شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۸:۲۶
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

پیشرفت‌های علمی مهندسان باعث شد تا از قعر جدول علمی جهان به صدر برسیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، مهدی چمران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی- سیاسی جمعه تهران به مناسبت بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس، افزود: امروز ایران در رشته های مهندسی فعالیت های بسیاری دارد و به نسبت جمعیت کشورمان می توان گفت در رده های نخست جهان هستیم و ۳۳.۴ دهم درصد دانشجویان ما […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، مهدی چمران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی- سیاسی جمعه تهران به مناسبت بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس، افزود: امروز ایران در رشته های مهندسی فعالیت های بسیاری دارد و به نسبت جمعیت کشورمان می توان گفت در رده های نخست جهان هستیم و ۳۳.۴ دهم درصد دانشجویان ما در رشته مهندسی تحصیل می کنند. 

وی بیان‌داشت: زمانی که جهان رو به مهندسی و فناوری پیشرفت می کرد، در کشور ما حکومت قاجار برپا بود و آنها از این فناوری روز عقب ماندند و نتیجه این عقب ماندگی را دیدیم. شکست‌های پی در پی و خرد شدن ایران در دوران قاجار و پهلوی به وضعی رسید که امروز نیمی از آن مناطق را داریم. میرزا تقی‌خان امیر کبیر دارالفنون را ایجاد کرد اما به تنهایی نتوانست جای دانشگاه های اروپایی را بگیرد و اروپایی ها کشور را غارت کردند.

چمران اضافه‌کرد: در حکومت مستبد رضاخان، کشور ما ۲۰ سال با استبداد تمام اداره شد و باز هم از دنیا عقب ماندیم. پس از او نیز محمدرضا شاه در کودتای ننگین ۲۸ مرداد قدرت ابرقدرت‌ها در ایران افزون شد. دریچه علم به روی مردم باز نبود. به یاد دارم در زمان ملی شدن صنعت نفت که رزم آرا نخست وزیر بود، گفت وقتی می خواستم صنعت نفت ملی شود و پالایشگاه را اداره کنیم گفتند شما نمی‌توانید حتی یک شب آبادان را روشن نگه دارید و فقط می توانید لولهنگ (آفتابه) بسازید.

وی ادامه‌داد: آن زمان چنین تفکری در کشور ما  حاکم بود، اما در انقلاب اسلامی ما امام (ره) فرمود «ما می‌توانیم» و رهبر معظم انقلاب نیز همین موضوع را با قدرت تمام دنبال و جهش علمی را پایه گذاری کردند و امروز از آنجایی که بودیم، فرسنگ ها فاصله گرفتیم. امروز در دنیا از نظر علمی در ردیف ۱۶ یا ۱۴ هستیم در حالی که قبل از انقلاب جایگاه پنجاهم را داشتیم. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: رهبر معظم انقلاب در نخستین توصیه های خود درباره بیانیه گام دوم انقلاب به علم و دانش به خوبی اشاره کردند و طراحی ۲۰ سال و حتی ۴۰ سال آینده را بر اساس مبانی علم طراحی کردند. ما از قافله علم کمی عقب‌تر هستیم و باید خودمان را به جایگاه های بالای علم و فناوری برسانیم.

وی خاطرنشان‌کرد: ایران در فناوری هسته ای پیشرفت کرده است، اما دشمن می خواهد جلوی پیشرفت هسته ای ما را بگیرد. ما جزو ۱۳ کشور جهان در چرخه سوخت هسته ای هستیم و این دانش هسته ای در علوم مختلف مهندسی حتی پزشکی و کشاورزی می تواند بسیار موثر باشد. در غنی سازی از ۳.۵ و پنج به ۲۰ درصد و هم اکنون به ۶۰ درصد غنی سازی رسیده ایم و این جایگاه بالایی است که به دست آورده ایم. 

چمران با اشاره به پیشرفت های فناوری نانو، گفت: دشمن با ترور کردن شهدای هسته ای تلاش کرد تا جلوی پیشرفت هسته ای ما را بگیرد، اما بدانند چنین چیزی عملی نیست. ما در فناوری فضایی پیشرفت های خیره کننده ای داشته ایم، در رتبه پنجم فناوری ماهواره ای هستیم و در مهندسی رباتیک جایگاه بالایی داریم و در ساخت ابررایانه ها در جایگاه سیزدهم قرار داریم.

وی افزود: در کشور حدود ۹۰ هزار نفر محقق حضور دارند که همه اینها به خاطر «ما می توانیم» است که به آن رسیده ایم. ما از قعر جدول علمی جهان به صدر جدول رسیده ایم. ظرفیت علوم نظامی و موشکی ما خیره‌کننده است و ما به قدرت همین توان نظامی و موشکی دفاعی خودمان توانسته ایم امروز در مقابل بزرگترین ابرقدرت جهان بایسیتم و حتی این فناوری ها را به دیگر کشورها صادر کنیم. 

چمران تاکید کرد: ما نباید به همین مقدار پیشرفت اکتفا کنیم بلکه باید جایگاه مهندسی و شرایط مهندسی و شرایط کار برای مهندسان خود را فراهم کنیم. دانشگاه‌های ما آموزش می‌دهند و کشور ما نیز در دوران تحریم‌ها به چنین جایگاهی رسیده است و باید به خاطر داشته باشیم که گاهی برای تهیه یک کتاب باید تلاش های فراوانی می کردیم. به عبارت دیگر خودمان از صفر شروع کردیم و به این جایگاه های علمی رسیده ایم که بسیار ارزنده است. قدرت ما وابسته به علم و دانش ماست که این علم و دانش وقتی با مکتب همراه می شود و مکتب، پایه این علم قرار می گیرد مهندسان ما به این پیشرفت های علمی در دنیا می‌رسند. 

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، گفت: ایشان پیش بینی کردند روزی فرا برسد که به جای این که زبان های دیگران را بیاموزیم تا علم را فرا گیریم، دیگران زبان فارسی را یاد بگیرند تا به پایه دانش‌های ما و دانشگاه‌های ما برسند. 

چمران با اشاره مقام علمی خواجه نصیرالدین طوسی، بیان‌داشت: این شاعر، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره شناس، ریاضیدان، سیاستمدار، پزشک و معمار شیعه ایرانی بود و ما باید مسیر علم و علم آموزی را ادامه دهیم. 

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس به‌ویژه شهدای مهندس در قرارگاه های مهندسی جنگ، افزود: شهیدانی همچون حداد عادل، مهرداد و همچنین ابراهیمی مجد دستیار شهید مصطفی چمران ر ا داشتیم که در ساخت نخستین موشک‌های ایرانی فعالیت می کرد و در سال ۵۹ و ۶ ماهه نخست جنگ این موشک‌ها به آزمایش گذاشته شد. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

بیست − چهارده =