جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۱۲:۵۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

کرونا و آژیر گوش خراش مرگ در هرمزگان

کرونا این غول مرگبار میکروسکوپی در سایه بی توجهی برخی از مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی، هر روز جان بیشتری از مردم بی گناه را می ستاند و امروز همه مناطق هرمزگان درگیر این ویروس شدند و موجی از وحشت و نگرانی در میان کسانی که نسبت به سلامت خود و اطرافیانشان احساس مسوولیت می […]



کرونا این غول مرگبار میکروسکوپی در سایه بی توجهی برخی از مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی، هر روز جان بیشتری از مردم بی گناه را می ستاند و امروز همه مناطق هرمزگان درگیر این ویروس شدند و موجی از وحشت و نگرانی در میان کسانی که نسبت به سلامت خود و اطرافیانشان احساس مسوولیت می کنند و با وجود خستگی از شرایط، همچنان خود را متعهد به رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی می‌دانند، ایجاد شده است.

براساس آخرین آمار اعلامی از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یک هزار و ۴۹۸ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند و شماری از بستری ها نیز در وضعیت بسیار وخیم قرار دارند و پزشکان امیدی به زنده ماندن آنها ندارند.

بارها و بارها از سوی کارشناسان بهداشتی عنوان شده که با توجه به سرعت انتقال بالای ویروس جهش یافته کرونا نسبت به نوع قبلی آن ،اهمیت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و شرکت نکردن در دورهمی ها بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد، اما گویی بسیاری گوش شنوا برای شنیدن این هشدارها را ندارند که هر روز بی توجه تر از قبل در رعایت این شیوه نامه ها هستند و با این خودخواهی جان بسیاری را به خطر می اندازند.

طبق اعلام کارشناسان بهداشتی سویه غالب کرونا در هرمزگان از نوع انگلیسی است، اما احتمال شیوع و وجود کرونای هندی (دلتا) نیز در این استان به ویژه در مناطق شرقی با توجه به همسایگی آن با استان سیستان و بلوچستان که درگیر این نوع کرونا است، بسیار بالا است و مسوولان بهداشتی هرمزگان به شدت نگران این موضوع هستند.

کرونا و کمبود شدید تخت بیمارستانی در هرمزگان

در همان نخستین روزهایی که با شروع پاندمی کرونا ، هرمزگان در وضعیت قرمز ابتلا قرار گرفت، وزارت بهداشت به صورت ویژه تجهیزات و منابع مالی مورد نیاز جهت مقابله با این ویروس مرگبار و درمان مبتلایان به آن در استان را تامین و به عبارتی چتر حمایتی دولت در این بخش گسترده‌تر شد.

اما متاسفانه با وجود این حمایت ها و اختصاص تجهیزات و منابع مورد نیاز، به دلیل شیوع بسیار بالای کرونا و تاخت و تاز آن در سراسر هرمزگان و افزایش آمار بستری ها، این استان در حال حاضر با کمبود تخت بیمارستانی جهت بستری و پذیرش بیماران جدید به ویژه در بخش آی سی یو کووید مواجه شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دراین باره گفت: به دلیل شیوع بالای کرونا در استان، هم اکنون با کمبود تخت بیمارستانی برای بستری کردن مبتلایان جدید مواجه هستیم.

دکتر حسین فرشیدی در این خصوص به خبرنگار فرهنگ سار اظهار داشت: در حال حاضر ۸۰۳ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند و هر روز نیز بر شمار مبتلایان بستری اضافه می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۰ نفر از مجموع بستری ها نیاز به خدمات بخش آی سی یو دارند، که متاسفانه این بخش با تمام ظرفیت تکمیل است و امکان بستری این افراد وجود ندارد.

فرشیدی بیان داشت: هم اکنون در بسیاری از شهرستان ها شاهد تکمیل ظرفیت بخش های کووید هستیم و در بندرعباس نیز که با وضعیت فوق بحرانی روبرو است، چهار بخش آی سی یو ویژه کووید بیمارستان شهید محمدی تکمیل شده و در مواردی پزشکان برای ارایه خدمات ویژه مخصوص این بخش، بیماران را در دیگر بخش ها بستری کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: تا پیش از این آمار بستری های روزانه بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ نفر بود، اما اکنون این آمار از مرز ۲۰۰ نفر نیز گذشته و هر لحظه رو به افزایش است.

