سه شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۲:۵۱:۱۸
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹

«سگِ زندگی» «هیپنوتیزم» شده در«مرز» به دنبال «بوی گوشت آدمیزاد»

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، سال ۱۳۹۹ زیر سایه سنگین ویروس کرونا علاوه‌بر تمامی تلخی‌های شیوع این ویروس در حوزه ابتلا و مرگ‌ومیر هم‌وطنانمان، شاهد رکود و سکون فعالیت‌های فرهنگی و هنری با محوریت تلاش برای قطع زنجیره شیوع این ویروس بودیم که حکم به تعطیلی اغلب تالارهای نمایشی و هنرمندان آن داد. در […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، سال ۱۳۹۹ زیر سایه سنگین ویروس کرونا علاوه‌بر تمامی تلخی‌های شیوع این ویروس در حوزه ابتلا و مرگ‌ومیر هم‌وطنانمان، شاهد رکود و سکون فعالیت‌های فرهنگی و هنری با محوریت تلاش برای قطع زنجیره شیوع این ویروس بودیم که حکم به تعطیلی اغلب تالارهای نمایشی و هنرمندان آن داد.

در این میان هنرمندانی که بخش مهمی از درآمد و گذران معیشت روزانه زندگی‌شان درگیر تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی بود، بیشترین صدمه و لطمه را از این تعطیلی‌های مکرر دیدند.

در نهایت با نزولی شدن شیب این ویروس و پشت سر گذاشتن موج سوم آن، آرام‌آرام شاهد بازگشت آرامش و آبی شدن شهرهای قرمز کشورمان بودیم که نتیجه آن در حوزه تئاتر به برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر و در ادامه آمادگی گروه‌های نمایشی برای اجرای عمومی آثارشان و آغاز سال جدید تئاتری برای هنرمندان بودیم.

خزان خبرهای خوش زمستان ۹۹ در آغاز بهار ۱۴۰۰

در کنار این خبر خوش که جامعه را امیدوار به روزهای آینده می‌کرد، قرار گرفتن فعالیت‌های هنری و نمایشی از گروه سه مشاغل به گروه دو که اجازه فعالیت‌های آن‌ها را با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتی در شهرهای قرمز می‌داد، نوید روزهای خوشایند و بازگشت به چرخه تولید و رونق اقتصاد تئاتر به تالارهای نمایشی و هنرمندان این عرصه می‌داد.

اما تنها با سپری شدن یک هفته از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ خورشیدی بواسطه عدم رعایت توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی‌ بر عدم سفر رفتن شهروندان و کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط عده‌ای از هموطنان‌مان، شاهد موج چهارم که سهمگین‌ترین موج شیوع کرونا در کشور از آغاز حضور این ویروس به شمار می‌رفت در سراسر کشور بودیم. با امتداد شیوع این موج به سرعت بالایی شهرهای آبی و زرد کشورمان رنگ قرمز به خود گرفت و این خود بار دیگر حکم به تعطیلی فعالیت‌های تئاتری داد.

در نهایت هجدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی‌بر بازگشایی و ازسرگیری فعالیت‌های نمایشی بار دیگر مدیران تالارها و تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی طی رایزنی با گروه‌های نمایشی که اجرای آن‌ها به دلیل شیوع موج چهارم کرونا نیمه‌کاره مانده بود، شاهد رونق دوباره فصل اجراهای تئاتری در کشورمان هستیم.

این خود بار دیگر بارقه‌ای از امید را میان هنرمندان تئاتر ایجاد کرد. حال به فاصله گذشت تنها ۱۰ روز از ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا، بعد از گام نخست میزبانی تالارهای نمایش پایتخت در هفته نخست بازگشایی‌ها با ۱۰ اثر نمایشی جدید، گام بلند دیگری از سوی تماشاخانه‌های خصوصی برای میزبانی از آثار جدید تئاتری و بازگرداندن شور و هیجان به تالارهای نمایشی، هنرمندان این عرصه و مخاطبان مشتاق تئاتر در کشور برداشته شد.

جایی که  خبر می‌رسد در گام دوم آغاز فصل جدید اجراهای نمایشی این‌بار چهار نمایش جدید در تماشاخانه‌های خصوصی اجراهای خود را آغاز کرده‌اند.

«سگِ زندگی» «هیپنوتیزم» شده در«مرز» به دنبال «بوی گوشت آدمیزاد»

حضور «سگِ زندگی» در پردیس تئاتر شهرزاد

سگِ زندگی عنوان جدیدترین اثری است که به کارگردانی حمیدرضا اسماعیلی از امروز (سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه) هر شب ساعت ۱۹ در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود.

