جمعه, ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۲:۵۰:۵۱
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

توسعه همکاری‌های فناورانه ایران و ازبکستان بر مبنای نقشه راه

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش فرهنگ سار، ‌سردار عمر زاق اف در دیدار با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و بازدید از نمایشگاه دایمی فناوری‌های ایران‌ساخت، گفت: اطمینان یافته‌ایم که ایران به دستاوردهای قابل توجهی در علم و فناوری دست یافته است، از سوی تمامی اعضای هیات ازبکستان از جمله […]



به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش فرهنگ سار، ‌سردار عمر زاق اف در دیدار با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و بازدید از نمایشگاه دایمی فناوری‌های ایران‌ساخت، گفت: اطمینان یافته‌ایم که ایران به دستاوردهای قابل توجهی در علم و فناوری دست یافته است، از سوی تمامی اعضای هیات ازبکستان از جمله معاون وزیر انرژی، سفیر ازبکستان در تهران و معاون وزیر خارجه و سایر اعضای هیات اعلام می کنم که با توجه به دستاوردهای به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه، فرصت بسیار مغتنم و خوبی برای همکاری‌های فناورانه میان دو کشور فراهم است و آماده تعامل در حوزه‌های فناورانه هستیم.

وی با اشاره به شکل‌گیری وزارت توسعه نوآوری در ساختار دولت ازبکستان گفت: این وزارتخانه نسبتاً نوپا و جوان، آماده همکاری با ایران در حوزه فناوری و نوآوری است و با وجود نزدیکی بین دو کشور، در صورتی که همکاری فناورانه را آغاز کنیم قطعاً به نتایج خوبی خواهیم رسید. در ازبکستان نیز پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های فناور و استارتاپ داریم، اما میزان و گستردگی آن در مقایسه با ایران، زیاد نیست و تجربه ایران می‌تواند به توسعه این بخش در ازبکستان و تولید مشترک محصولات مشترک برای ورود به بازار منجر شود.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عمر زاق اف با بیان این‌که باید دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به بازار برسد، ادامه داد: باید دانش و تحقیقات توسعه یابد و طرح های علمی طراحی شود، اما مهم این است که این طرح ها تجاری شوند و در حوزه تولید تحقق پیدا کنند.

تعامل دو کشور در مسیر علم و فناوری

وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان با اشاره به تعریف ایجاد نقشه راهی برای شکل‌گیری همکاری‌های گسترده دو کشور در حوزه علم و فناوری گفت: پیشنهاد می کنم هیاتی مرکب از نمایندگان کسب و کارها، فعالان فناور، شرکت ها و مراکز فعال در پژوهش، فناوری و صنعت از دستاوردهای ایران دیدن کنند و در سفر این هیات به ایران، طرفین تمامی زمینه‌های همکاری را در حوزه های گوناگون دانش، فناوری و صنعت، بررسی کنند تا یک نقشه راه در این حوزه تعریف شود.

وی ادامه داد: در این همکاری محورها و موضوعات مختلفی تعریف شود. مثلا محصولاتی که خرید آن برای ما سودمندتر است یا محصولاتی که تولید مشترک آن برای هر دو طرف سودمند باشد، همچنین در حوزه آموزش نیز این ظرفیت وجود دارد که همکاری صورت گیرد. ‌بر اساس این نقشه راه می توانیم همکاری های مختلف را مبتنی بر اولویت های دو طرف مورد حمایت قرار دهیم.

سردار عمر زاق اف با دعوت از معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری برای حضور در همایش سرمایه گذاری تاشکند و بازدید از ازبکستان گفت: از حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری ایران در ازبکستان استقبال و ایشان را به کشورمان دعوت می‌کنم و در صورت حضور شخصاً میزبان و همراه وی خواهم بود.

به گزارش فرهنگ سار، عمر زاق اف برای حضور در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان به ایران سفر کرده است. این اجلاس یکم و دوم اسفندماه در تهران در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

19 − 18 =