فرشیدی با بیان اینکه علاوه بر تخت بیمارستانی با کمبود نیروی پرستار نیز مواجه هستیم، ادامه داد: در این شرایط و با توجه به وضعیت حاکم بر هرمزگان و آمار بالای مبتلایان به کرونا، فشار کاری بسیار زیادی بر نیروهای بهداشت و درمان استان وارد است.

وی هشدار داد: اگر روند شیوع کرونا در هرمزگان همینطور صعودی باشد و مردم همکاری لازم را در رعایت پروتکلهای بهداشتی نداشته باشند و از سوی دیگر محدودیت های کرونایی نیز اعمال نشود، باید شاهد افزایش مرگ و میرهای کرونا در هرمزگان باشیم.

دکتر فرشیدی با تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و اجتناب جدی مردم از انجام سفرهای غیرضروری به ویژه به مقصد استان های همجوار و درگیر با ویروس دلتا، گفت: از مدیران دستگاه ها و سازمان ها نیز خواستاریم تا با اعمال محدودیت های بیشتر و برنامه ریزی برای دورکاری نیروها، یاریگر نیروهای بهداشت و درمان در کنترل این ویروس باشند.

کرونا جان ۹ نفر دیگر از مردم هرمزگان را گرفت

 همانطور که در ابتدای گزارش عنوان شد ، شمار مبتلایان و فوتی های کرونا در هرمزگان هر روز رو به افزایش بوده و تاکنون یک هزار و ۴۹۸ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به روند صعودی ابتلا و فوتی های کرونا در استان، گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته ۹ نفر دیگر بر اثر ابتلا به این ویروس مرگبار جان خود را از دست دادند.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: فوتی ها دو نفر آقا و ۷ خانم در بازه سنی ۴۰ تا ۸۴ سال از بندرعباس (پنج نفر)، جاسک، حاجی آباد، رودان و میناب بودند.

وی با اشاره به وضعیت قرمز کرونا در هرمزگان، تصریح کرد: در حال حاضر تمام شهرستان های استان در وضعیت قرمز قرار دارند و تنها شهرستان بشاگرد نارنجی و شهرستان بوموسی نیز زرد رنگ است.

نوروزیان سیر بستری های کرونا در هرمزگان را صعودی عنوان کرد و گفت: در شبانه روز گذشته ۱۶۲ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند و اکنون در مجموع ۸۰۳ نفر در بیمارستان‌های استان تحت مراقبتند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: از مجموع بستری ها، ۹۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۲۰ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

 وی با تاکید بر پرهیز جدی مردم از خروج غیرضروری از منزل و حضور در دورهمی ها و برپایی مراسم عروسی و عزا، گفت: کنترل شرایط در حال حاضر به تنهایی از دست سامانه بهداشت و درمان خارج بوده و مردم خودشان هم باید احساس مسوولیت کنند و با جدیت شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

احتمال شیوع کرونای دلتا در هرمزگان بسیار بالا است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به وضعیت فوق بحرانی استان از نظر شیوع و آمار مبتلایان به کرونا، گفت: سویه غالب کرونا در استان از نوع انگلیسی بوده اما احتمال شیوع نوع دلتا نیز در هرمزگان بسیار بالا است.

دکتر نوروزیان اظهار داشت: در حال حاضر موارد مشکوکی از نوع دلتا در استان مشاهده شده و نمونه گیری نیز صورت گرفته ، اما هنوز تایید نشده است.

وی ادامه داد: هم اکنون شاهد شیوع نوع دلتا در استان سیستان و بلوچستان هستیم که با توجه به همسایگی این استان با مناطق شرقی هرمزگان و تردد میان این مناطق، احتمال شیوع این ویروس در هرمزگان نیز بسیار بالا است.

نوروزیان خاطرنشان کرد: در ماه گذشته یک مورد ویروس دلتا در هرمزگان ثبت شد و با توجه به انتقال تنفسی آن ، به طور قطع ویروس با همان یک مورد مدفون نشده و احتمال بالایی برای اینکه مواردی در هرمزگان وجود داشته باشد که هنوز شناسایی نشدند، وجود دارد.

وی شایع ترین علایم ویروس دلتا را سردرد، آبریزش بینی، گلودرد و در درجات بعدی تب و سرفه عنوان کرد و گفت: در این نوع جهش یافته از دست دادن حس بویایی و چشایی بسیار کمتر دیده می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: سرعت انتشار نوع دلتا حدود ۱۳۰ درصد بیشتر از نوع ووهان و ۷۰ درصد بیشتر از نوع انگلیسی است و گفته می شود که حتی اگر از کنار فرد مبتلا به کرونای دلتا رد شویم، احتمال انتقال وجود دارد.

