جمعه, ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۲:۵۰:۲۸
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱

کشف ابر سیاره‌ای به اندازه مشتری اما ۱۰ برابر سبک‌تر

به گزارش روزنامه دیلی میل، این سیاره که WASP-۱۰۷b نام دارد یکی از کم چگالی ‌ترین سیارات فراخورشیدی (سیارات خارج از منظومه شمسی ) است که تا کنون کشف شده است ، به همین دلیل به آن لقب «پشمک» داده‌اند. سیاره WASP-۱۰۷b در فاصله ۲۱۲ سال نوری از زمین و در صورت فلکی سنبله (Virgo) قرار دارد. ستاره شناسان […]

ستاره شناسان ادعا می ‌کنند که کشف آنها به درک شکل ‌گیری و رشد سیارات بزرگ کمک می‌ کند.

بر اساس ارزیابی های انجام شده، این سیاره در مقایسه با  فاصله زمین تا خورشید، ۱۶ برابر به ستاره خود به نام WASP-۱۰۷ نزدیک تر است.

محققان دانشگاه مونترال با استفاده از اطلاعات رصد خانه Keck در هاوایی، اندازه و تراکم این سیاره را تخمین زده‌اند.

یافته ‌های آنها نشان می‌دهد که سیاره WASP-۱۰۷b تقریباً به اندازه سیاره مشتری اما ۱۰ برابر سبک ‌تر از آن است.

چگالی اندک این سیاره نشان می هد که احتمالا حجم مرکز جامد آن بیشتر از ۴ برابر زمین نیست. این موضوع بیانگر آن است که بیش از ۸۵ درصد توده این سیاره در لایه ضخیم گازی اطراف هسته آن وجود دارد.

منبع: ایرنا