یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۸:۱۳
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

پایتخت از دریچه فجر ۴۲

به گزارش فرهنگ سار، ۱۲ تا ۲۲ بهمن برای تهرانی ها همواره خاص و ویژه بوده و هست؛ ایام جشن انقلاب یادآور خاطراتی متفاوت برای اقشار مختلف است چه برای بچه هایی که هر سال مدرسه خود را با پرچم سه رنگ کشورمان آذین بندی می کردند و سرودهای انقلابی می خوانند و چه برای […]



به گزارش فرهنگ سار، ۱۲ تا ۲۲ بهمن برای تهرانی ها همواره خاص و ویژه بوده و هست؛ ایام جشن انقلاب یادآور خاطراتی متفاوت برای اقشار مختلف است چه برای بچه هایی که هر سال مدرسه خود را با پرچم سه رنگ کشورمان آذین بندی می کردند و سرودهای انقلابی می خوانند و چه برای مردان و زنانی که به رفراندوم جمهوری اسلامی آری گفتند.

هرسال در این ایام باشکوه برنامه ها و مراسم های ویژه ای در تهران برگزار می شد که البته امسال به دلیل مقارن شدن آن با جهش چندباره ویروس کرونا شکل برگزاری این آیین ها کمی متفاوت تر از سال های قبل بود اما نمی توان گفت شکوه، شور و شوق سالهای گذشته را نداشت.کرونا شاید راهپیمایی ۲۲ بهمن در شهر تهران را لغو کرد اما رژه موتوری، خودرویی و حتی دوچرخه ای در سالگرد پیروزی انقلاب، نمادی از سیل خروشان جمعیتی است که به واسطه شیوع این ویروس منحوس مجبورند در خانه بمانند.

از ویدیو مپینگ برج آزادی تا نورافشانی برج میلاد

البته این همه ماجرا نیست و متولیان و مسئولان ارگان های مختلف به ویژه شهرداری تهران در دهه فجر با وجود شیوع کرونا امسال بی کار ننشستند و برنامه هایی را برای بهار انقلاب با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کردند.

یکی از اقدامات اجرای ویدیو مپینگ برج آزادی به مناسبت جشن پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با مضامین مرتبط با ایام الله دهه فجر در شب ۲۲ بهمن بود.

نورافشانی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در میدان تجریش، پایانه اتوبوسرانی تجریش، میدان شهید تهرانی مقدم، میدان ونک، بوستان پلیس، میدان صادقیه، میدان شهدای هفت تیر، باغ موزه قصر، میدان نبوت، محوطه میدان آزادی، خیابان آزادی، خیابان میمنت، میدان راه آهن، میدان آیینی امام حسین (ع)، فلکه دوم نیروی هوایی، بزرگراه شهید محلاتی، بلوار ابوذر شمالی، میدان بازار دوم، میدان ابوذر، مدان معلم، بوستان ولایت، میدان نماز شهر ری، میدان کمال الملک، تهرانسر، میدان دریاچه و محوطه برج میلاد هم توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران انجام شد.

پل طبیعت هم به عنوان یکی از نمادهای نوین تهران در شب پیروزی انقلاب به رنگ پرچم ایران درآمد.

از سوی دیگر مسیرهای مراسم ۲۲ بهمن نیز با ۲۲۰ هزار شاخه گل گلباران شد.

همچنین در روز ۱۲ بهمن شهرداری تهران با در اختیار قرار دادن ۱۵۰ هزار شاخه گل به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، به گلباران مسیر حرکت امام از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا (س) اقدام کرد.

بیلبوردهای شهری تهران هم در روزهای جشن انقلاب پر بود از تصاویر و شعارهایی که بیش از پیش خاطرات آن دوران را برای مردم تداعی می کرد.

برنامه های مناطق تهران در دهه فجر

۲۲ منطقه شهر تهران در دهه فجر امسال مانند همیشه پر فروغ بود و از شهرداری های مناطق تا بسیج و سپاه و ارگان های مسئول، همه و همه با اقدامات خود یاد و خاطره ایام پیروزی انقلاب را زنده کردند.

