جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۵:۵۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰

عراقچی: ایران به دنبال صلح پایدار در منطقه است

عباس عراقچی روز سه شنبه در گفت و گو با فرهنگ سار در تبریز افزود: در این سفر منطقه ای ابتکاری که جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران قره باغ ارائه داده را معرفی خواهم کرد. وی ادامه داد: لازم بود قبل از اینکه سفر را آغاز کنم بازدید میدانی از نقاط مرزی که طی […]



عباس عراقچی روز سه شنبه در گفت و گو با فرهنگ سار در تبریز افزود: در این سفر منطقه ای ابتکاری که جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران قره باغ ارائه داده را معرفی خواهم کرد.
وی ادامه داد: لازم بود قبل از اینکه سفر را آغاز کنم بازدید میدانی از نقاط مرزی که طی یکماه گذشته برخی از تنشها و بعضی مسائل مرزی وجود داشت انجام دهم.
عراقچی گفت: امروز در سفر به نقاط مرزی کشورمان با مسوولان منطقه در خصوص نگرانی هایی که دارند و ملاحظاتی که وجود دارد دیدار و گفت وگو انجام دادم.
وی ادامه داد: امروز موفق شدم از سدهای قیزقلعه سی، میل مغان و خداآفرین که در مرزهای دو استان اردبیل و آذربایجان شرقی وجود دارند بازدید کنم و با مشکلات موجود آشنا شوم.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه اظهار کرد: امروز در شهر تبریز با استاندار آذربایجان شرقی جلسه مفصلی در این خصوص داشتم و مشکلاتی که وجود دارد بررسی شد و با نماینده ولی فقیه در استان نیز تبادل نظری انجام شد.
وی افزود: امشب عازم باکو هستم و فردا مذاکراتی را در باکو با مقام های جمهوری آذربایجان خواهم داشت.
عراقچی اظهار کرد: بعد از باکو به مسکو ، ایروان و آنکارا خواهم رفت تا ابتکار جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران قره باغ را تبیین کنم.
وی تاکید کرد: در این سفر منطقه ای پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل بحران قره باغ را به شکل مسالمت آمیز را معرفی و رایزنی خواهم کرد.
معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: امیدوارم این سفر فرصتی باشد برای فروکش کردن تنش و مخاصمه در منطقه قفقاز و به سمت صلح پایدار در این منطقه حرکت کنیم.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

17 + یازده =