یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۰۸:۴۷
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

کتاب‌های تاریخی، «دن کیشوت» و حافظ خوانی؛ تجویزی برای مطالعه

به گزارش فرهنگ سار، در کنار برنامه‌های تدارک دیده شده حقیقی و مجازی هفته کتاب امسال از جمله پویش ها و نشست های نهادهای مختلف متولی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پویش «کتابخوانی ملی» را با حضور و مشارکت چهره های فرهیخته، اهالی فرهنگ و هنر به منظور ارائه پیشنهادهایی برای کتابخوانی آغاز کرد. در پویش «کتابخوانی […]



به گزارش فرهنگ سار، در کنار برنامه‌های تدارک دیده شده حقیقی و مجازی هفته کتاب امسال از جمله پویش ها و نشست های نهادهای مختلف متولی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پویش «کتابخوانی ملی» را با حضور و مشارکت چهره های فرهیخته، اهالی فرهنگ و هنر به منظور ارائه پیشنهادهایی برای کتابخوانی آغاز کرد. در پویش «کتابخوانی ملی» فرهیختگان به مردم توصیه می کنند چه کتابی را و به چه دلیلی بخوانند.

پیشنهاد مترجم اسپانیایی برای مطالعه اشعار «دیوان حافظ» و رمان «دن کیشوت»

خاویر هرناندز مترجم زبان اسپانیایی و فارغ‌التحصیل فیزیک از گرانادا و مطالعات خاورمیانه از دانشگاه بارسلونا و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی به پویش «کتابخوانی ملی» پیوست و گفت: یکی از جذاب‌ترین کتاب‌های دنیا کتاب دن کیشوت با ترجمه محمد قاضی از عجیب‌ترین کتاب‌هایی است که تا کنون خوانده‌ام و پیشنهاد مطالعه این کتاب را می‌دهم.

وی ادامه داد: کتاب دیگر مربوط به داستان‌های کوتاه بیژن نجدی است که معتقدم این کتاب‌ها با نثر بسیار زیبا و دلچسب نوشته شده است.

هرناندز تصریح کرد: بی‌شک حافظ و جهان‌بینی او بی‌نظیر است و معتقدم شاعری در دنیا نداریم که به گردپای حافظ برسد، حتی دانته هم تاثیرگذاری حافظ را ندارد. من معتقدم حافظ به ما حس خوبی از عشق و زندگی می‌دهد.

این مترجم مسلط به زبان‌های آلمانی، عربی، انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی ضمن دعوت از علاقه‌مندان به ادبیات این زبان برای پیوستن به پویش کتابخوانی ملی، در پایان شعر «هان ای دل عبرت‌بین از دیده عبر کن هان/ ایوان  مدائن را آیینه‌ عبرت دان» از سروده‌های شاعر شهید ایرانی «خاقانی شَروانی» را به زبان اسپانیایی خواند.

معرفی «تاریخ تمدن ویل دورانت» و «مقدمه ابن خلدون»

سید احمدرضا خضری، استاد تمام تاریخ و تمدن اسلامی و پژوهشگر برتر حوزه بین الملل با حضور در پویش «کتابخوانی ملی» گفت: ادبیات کلاسیک ایران که از ستون‌های مهم فرهنگ این کشور است و مطالعه این آثار به اعتقاد بنده واجب است. بنابراین پیشنهاد می کنم دیوان حافظ، کلیات سعدی، مثنوی معنوی و خمسه نظامی را به‌عنوان گنجینه‌های گرانقدر و ارزشمند فرهنگی مطالعه کنیم.

وی اد امه داد: پس از این آثار کلاسیک ادبی، به نظر من یکی از مهمترین کتاب‌های خواندنی در حوزه تاریخ که هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود، اثری با عنوان مقدمه ابن خلدون است. ابن خلدون یکی از بزرگترین متفکران و اندیشمندان تاریخ و فرهنگ اسلامی است که کتابی مهم در حوزه تاریخ با عنوان «العبر» دارد. مقدمه‌ای که او بر این کتاب نوشته است اما اهمیتی بسیار بیشتر از اصل کتاب داشته و باعث شهرت و اعتبار علمی او شده است.

خضری تصریح کرد: این مقدمه بسیار گران‌سنگ و البته مفصل است، که امروز به صورت جداگانه از کتاب العبر، چاپ و منتشر می‌شود. ترجمه فارسی این اثر نیز در ۲ جلد منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.

وی ادامه داد: کتاب دیگری که قصد دارم در پویش «کتابخوانی ملی» معرفی کنم، اثری در حوزه تاریخ تمدن است. این کتاب تاریخ تمدن نوشته ویل و آریل دورانت نام دارد که از مشهورترین آثار نوشته شده در حوزه تاریخ تمدن است. ویل دورانت فیلسوف و اندیشمند ارزشمندی است که این کتاب در ۱۱ جلد و ۱۳ مجلد به زبان انگلیسی تهیه و نوشته شده است.

استاد تاریخ و تمدن اسلامی و پژوهشگر برتر حوزه بین الملل خاطرنشان کرد: هر جلد این کتاب به عنوان یک دوره‌ای از دوره‌های مهم تمدنی بشری نامگذاری شده است و از جلد نخست با عنوان مشرق زمین گهواره تمدن تا آخرین جلد با عنوان عصر ناپلئون تداوم پیدا کرده است. ویل دورانت قصد داشت این دوره‌ها را ادامه دهد تا زمان معاصر خود ادامه دهد که او و همسرش، آریل دورانت، در فاصله زمانی کمی به‌ناگهان درگذشتند و این کار نیمه‌کاره ماند.

خضری در ادامه به معرفی کتاب دیگری پرداخت و گفت: کتاب فرهنگ ایرانی پیش از اسلام و آثار آن در تمدن اسلام و ادبیات عربی از استاد فقید و برجسته دانشگاه تهران، دکتر محمد محمدی اثر دیگری است که مایلم معرفی کنم. ایشان در دوران حیات خود، آثار ارزشمند فراوانی را به جا گذاشتند که علاوه بر این کتاب می‌توان به دوره شش جلدی «تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی» هم اشاره کرد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سیزده − ده =