست سه سوال مطرح کند و سه حکیم پس از پاسخ سوال سوم ناپدید شده و او از طرح سوال خودش محروم می‌شود اما در مسیر بازگشت، پاداشی خوب برای مهربانی خداداد در انتظار اوست.

در این نمایش مجتبی معاف، ناصر احمدی‌فر، همایون صلاحی، علی افشاری و حسن دادشکر به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

اجرای همزمان ۷۸ نمایش خیابانی و درخشش پوستر نمایش مرجان در ژاپن

هم‌بازی شدن شبنم قلی‌خانی و ایوب آقاخانی در تئاتر

پوستر تله‌تئاتر یک آشنایی ساده با بازی شبنم قلی‌خانی و ایوب آقاخانی به کارگردانی محمد قنبری منتشر شد.

نمایش یک آشنایی ساده  اثر والنتین کراسناگوروف است که به زودی در یکی از پلتفرم‌های خصوصی اجرا می‌شود. یک آشنایی ساده قصه زن و مردی است که در رستوران یک هتل با هم آشنا می‎‌شوند و با ورود زن به زندگی خصوصی مرد کشمکشی اتفاق می افتد

این دومین اثر کراسناگوروف است که پس از سهم زن توسط این کارگردان برای پخش در پلتفرم‌های خصوصی آماده می‌شود.

اجرای همزمان ۷۸ نمایش خیابانی و درخشش پوستر نمایش مرجان در ژاپن

انتشار یازدهمین شماره نقش صحنه با موضوع  تئاتر و دین

یازدهمین شماره نشریه تخصصی تئاتر نقش صحنه ویژه فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منتشر شد.

این شماره نشریه تخصصی تئاتر نقش صحنه حاوی بخش‌ها و مطالب متنوعی است که از آن جمله می‌­توان به پرونده ماه با موضوع «تئاتر و دین» با مقالاتی از دکتر مصطفی مختاباد، دکتر محمدعلی خبری، جهانشیر یاراحمدی، حسین فدایی حسین و ترجمه مقالات: تئاتر و خداشناسی عملی (ترجمه ابراهیم ابراهیمیهم‌نشینان بی‌قرار: تئاتر، الهیات، دین و معنویت ( ترجمه مجید کیانیان دین، تئاتر و اجرا: کنش‌های ایمان (ترجمه نسیبه جمشیدی شاهرودی) همچنین تئاتر استان‌ها، معرفی کتاب، اخبار، نقد نمایشنامه «پدران، مادران، فرزندان» ،گفتگوهایی با دکتر تاجبخش فنائیان و استاد داوود فتحعلی‌بیگی و مقالاتی از عبدالرضا فریدزاده و شهید آوینی اشاره کرد.

انتشار مجدد نقش صحنه بعد از وقفه­‌ای ده‌ساله از خرداد سال ۹۹ و به صورت الکترونیکی آغاز و در دوره جدید تاکنون یازده شماره از این نشریه به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منتشر شده و مقرر است در سال جاری به صورت دوماهنامه منتشر شود. علاقمندان می‌توانند نشریه نقش صحنه را از بخش کتاب در سایت تیوال تهیه کنند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شانزده − نه =