سه شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۴:۵۲:۳۰
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۵۲

در گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

عرصه فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت نیز رویدادها و اخبار مختلف فرهنگی هنری داخلی و خارجی را شاهد بود، از جمله مهمترین رویدادهای داخلی مورد توجه سینمادوستان و علاقمندان به دنیای تصویر جشن حافظ بود،‌ بیستمین جشن «حافظ» با سه تندیس برای «هیولا»، اجرا و جایزه احسان علیخانی با تجلیل از برگزیدگان برگزار […]



عرصه فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت نیز رویدادها و اخبار مختلف فرهنگی هنری داخلی و خارجی را شاهد بود، از جمله مهمترین رویدادهای داخلی مورد توجه سینمادوستان و علاقمندان به دنیای تصویر جشن حافظ بود،‌ بیستمین جشن «حافظ» با سه تندیس برای «هیولا»، اجرا و جایزه احسان علیخانی با تجلیل از برگزیدگان برگزار شد.

** آیت الله محمدعلی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام درگذشت.

آیت الله شیخ محمدعلی تسخیری در سال ۱۳۲۳ خورشیدی در نجف اشرف در خانواده ای روحانی از خطه مازندران به دنیا آمد و در کنار تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی (در دانشکده فقه نجف اشرف) تحصیلات حوزوی را تا مرتبه اجتهاد در نجف اشرف سپری کرد و از محضر بزرگانی چون آیت الله سید محمدباقر صدر، آیت الله خویی، آیت الله سید محمدتقی حکیم و آیت الله شیخ جواد تبریزی بهره گرفت. وی فعالیت های علمی خود را از سال ۱۳۵۰ در حوزه علمیه قم ادامه داد.

** سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران امسال به صورت برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد؛ این اولین رویداد سینمایی پس از شیوع کرونا در ایران است که به صورت مجازی برپا می‌شود.

** مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر (ع) با صدور اطلاعیه‌ای از برگزاری متفاوت مراسم امسال خبر داد.

در این بیانیه آمده است: همانطور که مستحضرید مجمع جهانی حضرت علی اصغر علیه السلام مستعد برگزاری  ٧٠٠٠ همایش شیرخوارگان حسینی در ایران و ۴۵ کشور جهان است. لیکن امسال با توجه به معضل جهانی کرونا که شاید برای بشریت و همه ما انسان ها یادآوری همراه با تفکر را به همراه داشته باشد، این مراسم با شیوه‌ای متفاوت برگزار خواهد شد.

در هجدهمین سال برگزاری همایش جهانی شیرخوارگان حسینی، «این بار در خانه هایمان» دست توسل به ضریح گهواره‌ی مسیح حسین می زنیم و دعا می‌کنیم خداوند به خاطر شیرخواره‌ها دنیای مان را از ناامنی نجات دهد.

اولین جمعه محرم ٣١ مرداد؛ پخش زنده مراسم از شبکه های سیما و استانی، ساعت ۱۰ الی ۱۱صبح، همراه با نذرنامه خوانی در ساعت١٠:٣٠ خواهد بود.

** براساس مصوبه شورای معاونان، کتابخانه ملی ایران از سه‌شنبه ۲۸ مرداد برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تا اعلام تغییر وضعیت، توسط ستاد کرونا تعطیل شد.

** بهمن مفید، بازیگر قدیمی سینمای ایران ۲۶ مرداد در سن ۷۸ سالگی براثر ابتلا به بیماری سرطان ریه درگذشت. پیکر این هنرمندان با حضور خانواده و دوستداران سینما در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

افتخارات جهانی 

** فیلم سینمایی یلدا سومین ساخته بلند مسعود بخشی به تهیه کنندگی علی مصفا از ۶ شهریورماه با دوبله آلمانی در سراسر آلمان اکران می شود.

** فیلم سینمایی بی‌گاه به کارگردانی پویا اشتهاردی در سه جشنواره بین‌المللی لودون، اورلاندوی آمریکا و لایف افتر اویل ایتالیا در ماه سپتامبر به نمایش درخواهد آمد.

**‌ فیلم کوتاه جبرئیل ساخته یوسف کارگر به هفدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه «چئونگجو» در کره جنوبی راه یافت.

** فیلم‌های مستند و کوتاه ایرانی در شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه فیلیپین «سینمالایا» در بستر فضای مجازی به نمایش گذاشته شد.

** فیلم کوتاه آخرین خانه دنیا (The World’s Last House) به کارگردانی امیر غلامی و تهیه‌کنندگی پیام محمودی کردستانی به بخش مسابقه نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم دیجیتال آتن کشور یونان راه پیدا کرد.

جشنواره بین المللی فیلم دیجیتال آتن از ۵ تا ۱۹ سپتامبر برابر با ۱۵ تا ۲۹ شهریور برگزار می شود و امسال بیش از ۲۰۰۰ فیلمساز از ۴۵ کشور دنیا آثارشان را به این جشنواره فرستاده اند.

**‌ فیلم سرخپوست به کارگردانی نیما جاویدی یکی از فیلم های بخش رقابتی اصلی سیزدهمین جشنواره فیلم شرق و غرب ارونبورگ در کشور روسیه خواهد بود.

سرخپوست در بخش رقابتی بین المللی این رویداد سینمایی در کنار ۱۸ فیلم از کشورهایی چون آمریکا، اسپانیا، ایسلند، دانمارک، ایتالیا، آلمان، فرانسه، بلغارستان و جمهوری چک به نمایش گذاشته خواهد شد. 

