یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۷:۲۷
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

گذر فرهنگی، هفته‌ای که گذشت

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با فروش یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۹۹ نسخه کتاب به ارزش ۶۴۰ میلیارد و ۲۵۸میلیون و ۷۷هزار و ۵۶۸ ریال جمعه شب دهم بهمن ماه به کار خود پایان داد. به مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و در آستانه روز زن و مادر، نمایشگاه مجازی هنرهای […]



نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با فروش یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۹۹ نسخه کتاب به ارزش ۶۴۰ میلیارد و ۲۵۸میلیون و ۷۷هزار و ۵۶۸ ریال جمعه شب دهم بهمن ماه به کار خود پایان داد.

به مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و در آستانه روز زن و مادر، نمایشگاه مجازی هنرهای تجسمی «سایه طوبی» با نمایش آثار بانوان برگزیده ۱۲ دوره جشنواره هنرهای تجسمی برگزار می‌شود.

آثار برگزیده ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت از بیش از ۵۰ کشور جهان در خانه هنرمندان ایران به نمایش در خواهد آمد. این نمایشگاه از ۲۰ بهمن تا یکم اسفند ماه سال جاری در خانه هنرمندان ایران و با رعایت کامل تمامی پروتکل‌های بهداشتی برگزار می شود.

موزه هنرهای معاصر تهران میزبان نمایشگاه‌های «ارمغان» و عکس مفهومی عکاسانی همچون هیلا بکر و ادوارد روشا است.

ششمین سال نوای موسیقی ایران با برگزاری آیین نکوداشت استاد محمدرضا شجریان در قالب یک رویداد مجازی با حضور حسین علیزاده نوازنده و آهنگساز پیشگام موسیقی ایرانی و فریدون شهبازیان رهبر ارکستر و آهنگساز معتبر موسیقی کشورمان شامگاه گذشته ۱۱ بهمن ماه به کار خود پایان داد.

خلاصه‌ای از پوشش خبری رویدادهای فرهنگی و هنری در نخستین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی در بولتنی با عنوان «سردار سلیمانی در قاب فرهنگی فرهنگ سار» منتشر شد.

 دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، گفت: امسال تلاش کرده‌ایم که فیلم‌های جشنواره را در ۷۰ سینما در ۳۰ استان و ۵ منطقه آزاد به نمایش درآوریم.

جمشید نجفی از خوانندگان پیشکسوت موسیقی و خواننده آثار حماسی دوران دفاع مقدس از جمله «پرواز کن»، در سن هفتادسالگی درگذشت.

موزه هنرهای معاصر تهران عصر پنجشنبه (۹ بهمن‌ماه) با حضور مدیران هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سفرای خارجی و جمع محدودی از هنرمندان به صورت رسمی بازگشایی شد.

 گوهر خیراندیش، بازیگر سینما و تلویزیون با نوشتن مطلبی در اینستاگرام بستری‌شدنش در بیمارستان به خاطر کرونا را تایید و از این که چند روز دیرتر عازم بیمارستان شده اظهار پشیمانی کرد.

افتخارات فرهنگ و هنر ایران در عرصه جهانی

فیلم سینمایی «چهل و هفت» به کارگردانی احمد اطراقچی و علیرضا عطاء‌الله تبریزی در هفتمین دوره جشنواره فیلم آینده کبک کشور کانادا شرکت خواهد کرد.

فیلم سینمایی جنایت بی‌دقت آخرین ساخته شهرام مکری بهمن ماه امسال در سه موزه آمریکایی هنرهای واشنگتن، بوستون و هیوستون اکران می‌شود، این نمایش‌ها از چهارشنبه هشتم بهمن آغاز و شهرام مکری پنج شنبه ١۶ بهمن به شکل آنلاین میهمان موزه هیوستون خواهد بود.

پایگاه سینمایی «هالیوود ریپورتر» در مطلبی ضمن نقد فیلم دلهره‌آور «آن شب» ساخته «کوروش آهاری» نوشت: این اولین فیلم محصول آمریکاست که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، مجوز اکران می‌گیرد؛ در مقایسه با دستاوردهای دیپلماتیک، شاید با بازگشت به توافق هسته‌ای قابل قیاس نباشد؛ اما شروع خوبی است.

دو مستند ایرانی «کودتای ۵۳» و «هنر در خطر زندگی کردن» برای رقابت در شاخه بهترین فیلم مستند نودوسومین دوره جوایز اسکار چراغ سبز گرفتند. 

