یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۶:۳۹
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰

هنر و مبلمان؛ نمایانگر غنای فرهنگ ایران و لهستان

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، ماچی فائوکوفسکی سفیر جمهوری لهستان در ایران، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مبلمان؛ میراث فرهنگی، ارزش‌های مدرن، کاربردهای عملی در خانه هنرمندان، درباره این نمایشگاه گفت: از دانشجویان دپارتمان طراحی صنعتی دانشگاه دعوت به عمل آمد که مبلمان با ترکیب المان های فرهنگ های ایرانی و لهستانی، طراحی کنند. ۱۲ پروژه انجام شدند که […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، ماچی فائوکوفسکی سفیر جمهوری لهستان در ایران، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مبلمان؛ میراث فرهنگی، ارزش‌های مدرن، کاربردهای عملی در خانه هنرمندان، درباره این نمایشگاه گفت: از دانشجویان دپارتمان طراحی صنعتی دانشگاه دعوت به عمل آمد که مبلمان با ترکیب المان های فرهنگ های ایرانی و لهستانی، طراحی کنند. ۱۲ پروژه انجام شدند که حالا در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته شده اند. هزینه تولید این آثار توسط سفارت لهستان تامین شد. 

وی افزود: ایده این بود که غنای هر دو فرهنگ به نمایش گذاشته شود. از دانشجویان دعوت به عمل آمد که ادبیات، فیلم‌ها و آثار هنری را مورد تحقیق قرار دهند و داستان‌ها یا محرک هایی متمایز بیابند که به آن‌ها ذهنیتی جهانی‌تر بدهد و با استفاده از تکنولوژی های مدرن، مبلمانی کاملا کاربردی، متمرکز بر طراحی خلق کنند. نتایج همچنین کشف مجدد بسیاری از مشترکات است که در یک ترکیب کاملاً هماهنگ به فرم های عملی تبدیل شدند.

سفیر لهستان با اشاره مشکلاتی که در این پروژه به وجود آمد، اظهار داشت: در طول پروژه دانشجویان نه تنها با ایده ها و مطالب بلکه با وضعیت همه گیری بیماری که در روند یادگیری تداخل ایجاد کرد، دسترسی به منابع و مربیان آنها را محدود می کرد. با وجود همه بادهای مخالف ، پروژه با موفقیت انجام شد و ما خیلی خوشنودیم که شما را به دیدن نتایج آن دعوت می کنیم.  

وی از طراحان اصلی این نمایشگاه که آن را موفقیت مهم خواند، چنین یاد کرد:  مریم خلیلی، رئیس دپارتمان طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، فاطر سعادت نیاکی، مدیر اجرایی گروه طراحی بهمان و دانشجویان دپارتمان طراحی صنعتی که نام‌شان در کنار آثار آماده است.

فائوکوفسکی، گفت: اولین بار نمایشگاه در ژانویه در سفارت لهستان در تهران برگزار شد. پروژه به افرادی که به هنر متعهد هستند: طراحان، دانشجویان، اساتید دانشگاه و خبرگان و رسانه ها نمایش داده شد. سپس به نمایندگان جامعه دیپلماتیک در تهران نشان داده شد.واکنش آنها به طرح ها بسیار مشتاقانه بود. بازدید کنندگان از ایده ها، خلاقیت و کیفیت بالای کارها متحیر شده بودند. این علاقه، در بازتاب گسترده آن در رسانه های ایرانی، خبرگزاری های ملی و محلی دیده شد و همچنین مقاله ای در «ژورنال اختصاصی هنر، تکنولوژی دکور داخلی و مبلمان». ما خوشنود شدیم که کارهای دانشجویان مورد توجه عموم قرار گرفت.

وی خانه هنرمندان را یکی از مهم ترین مکان ها در نقشه هنری تهران دانست و ادامه داد: این مجموعه برای پیشگامی های فرهنگی متعددش معروف است. در سال ۲۰۱۹، سفارت ما فستیوال فیلم لهستانی در اینجا برگزار کرد که جمعیت زیادی از علاقه مندان را جمع شدند.  خوشبینم که این بار نیز مخاطبان همانقدر به تعداد زیاد و خوشنود خواهند بود. امیدوارم باز هم با خانه هنرمندان همکاری های بیشتری داشته باشیم.

سفیر لهستان، برنامه بعدی بخش هنری سفارت را به نمایش گذاشتن نمایشگاه در شهرهای دیگر ایران عنوان کرد و گفت: بعد از این نمایشگاه، مبلمان در خانه صفوی اصفهان به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش فرهنگ سار، نمایشگاه «مبلمان؛ میراث فرهنگی، ارزش‌های مدرن، کاربردهای عملی» با همکاری سفارت لهستان و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران با الهام از فرهنگ ایران و لهستان در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و مجموعه‌ای از مبلمان‌هایی است که توسط دانشجویان طراحی صنعتی هنرهای زیبای دانشگاه تهران با الهام از فرهنگ ایران و لهستان طراحی شده است.

آیدا وزیری‌پور، علیرضا اسناوندی، امین‌حسین امان‌زاده، فران اسماعیلی‌پور، فرزانه مفتاح، غزاله شوش پاشا، کیانا بهرامیان، محمدجواد تدین، محمدطاها عمید، شهرزاد درگاهی، زینب هاشمی و فاطر سعادت نیاکی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

این نمایشگاه، جمعه ۱۷ اردیبهشت در دو گالری میرمیران و پاییز خانه هنرمندان ایران افتتاح شده و تا ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ از این نمایشگاه دیدن کنند و یا در سایت خانه هنرمندان ایران به‌صورت آنلاین به تماشای آثار بنشینند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

7 + یازده =