** فیلم کوتاه بوق‌ ممتد به کارگردانی و تهیه‌کنندگی قصیده گلمکانی و آواز گنجشک به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرزانه امیدوارنیا در جشنواره‌ «ناوارا» اسپانیا رقابت می‌کنند.

** فیلم کوتاه کفش یکی از آثار باشگاه فیلم سوره است که به تهیه کنندگی محمدرضا شفاه و کارگردانی حسین دارابی در گروه هنری کات تولید شده و هم‌اکنون برای مرحله نهایی جشنواره بین المللی فیلم SPI ایتالیا انتخاب شده است.

** مستند انیمیشن کاغذپاره‌ها با نام بین‌المللی«The Unseen» ساخته بهزاد نعلبندی در دوازدهمین دوره جشنواره Dmz در کره جنوبی به نمایش در می‌آید. دوازدهمین دوره این جشنواره در شهر گویانگ که تنها نقطه غیرنظامی جهان است از ۱۷ تا ۲۴ سپتامبر مصادف با ۲۷ شهریور تا ۳ مهر برگزار می‌شود.

** انیمیشن باد دوچرخه سوار به کارگردانی نازنین سبحان‌سربندی اختصاص دارد. این انیمیشن کوتاه از تولیدات سال ۲۰۱۸ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در جشنواره بین‌المللی فیلم «گلاسگو» ۲۰۲۰ اسکاتلند به نمایش در می‌آید.

انیمیشن باد دوچرخه سوار در کنار ۱۰ فیلم از کشورهای سوئیس، آمریکا، روسیه، کره‌جنوبی، اسپانیا، مکزیک، ایتالیا، ژاپن، انگلستان، فرانسه و بلژیک در یک برنامه یک ساعت و نیمه در روز اول شهریور سال ۱۳۹۹ برابر با ۲۲ آگوست ۲۰۲۰ به صورت آنلاین به نمایش گذاشته می‌شود.

** فیلم کوتاه مخاطب دوست داشتنی من در بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی ««We Care» هند پذیرفته شد.

فراسوی مرزها

** ماجرای غیرواقعی فرار آنابل

جمعه گذشته ۲۴ مرداد شایعه‌ای مبنی بر فرار عروسک معروف آنابل از موزه وارن اوکالت در آمریکا در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی پخش شد. این شایعه از ترجمه اشتباه یکی از کاربران چینی یوتیوب به نام های تک شروع شد.

 این خبر بین کاربران توییتر دست به دست شد. برخی از کاربران از این که این خبر حقیقت داشته باشد حسابی ترسیدند و برخی نیز در ساختگی بودن آن شکی نداشتند.

** اگرچه با توجه به آتش‌سوزی مهیب سال گذشته در کلیسای نوتردام پاریس در حال حاضر بازدید حضوری از این بنا ممکن نیست، فیلم واقعیت مجازی «بازسازی نوتردام» (Rebuilding Notre-Dame) تجربه بازدید سه‌بعدی از این کلیسا را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

فیلم ۳۶۰ درجه بازسازی نوتردام با روایت تاریخ این کلیسای گوتیک و کلوزآپهایی از مجسمه‌های گارگویل، ناقوس‌ها و اتاق‌های آن برای نگهداری از اشیاء مقدس آغاز می‌شود و پاتریک شووه کشیش ارشد این کلیسا همزمان از مسئولیت‌های خود می‌گوید. این صحنه‌ها سه ماه قبل از وقوع آتش‌سوزی برای مستندی که تارگو می‌خواست درباره اسقف شووه بسازد، فیلمبرداری شد.

** شرکت سینماهای زنجیره‌ای «ای. ام. سی» می‌خواهد در اولین روز از فعالیت پساکرونایی خود در آمریکا، با فروش بلیت‌های ارزان ۱۵ سِنتی مردم را به سالن‌های سینما بکشاند.

شرکت ای.ام.‌سی اینترتیمنت اعلام کرد روز ۲۰ اوت (۳۰ مرداد) در بیش از ۱۰۰ سینمای خود را در آمریکا به روی علاقه‌مندان باز می‌کند. 

** نخستین موزه جهان با محوریت شخصیت سینمایی «گودزیلا» در کشور ژاپن افتتاح شد.

بازدیدکنندگان در فاز اول فعالیت این موزه از ۸ تا ۳۱ اوت (۱۸ مرداد تا ۱۰ شهریور) می‌توانند از ۸۰ مجسمه کمیاب گودزیلا، وسایل صحنه این مجموعه سینمایی و یک نمایشگاه کودک با تم مشابه بازدید کنند.  

** کتاب «زمان طوفان‌ها» (The Time of Storms) نوشته «نیکولا سارکوزی» رئیس‌جمهوری اسبق فرانسه برای سومین هفته متوالی در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های فرانسه قرار گرفت.

** پانزدهمین همایش «کمیک‌کان نیویورک» به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود. به گزارش روزنامه نیویورک پست، همایش کمیک‌کان نیویورک ۲۰۲۰ که قرار بود به صورت حضوری در مرکز یاکوب یاویتس برپا شود، به دلیل تداوم شیوع کرونا از ۸ تا ۱۱ اکتبر (۱۷ تا ۲۰ مهر ۹۹) در قالب یک رویداد مجازی از یوتیوب پخش می‌شود.

** بن کراس هنرپیشه فیلم‌هایی چون «پیشتازان فضا» و «ارابه‌های آتش» در سن ۷۲ سالگی بر اثر بیماری درگذشت.

** فیلمبرداری قسمت چهارم از مجموعه سینمایی «ماتریکس» پس از یک وقفه پنج ماهه به دلیل شیوع کرونا، در برلین از سرگرفته شد. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهارده − 13 =