تحویل بیش از ۱۱۹ هزار دوز واکسن کرونا به هرمزگان

علاوه بر رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک و پرهیز از حضور در تجمع ها، واکسیناسیون نیز از جمله راه های پیشگیری از شیوع گسترده کرونا در جامعه است که در استان هرمزگان طبق برنامه در حال انجام است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اجرای واکسیناسیون کرونا در استان، گفت: واکسیناسیون از جمله راه های پیشگیری از انتشار ویروس در جامعه است که هم‌اینک برای افراد ۶۰ سال به بالا در استان در حال اجراست.

دکتر محمود حسین‌پور اظهار داشت: اگرچه واکسیناسیون با سرعت بالا در هرمزگان در حال اجرا است اما مهمترین گام جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا از هر نوع آن رعایت کامل و جدی شیوه نامه های بهداشتی است و ما از همه مردم خواستاریم تا حساسیت شرایط را درک کرده و خود را ملزم به رعایت این شیوه نامه جهت حفظ جان خود و عزیزانشان بدانند.

این مقام مسوول ادامه داد: تاکنون ۱۱۹ هزار و ۱۶۳ دوز واکسن کرونا تحویل هرمزگان شده که ۸۱ هزار و ۳۹۱ نفر دوز اول و ۳۷ هزار و ۷۷۲ نفر دوز دوم را نیز دریافت کردند.

 حسین‌پور ابراز داشت: تزریق مرحله دوم واکسن آسترازنکا نیز از پایان تیرماه در هرمزگان همزمان با سراسر کشور آغاز می شود.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده جهت افزایش سهمیه واکسن کرونای هرمزگان، گفت: با تلاش های صورت گرفته این سهمیه افزایش یافته و تاکنون نیز ۱۰ هزار دوز واکسن ایرانی برکت در دو مرحله تحویل استان شده است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: خردادماه سال گذشته نیز، ما یک پیک کرونا در هرمزگان داشتیم که احتمال می رود استفاده از کولرگازی در این بازه زمانی در محیط‌های بسته موجب انتشار بیشتر ویروس شده و از سوی دیگر بی توجهی مردم به پروتکلهای بهداشتی و برگزاری دورهمی ها و سفرهای غیرضرور نیز تاثیر بسزایی در ایجاد این وضعیت دارد.

دکتر حسین‌پور با اشاره به چرخش بالای ویروس جهش یافته کرونا در استان گفت: سرایت پذیری بالای این نوع از کووید ۱۹ خطری جدی برای سلامت جامعه است و باید آن را جدی بگیریم.

وی اظهار داشت: اگر یک فرد مبتلا به کرونای معمولی می توانست دو تا سه نفر را مبتلا کند، کرونای جهش یافته امکان ابتلای ۷ تا ۱۰ نفر را به صورت همزمان دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان رعایت پروتکلهای بهداشتی ، ماندن در خانه و پرهیز از انجام هرگونه سفر درون و برون استانی را تنها راهکار گذر از این بحران اعلام کرد و گفت: در صورت انجام ندادن این موارد، باید انتظار شرایط بسیار بدتری را داشت.

امروز با وجود سرعت گرفتن تزریق واکسن، استانهایی در وضعیت قرمز مثل هرمزگان با دو مشکل اساسی مواجه است یکی اینکه بیماران کرونایی دیر به مراکز درمانی اعزام می شوند وسرعت گیری ویروس جهش یافته زیاد است ودوم اینکه برخی ازاین افراد که باید درخانه قرنظینه شوند که متاسفانه رعایت نکرده و مثل افراد عادی در دور همی ، مراسم های عزا و شادی شرکت می کنند ودر حال حرکت در نقاط پر جمعیت هستند از همین رو کنترل این بیماری بسیار سخت شده است.

به نظر می رسد دراین زمینه باید راهکاری در نظر گرفته شود که این بیماران در دوران قرنطینه حتی از خانه هم جدا و در محل هایی مثل آسایشگاهها، هتل ها و جاهای خاص نگهداری شوندتا شدت بیماری کاهش یابد واگرنه غیرقابل کنترل می شود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × دو =