یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۹:۰۴
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲

محتوای موثر قرآنی برای ارائه در حوزه هنر و رسانه تهیه شود

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عبدالهادی فقهی زاده روز سه شنبه در جلسه فوق العاده کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی گفت: در حال حاضر در رشته های قرآنی خطوط محتوایی قرآنی و اهل بیت (ع) نسبت به اوایل انقلاب بسیار جدتی تر شده و این نشان از […]



به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عبدالهادی فقهی زاده روز سه شنبه در جلسه فوق العاده کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی گفت: در حال حاضر در رشته های قرآنی خطوط محتوایی قرآنی و اهل بیت (ع) نسبت به اوایل انقلاب بسیار جدتی تر شده و این نشان از توجه به قرآن و فعالیت های قرآنی در کشور است. 

وی افزود: فعالیت های قرآنی باید با هدف فرهنگ سازی انجام شود و در جزئیات کارها به این موضوع توجه داشته باشیم. بنابراین تغییر فرهنگ به تغییر رفتار نیاز دارد و توجه به این موضوع هم ضروری است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت مفاهمه قرآنی در برنامه ها و اقدامات قرآنی گفت: توجه به رشته های معارف و آموزه های قرآنی در ۲۰ سال اخیر نسبت به سال های اول انقلاب اسلامی در دانشگاه های کشور بیشتر شده است.

وی با تاکید بر توجه به روش مند بودن در انجام امور، افزود: روش مند بودن برنامه ها بسیار مهم است، اما نه استفاده از هر روشی. زیرا برخی روش ها ممکن است نسنجیده و بررسی نشده و برخاسته از نگرش های نفسانی باشد. بنابراین باید بدانیم در انجام امور قرآنی با چه روشی می خواهیم پیش برویم. در این میان همدلی و وحدت و روش های رسیدن به آن هم مهم است. بنابراین باید راه رسیدن به وحدت را درست انتخاب کنیم تا به نتیجه برسیم.

فقهی زاده ادامه داد: مفاهیم قرآنی و استفاده و بهره گیری از ظرفیت های موجود را باید جدی بگیریم و گفت و گو همراه با حسن ظن متقابل راهکار مهمی است که در حال توسعه است و انس و همدلی ما هم نسبت به ۲ سال قبل بیشتر شده است.

فهرستی از آسیبب های قرآنی تهیه شود

ولی یاراحمدی عضو حقیقی این کمیسیون گفت: باید نوع نگاه به موضوعات قرآنی را بازنگری کنیم و این نگاه باید جامع و آینده نگرانه باشد و مسائل را با دلیل، منطق و به صورت علمی بررسی کنیم. ما باید به سمت فرهنگ سازی در فعالیت های قرآنی برویم و فهرستی از آسیب های قرآنی تهیه شود زیرا زمانی می توان سیاست ها را برنامه ریزی کرد که نقشه راه داشته باشیم.

جواد شیخ اکبری دبیر شورای معارف سیما نیز گفت: در بررسی طرح های قابل اجرا باید هدف اصلی با در نظر گرفتن قشرهای مختلف جامعه باشد تا آن ها را درگیر موضوعات قرآنی کنیم. بر این اساس باید وظایف هر دستگاه مشخص شود و توجه به تولید محتوا مهم است. در تولید محتوا هم اینکه چه اطلاعاتی را با چه هدفی و چه مخاطب و کانونی و چه فرمی ارائه می کنیم، اهمیت دارد.

بازنگری در ساختار قرآنی کشور ضروری است

مهدی قره شیخ لو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز گفت: در حوزه فعالیت های قرآنی نباید از دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی غافل باشیم. تعدد شوراها، ستادها و کمیسیون ها یکی از آفت ها به شمار می آید. توجه به خرد جمعی و رعایت مصوبات از سوی اعضا ضروری است. همچنین بازنگری در ساختار قرآنی کشور و محتوای قرآنی ضروری است.

در ادامه طرح تدوین و اجرای برنامه جامع عملیاتی توسعه فرهنگ وقف در امور قرآنی و طرح ملی تامین محتوای قرآنی حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بررسی شد و برخی اعضا نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه کردند.

ضرورت احیای ساز و کارهای قرآنی 

رضا سلامت پناه عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز گفت: هر ساختاری که در ابتدا ایجاد می شود مشکلاتی به همراه دارد. بنابراین احیای ساز و کارهای قرآنی می تواند پشتیبانی برای فعالیت های قرآنی باشد.

وی بر نقش و تاثیر محتوای رسانه تاکید کرد و افزود: رسانه در حال مدیریت جهان است و ما نیز در تولید محتواهای خود باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

سلامت پناه افزود: فعالیت های قرآنی ما در بستر فرهنگ، هنر و رسانه نیازمند تولید محتوا است و پشتیبانی و تولید محتوا در موضوعات قرآنی مهم است.

جلسه فوق العاده کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی با موضوع تعیین اولویت های کاری کمیسیون تا پایان دولت دوازدهم و طرح ملی تامین محتوای قرآنی حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و تدوین و اجرای برنامه جامع عملیاتی توسعه وقف در امور قرآنی با حضور معاونان قرآن و عترت و امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و اعضای این کمیسیون برگزار شد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × 3 =