شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۹:۳۳
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

چشم انتظاری برای فعالیت‌های رسمی موسسات قرآنی

بسیاری از کارشناسان قرآنی معتقدند برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری تشکل‌های قرآن و عترت در مرداد ماه امسال افق جدیدی را برای فعالیت چهار هزار موسسه قرآنی در سطح کشور فراهم کرد تا فعالان قرآنی با همدلی برای ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) تلاشی مضاعف را در پیش گیرند. در واقع این انتخابات پس از […]



بسیاری از کارشناسان قرآنی معتقدند برگزاری انتخابات اتحادیه کشوری تشکل‌های قرآن و عترت در مرداد ماه امسال افق جدیدی را برای فعالیت چهار هزار موسسه قرآنی در سطح کشور فراهم کرد تا فعالان قرآنی با همدلی برای ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) تلاشی مضاعف را در پیش گیرند.

در واقع این انتخابات پس از یک دهه انتظار روی داد تا تمام موسسات قرآنی که تاکنون یا زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کردند، حالا به صورت مسنجم و متحد فعالیت های خود را از سر گیرند.

در این راستا مسئولان فرهنگی و قرآنی از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گرفته تا حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تلاش و جدیت تمام مقدمات برگزاری این انتخابات را فراهم آوردند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از معاونت‌ها، سازمان‌ها و ادارات ستادی و استانی این وزارتخانه خواست تا در برگزاری هر چه بهتر این انتخابات تلاش کنند و عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ نیز در نشستی با مدیران استانی اتحادیه‌های موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت سراسر کشور گفت: وظیفه ما این است که در نهایت اخوت و برادری ایمانی و با رعایت انصاف و عدالت، در برگزاری انتخابات سالم و باشکوه نقش‌آفرینی کنیم.

انتخابات اتحادیه کشوری تشکل های قرآن و عترت با حضور ۵۹۰ نفر از اعضای هیات مدیره اتحادیه های کشوری برگزار شد و ۶۶ نفر نیز نامزد شدند که در نهایت ۱۵ نفر به عنوان هیات مدیره اصلی و سه نفر به عنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند و ۱۵نفر نامزد بازرسی بودند که سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل انتخاب شدند.

هنوز مردادماه به پایان نرسیده بود که مرتضی طلایی به عنوان رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری تشکل های قرآن و عترت انتخاب شد و رحیم قربانی به عنوان نایب رئیس و محمد انجم شعاع به عنوان مدیرعامل این اتحادیه معرفی شدند. در همین مدت چهار کمیته طرح و برنامه، ترویج و تبلیغ، آموزش و پژوهش و کمیته بانوان در این اتحادیه شکل گرفت و علی سرابی به عنوان رئیس شورای راهبردی اتحادیه انتخاب شد که ارتباط گیری و استفاده از ظرفیت نخبگان قرآنی کشور وظیفه این شوراست. 

حالا پس از گذشت سه ماه جامعه قرآنی در انتظار آغاز فعالیت های رسمی این اتحادیه است ولی ظاهرا هنوز تا آغاز این فعالیت ها مانعی وجود دارد.

رحیم قربانی نایب ریئس هیات مدیره اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت در این زمینه به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: اکنون مسائل ثبتی برای انحلال اتحادیه های قبلی در جریان است و کارهای ثبتی معمولا زمان بر است ولی می توان گفت مسائل ثبتی در مراحل نهایی خود قرار دارد.

وی افزود: من به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه کشوری فعالیت دارم. وظیفه من به عنوان مدیر عامل قبلی این است که انحلال دو اتحادیه را پیگیری کنم که این موضوع در سازمان ثبت اسناد و املاک انجام شده و بحث انحلال دو اتحادیه قبلی نیز صورت گرفته و اتحادیه مدغم نیز که اکنون به نام اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت در مرحله ثبت قانونی قرار دارد و طی یک ماه آینده مراحل نهایی ثبتی آن به پایان خواهد رسید.

این عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت از فعالیت های محمد انجم شعاع مدیر عامل جدید این اتحادیه برای تشکیل جلسات و پیگیری فعالیت ها سخن گفت و افزود: جلسات متعدد برگزار می شود و برنامه ریزی های متعدد نیز در حال انجام است. در واقع ما یک زمان گذر داریم که باید این دوره را طی کنیم تا شاهد فعالیت های موسسات مردمی باشیم.

قربانی با اشاره به آگهی روزنامه رسمی مبنی بر انحلال اتحادیه موسسات و تشکل های قرآن و عترت کشور که اخیرا منتشر شده، اضافه کرد: این آگهی اخیرا ارسال شده و مراحل انحلال در سازمان ثبت اسناد ادامه دارد و اتحادیه بعدی نیز در مرحله انحلال قرار دارد تا همه فعالیت های قرآنی در سایه یک اتحادیه صورت گیرد. بر همین اساس قرار شد اتحادیه مدغم (اتحادیه متشکل از موسسات قرآنی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم) که من یک سال مدیرعامل آن بودم، منحل شود.  
به گفته قربانی در سوم مرداد امسال که انتخابات اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت برگزار شد، تمام رای دهندگان که از همه استانها بودند طی صورتجلسه ای موافقت خود را با انحلال اتحادیه های مربوطه اعلام کردند و به صورت رسمی انحلال انجام شده ولی به صورت ثبتی در حال انجام است. 

حسن محمدی عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت نیز در این زمینه به خبرنگار فرهنگ سار گفت: انحلال هر دو اتحادیه در مرحله ثبت قانونی قرار دارد. چون سازمان ثبت اسناد ایراداتی از صورتجلسه انحلال گرفته بود و اصلاح این موارد چهار تا پنج ماه طول می کشد. البته اصلاحات انجام شده برای سازمان ثبت ارسال شده ولی هر بار که اصلاحات انجام می شود و به ثبت فرستاده می شود، در نوبت بررسی و کارشناسی قرار می گیرد و معمولا یک تا دو ماه به طول می انجامد.

البته محمدی نیز معتقد است انحلال به صورت عملی انجام شده و اکنون در مراحل اداری و قانونی قرار دارد ولی اظهار امیداوری کرد تا مراحل قانونی و اداری نیز ظرف یک ماه آینده به سرانجام برسد. 

اینک باید در انتظار بود تا مراحل قانونی و ثبتی انحلال موسسات قرآنی قبلی به سرانجام برسد و اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت به صورت رسمی فعالیت های خود را با همدلی در سطح جامعه گسترش دهند. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × یک =