در این اثر علیرضا اسماعیلی، امیرخشایا امجدی، نرگس هاشمی، پرتو مهر، انیس سلامی، کیان طایفه، پوریا سعیدیان، عطیه ملکی ،رعنا رحمانی و نفس حسینی ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: پسر جوانی به دلیل مشکلات خانوادگی، دچار تعارضات درونی می شود که در نهایت این اتفاقات باعث می شود…

«سگِ زندگی» «هیپنوتیزم» شده در«مرز» به دنبال «بوی گوشت آدمیزاد»

مرگ همیشه آخر ماجرا نیست  به روایت «هیپنوتیزم»

هیپنوتیزم به نویسندگی و کارگردانی هیلا رضائیان دیگر اثر نمایشی است که از روز سه‌شنبه (۲۸ اردیبهشت ماه) ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه اهورا به روی صحنه می‌رود.

پویا ابراهیمی، کامران نوروزی، امیرعلی شرفی، مونا حسن زاده، مهسا نوروزی، هیلا رضائیان، سبا ایروانی، ترگل شایسته، ملیکا طوسی، سارا عابدی، فاطمه فرزانه و با حضور همراز اکبری و رضا نظری در این اثر ایفای نقش می کنند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: مرگ عاشقان را از هم جدا نمی کند، فقط از هم دورشان می سازد، نمایش «هیپنوتیزم» برای تجلیل از آن دسته افرادی نوشته و روی صحنه می رود که در فراق عزیزانشان از روند زندگی عادی دور و از خود غافل شدند. حرف این نمایش این است که مرگ همیشه آخر ماجرا نبوده و تنها برای مدتی فاصله گذاری می کند. عشق مانا تا ابد در وجود همگان نهادینه خواهد ماند، حتی اگر پای مرگ در میان باشد.

تماشاخانه اهورا در میدان هفت تیر، ابتدای خیابان مفتح جنوبی، بین کوچه تور و همراه، مجتمع هنری عرفان (تیتان) واقع شده است.

«سگِ زندگی» «هیپنوتیزم» شده در«مرز» به دنبال «بوی گوشت آدمیزاد»

به مشام رسیدن «بوی گوشت آدمیزاد» در دیوار چهارم

بوی گوشت آدمیزاد عنوان نمایشی است به نویسندگی فرشید گویلیان و کارگردانی علی مولایی که از ۲۶ اردیبهشت اجرای خود را در مجموعه تئاتر دیوار چهارم آغاز کرده است و تا ۷ خرداد میزبان علاقه مندان خواهد بود.

کارگردان درباره نمایش نوشته است: این نمایش با دیدی انتزاعی افرادی را به تصویر می کشد که در مکان و زمانی نامشخص اسیر و گرفتار شدند. برخی از آنها بر این اسارات آگاهی دارند و برخی خیر. قدرت و نیرویی آنها را گرفتار کرده و تلاش می کنند از دست آن نیرو و آن حصار بیرون بیایند. جذابیت این نمایش بیشتر از این جهت بود که برای همه انسان ها در همه جای دنیا ممکن است اتفاقی مشابه بیفتد. آدمها در هر گوشه ای از این دنیا ممکن است حبس، اسیر و گرفتار شوند و نتوانند خود را خلاص کنند، حتی این اسارات شاید بتواند اسارت ذهنی و درونی آنها باشد.

در کنار دوستانم که همه هنرآموختگان نمایش هستند پس از هشت ماه با وجود همه سختی ها و با برخوردن به دوبار تعطیلی سالن ها به دلیل کرونا بالاخره روی صحنه رفتیم. هیچ پشتوانه ای جز همیاری و کمک همدیگر نداشتیم اما شکر خدا همه دوستان با چشم پوشی از بسیاری برنامه هایشان تا انتها با قدرت کنار کار بوده و ان شاءالله تا شب آخر اجرا هم خواهند بود.

نگار افراشته، امیرحسین توانا، محمد رجبیان، مریم شیرازی، مریم محبی، محمد مرادی و  علی مولایی بازیگران این اثر نمایش را تشکیل می‎دهند.

«سگِ زندگی» «هیپنوتیزم» شده در«مرز» به دنبال «بوی گوشت آدمیزاد»

برداشته شدن «مرز» نوفل لوشاتو

نمایش مرز به کارگردانی و بازی امید اولیایی اجرای مجدد خود را از پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت در سالن نوفل لوشاتو آغاز می کنند.

«مرز» زندگی سخت کولبران و مردم مناطق مرزنشین کشور را روایت می کند.

عوامل این نمایش عبارتند از: بازیگر و کارگردان: امید اولیایی، نویسنده: حمیدرضا اسدزاده، مشاور کارگردان: مسعود ترابی، دستیاران کارگردان: علی سیبی و مریم رضایی، منشی صحنه: ساناز گراوند، طراح نور: پدرام رضوانی، مجری نورو صدا: سینا منتظری، طراح پوستر: علی تاجیک، ساخت تیزر: وهاب ناصر منش، مدیر رسانه: مینا پیروزیان، هماهنگی و روابط عمومی: فاطمه یاوری، عکاس: سمیه شوقیان.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × یک =