جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۵۹:۴۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

پنج استان میزبان پانزدهمین جشن هسته‌ای؛ افتتاح ۱۳۳ دستاورد جدید

به گزارش فرهنگ سار، بیستم فروردین ماه هر سال به عنوان روز ملی فناوری هسته ای در ایران گرامی داشته می شود و طی این سال ها، دانشمندان و دست اندرکاران صنعت هسته ای تلاش کرده اند با رونمایی از دستاوردهای علمی و صلح آمیز انرژی هسته ای، بخشی از وابستگی های کشورمان را به […]



به گزارش فرهنگ سار، بیستم فروردین ماه هر سال به عنوان روز ملی فناوری هسته ای در ایران گرامی داشته می شود و طی این سال ها، دانشمندان و دست اندرکاران صنعت هسته ای تلاش کرده اند با رونمایی از دستاوردهای علمی و صلح آمیز انرژی هسته ای، بخشی از وابستگی های کشورمان را به تولیدات هسته‌ای بخصوص در زمینه های پزشکی، تحقیق و توسعه، کشاورزی و … کاهش دهند.

جشن روز ملی فناوری هسته ای امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود و جهادگران عرصه علمی و هسته ای این بار نیز حرفی نو برای اثبات توان علمی ایران در این حوزه داشتند.

نکته اینکه اگر در سال ۱۳۸۵ و در نخستین سال نامگذاری روز ملی فناوری هسته ای، تاسیسات هسته ای به یک یا دو نقطه محدود می‌شد، امروز پنج استان میزبان این افتتاح ها نبودند؛ هرچند که به دلیل مسایل امنیتی و حفاظتی امکان حضور خبرنگاران در این برنامه ها میسر نشد اما افتتاح های انجام شده نشان می دهد که با وجود ادعای نادرست برخی منتقدان دولت مبنی بر اینکه با اجرای برجام صنعت هسته ای نابود شده است، این صنعت همچنان مسیر تعالی خود را طی می کند.

با همین رویکرد دولت، امروز و در شرایطی که نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین برای برداشته شدن تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام در دست انجام است، دستاوردهای هسته ای در استان‌های مرکزی، اصفهان، البرز، تهران و قم رونمایی شد.

«طراحی، ساخت و راه‌اندازی فاز دوم واحدهای تولید صنعتی ترکیبات دوتره در خنداب اراک» و «بهره‌برداری از اورژانس پرتویی، سوانح و سوختگی اراک» دو طرحی بود که استان مرکزی میزبان آن بود.

دکتر سید«محمد جمالیان» رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در آیین افتتاح اورژانس پرتویی اراک گفت: این واحد خدماتی درمانی در دو طبقه شامل اورژانس سوختگی و پرتوی، بخش سوختگی و استریل ساخته شده و دارای ۲ اتاق عمل مجزا و مجهز است و با راه اندازی این مرکز و اتاق عمل، دیگر نیازی به مراجعه هم استانی‌ها برای درمان و خروج آنان از اراک و استان نیست و این مرکز درمانی می‌تواند علاوه بر ارائه خدمت به مردم استان مرکزی، به استان‌های همجوار نیز خدمت رسانی کند.

در استان البرز نیز سه دستاورد هسته‌ای و لیزری در مرکز ملی علوم وفنون لیزر ایران در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز رونمایی شد؛ در این مراسم اعلام شد: این دستاوردها در راستای تحقق و توسعه کاربردی لیرز در صنایع فولاد، هوا فضا و ریلی ساخته شده است.

این لیزرها شامل «دیسک نازک محتوا پنج کیلووات»، «لیرز فیبر ۲ کیلووات به روش تاندون» و «لیرز فیبر ۱۰ کیلو وات» برای استفاده در  جوشکاری است که با آخرین روش های علمی جهان طراحی و ساخته شده اند.

در این برنامه گفته شد که تولیدات و دستاوردهای این مجموعه در حوزه پزشکی در سال های گذشته به ثمر رسیده و به اطلاع مردم ایران رسیده است و امروز شاهد دستاوردهای صنعتی در حوزه لیزر هستیم.

در استان اصفهان که تاسیسات هسته ای نطنز در آنجا مستقر است امروز «طراحی و ساخت دستگاه اسپین‌تست، ساخت و مونتاژ نمونه اول ماشین سانتریفیوژ IR۹S و IR۹-۱B »، «گازدهی زنجیره کامل ۱۶۴ ماشین سانتریفیوژ نیمه صنعتی IR۶ با توان جداسازی ۱۰ سو»، «گازدهی فاز اول ۳۰ ماشین زنجیره شاهد سانتریفیوژ IR۵ با توان جداسازی ۱۰ سو»، «گازدهی فاز اول ۳۰ ماشین زنجیره شاهد سانتریفیوژ IR۶S با توان جداسازی ۶ سو»، «آغاز تست مکانیکی ماشین سانتریفیوژ IR۹ با توان جداسازی ۵۰ سو» با دستور رییس جمهوری آغاز شد.

در این برنامه عنوان شد که در حال حاضر بهترین ماشین غنی سازی از نظر پایداری مکانیکی و عملکرد سانتریفیوژهای IR۶  است که قابلیت صنعتی شدن را دارد؛ دانشمندان هسته‌ای نطنز همچنین این اطمینان را به مردم دادند که تمام ماشین های غنی سازی که امروز رونمایی شدند، بدون هیچ اتکایی به خارج تولید شده و می توان آنها را صنعتی کرد.

