یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۶:۴۸
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

«زاده‌ی جرم»؛ داستان جرمی به نام تولد

ترور نوآ (Trevor Noah) کمدین و طنزپرداز سیاسی اهل آفریقای جنوبی است. او در کتاب زاده جرم زندگی‌نامه خود و سال‌های زندگی در دوران آپارتاید را نوشته است: اصل آپارتاید این بود مردمی را که در اکثریت بودند متقاعد کند به هم پشت کنند. نفرت از یکدیگر بود، مردم را گروه گروه از هم جدا می‌کنید […]



ترور نوآ (Trevor Noah) کمدین و طنزپرداز سیاسی اهل آفریقای جنوبی است. او در کتاب زاده جرم زندگی‌نامه خود و سال‌های زندگی در دوران آپارتاید را نوشته است: اصل آپارتاید این بود مردمی را که در اکثریت بودند متقاعد کند به هم پشت کنند. نفرت از یکدیگر بود، مردم را گروه گروه از هم جدا می‌کنید و آنها را مجبور می‌کنید از یکدیگر متنفر باشند تا بر آنها حکومت کنید .(ص.۷) اما زبان روایت با آنکه از تلخی بزرگی می‌گوید طنز است:

من هر سال قهرمان روز مسابقات ورزشی بودم و مادرم هم هر سال جایزه مادران را میبرد. چرا؟ چون همیشه داشت دنبالم میدوید تا حسابم را برسد و من همیشه داشتم از دستش فرار میکردم تا حسابم را نرسد. هیچ کس مثل من و مادرم نمیدوید. از آن مادرهایی نبود که بگوید: «بیا اینجا کتکت رو بخور.» خودش مجانی کتک را تحویل میداد. پرتاب کننده هم بود. هر چه دم دستش بود به طرف آدم پرت میکرد. اگر شکستنی بود باید آن را میگرفتم و زمین میگذاشتم. اگر میشکست تقصیر من هم بود و تنبیه شدیدتر می‌شد. اگر گلدانی به سمتم پرت می‌کرد باید آن را می‌گرفتم، زمین می‌گذاشتم و بعد می‌دویدم. در کسری از ثانیه باید فکر می‌کردم با ارزشه؟ بله. شکستنیه؟ بله. بگیرش، بذارش زمین، حالا بدو. رابطه من و مادرم خیلی شبیه رابطه تام و جری بود. (ص. ۱۶)

تولد به مثابه ارتکاب جرم

ترور نوآ زمانی از پدر سفیدپوست سوئیسی و مادر سیاه پوست آفریقایی متولد شد که مجازات چنین کاری پنج سال زندان بود. در سال‌های نخست زندگی او را که گواه بی‌مبالاتی والدینش بود اغلب در خفا نگه می‌داشتند. او مجبور بود به کارهای غیرعادی و عجیب مادرش برای پنهان ماندن او از حکومتی که هر آن ممکن بود آنان را از هم جدا کند تن می‌داد. سرانجام ترور و مادرش که با پایان یافتن استبداد سفیدپوستان در آفریقای جنوبی آزاد شده بودند، ماجراجویی بزرگ خود را با زندگی در آزادی آغاز کردند و از فرصتهایی بهره مند شدند که پس از قرن‌ها درگیری به دست آمده بود. 
زاده‌ی جرم داستان پسر کوچک شیطانی است که تبدیل به مرد جوان بی‌قراری می‌شود که در حال تلاش برای پیدا کردن جایگاهش در دنیایی است که اصلا قرار نبود در آن وجود داشته باشد. هم چنین داستان رابطه او با مادر بی‌باک، سرکش و به شدت مذهبی اش است. زنی که مصمم بود پسرش را از چرخه فقر، خشونت و بی‌عدالتی نجات دهد. چرخه‌ای که سرانجام جان خودش را هم به خطر انداخت.
داستان های این مجموعه یکی از پس دیگری خنده دار، پر ماجرا و عمیقا تاثیر گذار هستند. ترور چه در دوران سختی ها که باید شام کرم می خورد و چه زمانی که در حال فرار از دست آدم ربایان از ماشین در حال حرکت به بیرون پرتاب شد یا حتی در سختی‌های دوران دبیرستان، دنیای عجیبش را با نور ذکاوت و صداقتی راسخ روشن می کند. داستان هایش طوری در هم می آمیزند که تصویر خنده‌داری از پسری شکل می‌دهند که در دوران خطرناک و دنیایی تخریب شده راهش را پیدا می کند؛ آن هم در حالی که تنها سلاحش حس شوخ طبعی و عشق بی قیدوشرط و غیر عادی مادرش است.

نوآ از سال ۲۰۱۴ به مجموعه نمایش روزانه پیوست. این برنامه نمایشی آمریکایی است که در آخر شب و از روز دوشنبه تا چهارشنبه، از شبکهٔ کمدی سنترال پخش می‌شود و کار خود را از سال ۱۹۹۶ میلادی آغاز کرده است. این برنامه با ایجاد فضایی طنز و به ترسیم اخبار منتشر شده در رسانه‌های ملی آمریکا می‌پردازد.

زاده‌ی جرم در سال ۲۰۱۶ میلادی چاپ شد و در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفت. کتابسرای تندیس این کتاب را با ترجمه مریم آقایی در ۳۰۴ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × چهار =