جمعه, ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۲:۵۲:۳۲
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳

وزیر میراث فرهنگی: صنایع‌دستی از گوشه‌گیری درآمده است

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی فرهنگ سار، علی اصغر مونسان روز دوشنبه در مراسم اعطای لوح ثبت شهرها و روستاهای ملی در سال ۱۳۹۹ گفت: تلاش‌های گسترده‌ای برای خارج کردن صنایع دستی از محدودیت، انجام شد و هم اکنون شاهدیم بسیاری از محصولات صنایع دستی کشور در زندگی روز مره مردم جایگاه خود را پیدا کرده است. […]



به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی فرهنگ سار، علی اصغر مونسان روز دوشنبه در مراسم اعطای لوح ثبت شهرها و روستاهای ملی در سال ۱۳۹۹ گفت: تلاش‌های گسترده‌ای برای خارج کردن صنایع دستی از محدودیت، انجام شد و هم اکنون شاهدیم بسیاری از محصولات صنایع دستی کشور در زندگی روز مره مردم جایگاه خود را پیدا کرده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: نسل جوان امروز دریافته صنایع‌دستی بخشی از هویت ملی کشور است و باید داشته‌های فرهنگی خود را حفظ کند. در این فرآیند تجاری‌سازی محصولات تاثیرگذار بوده است. همچنین در این مدت، روی موضوع بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی کار زیادی انجام شده تا جایی که دیگر فله فروشی نداریم.

مونسان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته صنایع‌دستی تنها در بخش دکوراتیو مطرح بود، گفت: امروزه صنایع‌دستی محدود به محصولات و تولیدات دکوراتیو و فاخر نیست و بسیاری از محصولات، اقلام مورد استفاده در خانه و کاربردی شدند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام  مبادی گمرکی سال گذشته ۲۹۵ میلیون دلار صنایع دستی از کشور خارج شد که تصور می شود همین میزان نیز چمدانی از کشور خارج شده باشد گفت پیش بینی ما این بود که می‌توانستیم این رقم را به یک میلیارد دلار در گام نخست برسانیم که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا این اتفاق نیفتاد ولی این ظرفیت وجود دارد که با تمام شدن این بیماری صنایع دستی بیش از یک میلیارد دلار برای کشور ارزآور باشد.

مردم نگران حفاظت و حراست از میراث ملموس و ناملموس نباشند

مونسان با اشاره به آسیب های ناشی از کرونا به درآمد های وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت. در حالیکه درآمدها بر اساس آمارهای گذشته حدود ۸۰ میلیارد تومان برآورد می شد امسال تنها ۹ میلیارد تومان آن محقق شده است و در این راستا از استانداران تقاضا داریم تا حد امکان ادارات کل این وزارتخانه را کمک کنند.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به گستردگی وظایف و مأموریت‌های این وزارتخانه گفت: ما تقریباً در تمام استانها و روستاهای کشور هدف و وظیفه داریم این گستردگی وظایف با بودجه ما تطابق ندارد. البته مردم نگرانی در خصوص حفاظت و حراست از از هویت های ملی در بخش میراث ملموس و ناملموس نداشته باشند زیرا ما در هر شرایطی از این داشته ها و میراث حفاظت می کنیم.
مونسان در بخشی دیگر از صحبت هایش با اشاره به ثبت ملی و جهانی شهرها و روستاهای کشور گفت: ثبت های ملی و جهانی به جز فواید اقتصادی می‌تواند به ارتقای امنیت ملی نیز کمک کند و سبب همگرایی وحدت و یگانگی  مردم یک منطقه با یکدیگر می شود.
وی بهره گیری از این ظرفیت ها را اقدامی هوشمندانه ارزیابی کرد و گفت: نمی‌توان تنها منتظر بودجه متناسب بود. تلاش می‌کنیم از تمام ظرفیت های کشور برای حفظ و حراست هویت های ملی استفاده کنیم زیرا اگر بودجه این وزارتخانه حتی چند برابر شود نیز نمی تواند تمام نیازهای بخش میراث فرهنگی را پاسخ دهد. بنابراین نیاز به همراهی تمام استانداران و شهرداری ها هستیم. 

ردیف بودجه جدیدی به وزارتخانه اختصاص پیدا نکرده است

وی در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰ این وزارتخانه گفت: ردیف بودجه جدیدی به وزارتخانه اختصاص پیدا نکرده اما به نسبت دیگر وزارتخانه ها رشد بودجه‌ای داشتیم. آنچه برای ما حائز اهمیت است احکام بودجه است که می تواند کمک های زیادی به ما بکند.

مونسان قرارگرفتن مشاغل مربوط به گردشگری و صنایع دستی در سامانه کارای وزارت کار را از جمله برنامه های حمایتی دولت به این دو حوزه اعلام کرد، از ۳۲۰ پروژه مرمت و حفاظت درجه یک خبر داد و گفت: این حجم مرمت ابنیه تاریخی کار بزرگی است.
وی پیدا شدن دندان متعلق به یک کودک ۹ ساله در کاوش‌های استان قزوین را یکی از اخبار خوب حوزه میراث فرهنگ است دانست و گفت: آزمایش‌های دقیق نشان داد این یافته انسانی می تواند متعلق به صد و یا ۲۰۰ هزار سال پیش  باشد، یعنی یافته‌های علمی نشان از زندگی نئو ناندرتال ها در دوره قبل از تاریخ در ایران می دهد. همچنین بازگشت ۴۹ قطعه خشت به ایران را که متعلق به دو هزار و ۸۰۰  پیش می شود یکی دیگر از اخبار خوب بود.

وی در خصوص فعالیت های دولت دوازدهم در حوزه گردشگری گفت:  ساخت و احداث ۲۲۴ واحد هتل ۱۰۶ هتل آپارتمان ۱۹۳ سفره خانه سنتی ۳۷۴ مجتمع گردشگری از جمله این موارد است.
مونسان رتبه بندی شهرها در حوزه گردشگری را یکی دیگر از برنامه‌های  یک سال اخیر این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: شهرهای کشور در صورت تحقق برنامه های پیش بینی شده می‌توانند رتبه هایی با عنوان شهر دوستدار گردشگر، شهر مستعد گردشگری، شهر گردشگرپذیر، شهر مستعد توسعه گردشگری کسب کنند

به گزارش فرهنگ سار، از سال ۹۶ تا ۹۸  تعداد ۲۳ شهر و روستا ثبت ملی صنایع‌دستی شدند، که از این مجموعه ۱۶ شهر و ۷ روستا با صنایع‌دستی بنام و منحصر بفرد خود در فهرست ملی قرار گرفته‌اند. از سال ۹۸ در مجموع مستندات، اطلاعات و مدارک ۴۶ شهر و روستا از ۲۱ استان به شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی ارسال شد که در دور چهارم اجلاس در سال ۱۳۹۹ و  در ۷ جلسه کاری فشرده، ۳۵ پرونده از ۱۷ استان بررسی شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو × 1 =