همچنین «طراحی، ساخت و بهره‌برداری از ایستگاه تصفیه خوراک هگزافلوراید اورانیوم در مجتمع غنی‌سازی نطنز»، «تجهیز و راه‌اندازی خط تولید ماشین‌های نسل جدید در مجتمع شهید احمدی روشن» از دیگر طرح‌های افتتاحی در مجتمع نظنز بود.

در افتتاح «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید» در نطنز اعلام شد: «این مرکز مطابق با استانداردهای جهانی در سال ۹۴ به بهره برداری رسید اما چون فعالیت های صلح آمیز هسته ای در تضاد با منافع نظام سلطه می باشد، در تیرماه ۱۳۹۹ طی یک اقدام تروریستی بزدلانه قسمتی از زیرساخت های مرکز تخریب شد که با تلاش شبانه روزی متخصصان صنعت هسته ای در کمترین زمان ممکن با استفاده از تمام ظرفیت ها و با رویکرد بومی سازی این مرکز برای تولید انواع ماشین های مورد نیاز عملیاتی و اکنون آماده بهره برداری شد.»

همچنین اعلام شد که اکنون تا ۶۰ درصد مونتاژ ماشین های غنی سازی با ماشین آلات انجام می شود اما ممکن است این میزان در سال های آینده تا ۹۵ درصد ارتقا یابد.

«مرکز ملی فناوری‌های کوانتومی ایران»، «طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سانتریفیوژ مورد نیاز سازمان انتقال خون ایران»، «کسب دانش و تولید ۱۱۰ زیست مولکول ایزوتوپی مورد نیاز در کیت‌های غربالگری نوزادان»، «تولید نیمه‌ صنعتی غناسنج آنلاین هگزافلوراید اورانیوم»، «تولید چهار رادیو داروی درمانی و تشخیصی»،و «طراحی و ساخت لیزر پرینت سه بعدی فلزات» از جمله طرح‌هایی بودند که امروز به بهره برداری رسیدند.

«بهره‌برداری از مرکز ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در فردو و آغاز تجهیز و بهره‌برداری از این مرکز» بخشی دیگر از پروژه‌های افتتاحی امروز در استان قم بودند.

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری در آیین بهره برداری از طرح های صنعت هسته ای بار دیگر تاکید کرد که دولت این فناوری را توسعه داد؛ برخی به دروغ و به غلط می‌گفتند که آنها رفتند برجام را امضا کردند و در برجام یکسری امتیازاتی گرفتند، پول‌ها را از بانک‌های خارجی گرفتند. تحریم نفت، فلزات، کشتی رانی و بیمه و همه تحریم‌هایی که بوده برداشتند و در عوض این فناوری را تقدیم خارجی‌ها کردند و معامله کردند که یک دروغ بزرگ بود.  آنها این دروغ بزرگ را تکرار می‌کردند و ما هرچه به مردم می‌گفتیم که آنها دروغ می‌گویند، اگرچه اکثریت مردم می‌فهمیدند که آنها دروغ می‌گویند اما اقلیتی بودند که شک داشتند.

رییس جمهوری در ادامه با بیان این که ما در این ۸ سال در زمینه هسته‌ای هم از لحاظ فناوری و هم تولید در سطح بالایی قرار گرفتیم، گفت: فناوری در سطح بسیار بالایی است که نمونه‌های آن را امروز افتتاح کردیم. تولید هم بسیار مهم است، تولیدی است که در بخش خدمات، صنعت و کشاورزی ما را یاری کند و خودش هم محصولات فراوانی را تحویل دهد.

زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای با وسواس بسیار حفظ شد

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز در این آیین گفت: زیرساخت‌های صنعت هسته ای با وسواس بسیار حفظ شد و چنانچه مقامات و تصمیم سازان ارشد نظام امری را به مسوولان صنعت هسته‌ای تفویض کنند در زمانی کوتاه، هنگامه ای عظیم برپا خواهد شد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه، درحال حاضر، به‌رغم همه محدودیت‌ها و فشارهای ناشی از اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه از سوی بدخواهانِ ایران اسلامی، طرح‌ها  و پروژه‌های مختلف در حوزه‌های متعدد و متنوع علوم و فنون هسته‌ای با قدرت و صلابت  و نیز با عطف توجّه به رهیافت‌های اصولیِ نظام اسلامی و رویکرد خردمندانه دولت محترم مبنی بر اجرای سیاست تعامل سازنده با جهان، مورد پیگیری قرار گرفته است. 

 رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: پس از تصویب قانون و اجرای سریع و دقیق مفاد آن توسط سازمان انرژی اتمی ایران این حقیقت بر همگان هویدا شد که زیرساخت‌ها و بُن‌مایه‌های این صنعت ملّی با وسواس بسیار حفظ شده و چنانچه مقامات و تصمیم‌سازان ارشد نظام، امری را به مسئولان صنعت هسته‌ای تفویض کنند، در زمانی کوتاه هنگامه‌ای عظیم بر پا خواهد شد.

 صالحی اظهار کرد: معرفی ۱۳۳ دستاورد جدید در حوزه‌های مختلف، بویژه در حوزه تأمین نیازمندی‌های بخش سلامت، صنعت و کشاورزی و نیز یاری‌رساندن به طرح‌های تامین انرژی در سطح ملّی، گواهی روشن بر این مدعاست که این کاروان را سَرِ باز ایستادن نیست.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × 1 =