یکی از این اقدامات اجرای سی و نهمین جشنواره تئاتر خیابانی در پهنه رودکی به میزبانی منطقه ۱۱ تهران بود.

نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ در این باره گفت: این جشنواره هر ساله از سوی اداره هنرهای نمایشی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود و امسال تئاتر های خیابانی خود را برای علاقمندان به هنرهای نمایشی در پهنه رودکی به اجرا گذاشت.

وی افزود: امسال ۳۵ نمایش به بخش تئاتر خیابانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از بین نمایش هایی که پیش از این در جشنواره های خیابانی موفق به کسب عنوان شده بودند، راه یافته اند که اجرای آن از روز ۱۲ بهمن در پهنه رودکی آغاز شد و تا روز بیستم بهمن ادامه یافت.

ایستگاه فرهنگی و کوچه های انقلاب

همزمان با فرارسیدن چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ویژه برنامه هایی نیز با عنوان «آینده روشن» در جنوب شرق تهران برگزار شد.

این برنامه ها و جشن های دهه مبارک فجر امسال به دلیل پیشگیری و مقابله با شیوع کرونا با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی با مشارکت سرای محله ها، مساجد و پایگاه های بسیج منطقه به اجرا در آمد.

برپایی ایستگاه فرهنگی در تمامی محله ها منطقه با اجرای برنامه هایی نظیر توزیع و نصب پرچم جمهوری اسلامی بر روی خودرو، اکران تصاویر مربوط به دستاوردهای انقلاب اسلامی، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری و شعار نویسی خودرو، فضاسازی و آذین بندی و چراغانی و نصب تصاویر انقلاب و شهدای انقلاب یک کوچه در هر محله با عنوان «کوچه انقلاب» از دیگر برنامه های این منطقه از تهران بود.

همچنین تجلیل و تقدیر از ادبا، فرهیختگان، عکاسان و سایر چهره های شاخص معاصر و موثر در انقلاب اسلامی ایران، ساکن در منطقه، با تماس تلفنی، اهدای لوح سپاس و هدیه به صورت غیر حضوری و در فضای مجازی با عنوان «تکریم فرهیختگان» انجام شد.

افتتاح بوستان همافران در منطقه ۱۳ 

شهردار منطقه ۱۳ هم در این ایام از افتتاح بوستان همافران (امیران) با حضور مسئولان ارشد شهرداری و فرماندهان نیروی هوایی ارتش در جنگل سرخه حصار خبر داد.

در این منطقه گلباران خیابان پیروزی هم توسط بالگرد انجام و به مناسبت ۲۲ بهمن و با ۲۰۰ کیلوگرم گلبرگ گل سرخ، خیابان پیروزی حدفاصل میدان شهدا تا میدان کلاهدوز گلباران و از سوی دیگر ویدیو مپینگ ۴۲ سالگی انقلاب جنب بیمارستان فجر اجرا شد.

همچنین در این ایام سلسله نشست های فجر انقلاب در ۴۲ مسجد شاخص تهران برگزار شد؛ پیروز حناچی شهردار تهران و حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران هم در این نشست ها حضور یافتند. میزبان نخستین نشست منطقه ۱۲ پایتخت بود.

اجرای برنامه های فرهنگی در محله های مرکزی شهر تهران هم از شاخصه های دیگر دهه فجر امسال در پایتخت بود.

برگزاری مسابقات ورزشی شامل تنیس روی میز، فوتبال گل کوچک، تیر اندازی، فوتبال دستی، طناب کشی، شطرنج و پرتاب پنالتی در سطح مجموعه های ورزشی، بوستان رازی، بوستان شهید حججی، پایگاه شهید سهراب پور و خیبر، با هدف توسعه وترویج ورزش همگانی از جمله از برنامه های دهه فجر در مناطق مرکزی پایتخت محسوب می شود.

نام گذاری ۲ معبر به نام شهدای منطقه ۱۵

همچنین ۲ معبر در محله های شوش و مشیریه همزمان با سومین روز دهه فجر به نام شهیدان حسین زارع خورمیزی و حسین قنبری پلاک کوبی شد.

غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدا و دیدار با خانواده معظم شهدا از برنامه های شهرداری منطقه هشت تهران بود و در عین حال سرودهای خیابانی به مناسبت گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در روزهای ۱۳ تا ۲۱ بهمن‌ماه در میدان قمربنی‌هاشم، میدان تسلیحات، بوستان ترنج زندگی، چهارراه تلفنخانه، پارک کوثر و میدان نبوت توسط گروه‌های محلی اجرا شد.

شهرداری منطقه هفت تهران هم ایستگاه فرهنگی با عنوان “آینده روشن” به مناسبت این ایام برپا و نمایشگاه با محوریت دستاوردهای ۴۲ سالگی انقلاب اسلامی برگزار کرد.

اجرای برنامه کوچه‌های انقلاب در شمال تهران

اجرای برنامه کوچه های انقلاب با هدف زنده نگهداشتن یاد و خاطره روزهای پیروزی انقلاب با مشارکت شهروندان در محله های شمال تهران انجام شد و اجرای تور گردشگری بازدید از حسینیه جماران و بیت امام خمینی (ره) از دیگر برنامه های شهرداری منطقه یک تهران بود.

در منطقه سه تهران هم میز خدمت برای شهروندان به منظور رسیدگی به مشکلات اهالی این منطقه برپا شد و کلنگ زنی چهارمین مخزن آب شرب اضطراری پایتخت هم در این ایام در منطقه چهار تهران انجام شد.

همچنین همزمان با فرا رسیدن یوم الله ۲۲ بهمن و گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر، کامبیز مصطفی پور شهردار منطقه ۱۴ به همراه سفیر سوریه با خانواده شهدای مدافع حرم حسین رضایی، مرتضی مسیب زاده و حشمت سهرابی دیدار کردند.

در این منطقه از تهران کاروان شادی با مشارکت مسجد جامع ابوذر در سطح محلات به راه افتاد و برنامه های شاد و مولودی خوانی، در معابر اصلی سطح منطقه به اجرا درآمد.

رونمایی مقبره شهدا

یکی از برنامه های مسئولان منطقه ۱۹ تهران همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر رونمایی از مقبره شهدای گمنام در بوستان ۲۲ بهمن با حضور آیت الله محمود محمدی عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری بود.

همچنین همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر کاروان سرود با عنوان «آوای انقلاب» با خواندن سرودهای انقلاب در  محلات منطقه ۲ به راه افتاد.

از طرف دیگر به مناسبت چهل و دومین سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی، شهرداری منطقه ۹ به عنوان میزبان این مراسم ملی – مذهبی با آمادگی کامل و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و ایمنی، با اجرای برنامه های متنوع این ایام، به استقبال مراسم ۲۲ بهمن رفت.

شهردار منطقه ۹ نیز با بیان اینکه امسال برگزاری مراسم راهپیمایی به واسطه شیوع ویروس کرونا متفاوت از سنوات قبل و به صورت موتوری و ماشینی انجام می گیرد، گفت: برگزاری مراسم امسال تجربه ای جدید برای مدیریت شهری به ویژه در منطقه ۹ محسوب می شود که امیدواریم با تدابیری که اتخاذ شده است شاهد برگزاری بدون دغدغه و با شکوه راهپیمایی باشیم.

سید مصطفی موسوی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و برگزاری راهپیمایی موتوری و ماشینی اظهار داشت: به منظور آشکار سازی خطوط عبوری برای انتظام ترافیکی و ارتقاء ایمنی تردد خودروها و عابران پیاده، عملیات خط کشی محوری خیابان آزادی – مسیر ویژه خط یک BRT – میدان آزادی – مسیر ویژه خط ۲ BRT در بزرگراه آیت الله سعیدی و بخشی از بلوار استاد معین و میدان استاد معین به طول ۳۰ هزار متر انجام شده است.

