یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۴:۱۲
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

انتصاب‌های جدید در فرهنگستان زبان و ادب فارسی

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از فرهنگستان زبان و ادب فارسی، غلامعلی حدادعادل در حکمی دکتر محمد حسن‌دوست را به جای دکتر محمدتقی راشد محصل به‌ مدیریت گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی منصوب کرد. در این حکم آمده است: اکنون که استاد ارجمند جناب آقای دکتر راشد محصل به علت کسالت، از ادامۀ مدیریت گروه زبان‌ها […]



به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از فرهنگستان زبان و ادب فارسی، غلامعلی حدادعادل در حکمی دکتر محمد حسن‌دوست را به جای دکتر محمدتقی راشد محصل به‌ مدیریت گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی منصوب کرد. در این حکم آمده است: اکنون که استاد ارجمند جناب آقای دکتر راشد محصل به علت کسالت، از ادامۀ مدیریت گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی بازمانده‌اند، جناب‌عالی را که صاحب دانش و تجربۀ همکاری با این گروه را دارید به مدیریت این گروه منصوب می‌کنم.

افزون بر این، دکتر مسعود جعفری جزی در حکم دیگری جایگزین استاد زنده‌یاد اسماعیل سعادت به عنوان مدیر گروه تحقیقات ادبی شد که ۱۲ شهریور گذشته درگذشت. در این حکم نیز حدادعادل تاکید کرده است:  نظر به دانش و تجربۀ ارزشمندی که در زمینۀ پژوهش‌های مرتبط با زبان و ادب فارسی دارید به موجب این حکم به مدیریت گروه تحقیقات ادبی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منصوب می‌شوید.

وی افزوده است: توفیق جناب‌عالی را در خدمت به زبان و ادب فارسی و ایفای وظایفی که فرهنگستان بر عهده دارد از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم و با یادآوری مدیریت مؤثر و تلاش کارساز استاد فقید اسماعیل سعادت در مدیریت این گروه برای آن شادروان طلب علو درجات و آمرزش و رحمت می‌کنم.

بر پایه این خبر، دکتر مریم دانشگر نیز امروز به‌ سرپرستی گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی به جای دکتر حسن ذوالفقاری منصوب شد. رئیس فرهنگستان در حکم مریم دانشگر نوشته است:  اکنون که جناب آقای دکتر حسن ذوالفقاری به ضرورت تدریس زبان فارسی در خارج از کشور به سر می‌برند سرکار را که صاحب دانش و تجربۀ همکاری طولانی با گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی هستید به سرپرستی این گروه منصوب می‌کنم. توفیق شما را در ایفای وظایف خطیری که بر عهدۀ این گروه است از خداوند کریم مسئلت می‌کنم.

تشکیل فرهنگستان زبان و ادب فارسی با هدف حفظ سلامت و تقویت و گسترش زبان فارسی و تجهیز آن برای برآوردن نیازهای روزافزون فرهنگی و علمی و فنی و رفع تشتّت و ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های مراکز فرهنگی و پژوهشی در حوزۀ زبان و ادب فارسی و سازمان دادن به تبادل گسترده و پربار تجربه درزمینۀ تحقیقات و مطالعات در این حوزه و صرفه‌جویی در نیرو و استفادۀ صحیح از کارشناسان و پژوهشگران و ایجاد مرجعی معتبر و برخوردار از وجهه و حیثیت جهانی در ایران در جلسه‌های ۲۰۸ و ۲۰۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۶۸/۱۰/۲۶ و ۶۸/۱۱/۲۴ تصویب شد.

در بدو تأسیس فرهنگستان‌، شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، ۱۷ تن از محققان و ادیبان و صاحب‌نظران برجستۀ زبان و ادب فارسی را انتخاب و برای صدور حکم عضویت در شورای فرهنگستان به ریاست جمهوری معرفی کرد. سرانجام نخستین جلسۀ شورای فرهنگستان در تاریخ ۶۹/۶/۲۶ به دعوت وزارت فرهنگ و آموزش عالی (وزارت علوم‌، تحقیقات و فنّاوری امروز) در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی اکنون ۱۴ گروه پژوهشی به نام‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی، زبان و رایانه، ادبیات تطبیقی، ادبیات انقلاب اسلامی، برون‌مرزی، زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، تحقیقات ادبی، دستور زبان فارسی و رسم الخط، واژه‌گزینی، فهرست‌نویسی، تصحیح متون، ادبیات معاصر، مطالعات زبان و ادبیات فارسی در آسیای صغیر و دانشنامه زبان و ادبیات فارسی در شبه قاره دارد که هر گروه با مدیر، گروهی مشاوران متخصص و پژوهشگران کارآزموده در آن حوزه اداره می‌شود.

غلامعلی حدادعادل از سال ۱۳۸۷ تاکنون رئیس فرهنگستان است. همچنین اکنون دکتر محمدرضا نصیری دبیر و محمد دبیرمقدم معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی هستند. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پانزده + 20 =