جشنواره فیلم‌های مستقل کالیفرنیا به صورت آنلاین در سینمای مجازی و فستیوال چفالو ایتالیا هر ۲ از تاریخ یکم فوریه ۲۰۲۱ کار خود را آغاز خواهند کرد و فیلم کوتاه داستانی عروسک به نویسندگی و کارگردانی نسرین گل ریحان در آنها شرکت می‌کند.

اخبار بین الملل

سینماهای هند با نادیده گرفتن لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، فعالیت با ۱۰۰ درصد ظرفیت سالن را از سر می‌گیرند.

یک کارشناس و دلال زبده هنری به نام آندره روژنیکف در نامه‌ای موزه آرمیتاژ روسیه را به نمایش دستکم ۲۰ اثر تقلبی در نمایشگاه تخم‌مرغ‌های فابرژه متهم کرد و خواستار تعطیلی فوری این نمایشگاه شد.

«آنجلینا جولی» تابلوی «مناره مسجد الکتبیه» از «وینستون چرچیل»، نخست‌وزیر اسبق انگلیس، را در یک حراجی به فروش می‌گذارد.  

با گذشت هفت قرن از آن که «دانته الیگیری» نویسنده کتاب مشهور «کمدی الهی» در دادگاه فلورانس به فساد محکوم شد، یکی از نوادگانش به دنبال رفع اتهام از اوست.  

ویکی‌پدیا سه‌شنبه ۱۴ بهمن از یک آیین‌نامه جهانی رونمایی کرد که قرار است از بروز مواردی چون سوءاستفاده، نشر اکاذیب و دستکاری اطلاعات در این دانشنامه برخط جلوگیری کند. 

مرکز فرهنگی «ژرژ پمپیدو»، بزرگترین موزه هنر مدرن جهان، از سال ۲۰۲۳ به مدت چهار سال برای انجام عملیات نوسازی تعطیل می‌شود.

«اسپاتیفای» که از معروف‌ترین سرویس‌های پخش برخط موسیقی است، با انتشار نسخه صوتی ۹ اثر کلاسیک پا به عرصه پررونق کتاب‌های صوتی گذاشت.

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد بخش‌های فرهنگی و خلاق اروپا با بیش از ۳۰ درصد کاهش درآمد، در مقایسه با دیگر صنایع، از شیوع کرونا بیشترین خسارت را دیدند.   

قرار است از زباله‌های جمع‌آوری شده از قله اورست آثاری هنری خلق شده و در نگارخانه‌ای در همان نزدیکی به نمایش گذاشته شود. هدف از این کار تاکید بر اهمیت و لزوم جلوگیری از تبدیل بلندترین قله جهان به یک زباله‌دانی است.

یکی از تابلوهای «ساندرو بوتیچلی» در حراجی ساتبیز بالای ۹۲ میلیون دلار چکش خورد و رکورد بالاترین بهای پرداخت شده برای آثار این نقاش معروف ایتالیایی در حراجی‌های هنری را شکست.

 به پاس حمایت‌های بی‌دریغ «مارگارت آتوود» نویسنده معروف و همسرش از فرهنگ کانادایی، یکی از جوایز ادبی این کشور به جایزه «آتوود-گیبسون» تغییر نام داد.

فیلم‌های آخرالزمانی که در دوران قرنطینه ناشی از شیوع کرونا فیلمبرداری و تولید شدند، در روزهای آغازین چهل‌وسومین دوره جشنواره فیلم ساندنس (از ۱۰ تا ۱۵ بهمن)، حضور پررنگی داشتند.

 موزه‌های واتیکان پس از یک دوره طولانی تعطیلی ناشی از شیوع کرونا، از اول ژوئن (۱۱ خرداد ۱۴۰۰) درهای خود را به روی بازدیدکنندگان باز می‌کنند.

 یک پرستار بخش کرونا به عنوان تنها تماشاگر جشنواره بین‌المللی فیلم گوتنبرگ سوئد، در جزیره‌ای خالی از سکنه به تماشای ۶۰ فیلم منتخب این جشنواره می‌نشیند.

فیلم «چیزهای کوچک» (Small Things) با نقش‌آفرینی «دنزل واشنگتن» و «رامی مالک»، با ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروش در صدر فهرست پرفروش‌ترین‌های گیشه آمریکا قرار گرفت.

شیوع کرونا که طولانی‌ترین تعطیلات موزه لوور در چند دهه گذشته را رقم زد، فرصتی استثنایی برای نظافت و بازسازی اساسی این موزه فراهم کرده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

7 − پنج =