شهردار منطقه پنج تهران هم از اجرای متفاوت برنامه های سالروز پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و افزود: علاوه بر اقدامات معمول همچون پخش نواها و سرودهای انقلابی، آذین بندی معابر در مسیرهای راهپیمایی خودرویی و موتوری، برنامه های متعدد فرهنگی اجرا و در میدان صادقیه نیز برنامه های گرامیداشت فجر پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود.

محمود کلهری با بیان محدودیت های ترافیکی اعمال شده در معابر منطقه پنج اعلام کرد:  مسیرهای شمال به شمال تقاطع بزرگراه جناح و رینگ دوم میدان آزادی از ساعت ۲۳ سه شنبه شب تا پایان مراسم راهپیمایی مسدود و پایانه آزادی به مدت ۲۴ ساعت غیر فعال می‌شود.

وی با اشاره به ویژه برنامه های برگزاری جشن پیروزی انقلاب گفت: برپایی ایستگاه فرهنگی، توزیع پرچم، برپایی کاروان، اجرای گروه موسیقی سنتی، اجرای نمایش کودک از جمله برنامه های منطقه پنج در این روز بزرگ است که با همکاری سرای محلات، مساجد و پایگاه‌های بسیج سطح منطقه برگزار می‌شود.

در همین ارتباط مسیرهای ۱۲ گانه راهپیمایی موتوری و خودرویی خانوادگی یوم‌الله ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ در تهران نیز اینگونه اعلام شد:

مسیر شماره یک (موتوری): مسجد امام حسین(ع)، میدان امام حسین(ع)، خیابان انقلاب، خیابان آزادی، میدان آزادی 

مسیر شماره ۲ (خودرویی): مسجد جامع ابوذر، میدان ابوذر، خیابان ابوذر، خیابان شهید آیت الله سعیدی، میدان آزادی

مسیر شماره سه (خودرویی): مسجد امام هادی(ع)، خیابان شهید آقایی، میدان معلم، خیابان تختی، خیابان شهید آیت الله سعیدی، میدان آزادی 

مسیر شماره چهار (موتوری): مسجد دارالسلام، میدان منیریه، خیابان شهید معیری، خیابان کارگر، میدان انقلاب، خیابان آزادی، میدان آزادی 

مسیر شماره پنج (موتوری): مسجد الجواد(ع)، میدان هفتم تیر، خیابان شهید آیت الله مفتح، خیابان انقلاب، خیابان آزادی، میدان آزادی 

مسیر شماره ۶ (موتوری): مسجد حضرت امیر(ع)، خیابان کارگر شمالی، میدان انقلاب اسلامی، خیابان آزادی، میدان آزادی

مسیر شماره هفت (موتوری): مسجد حضرت مهدی(عج)، خیابان ستارخان، خیابان شادمهر، خیابان آزادی، میدان آزادی

مسیر شماره هشت (موتوری): مسجد حضرت حجت بن الحسن(عج)، خیابان رودکی، خیابان آزادی، میدان آزادی

مسیر شماره ۹ (خودرویی): مسجد امام سجاد(ع)، خیابان آیت الله اشرفی اصفهانی، فلکه دوم صادقیه، خیابان محمد علی جناح، میدان آزادی

مسیر شماره ۱۰ (خودرویی): مسجد امام جعفرصادق(ع)، فلکه دوم صادقیه، خیابان محمد علی جناح، میدان آزادی

مسیر شماره ۱۱ (خودرویی): مسجد جامع رسول اکرم(ص)، تهرانسر، بلوار شاهد، بلوار گلها، بزرگراه فتح، میدان فتح، خیابان شهید آیت الله سعیدی، میدان آزادی

مسیر شماره ۱۲ (خودرویی): مسجد نظام مافی، بلوار آیت الله کاشانی، فلکه دوم صادقیه، خیابان محمدعلی جناح، میدان آزادی

به گزارش فرهنگ سار، گرچه شیوع کرونا و رعایت فاصله اجتماعی شکل برگزاری آیین های پیروزی انقلاب اسلامی را در چهل و دومین سالگرد بهار آزادی تغییر داده است اما نمی توان شور و شوق و فضای انقلابی پایتخت را در این ایام نادیده گرفت.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

14 − 11 =