شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۰:۳۶
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰

راه تحقق توصیه رهبری؛ تحسین درستکار به جای نقد خطاکار

حجت الاسلام والمسلمین محمد حاجی ابوالقاسم دولابی امروز شنبه در گفت وگو با خبرنگار معارف فرهنگ سار افزود: مخاطب بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر دوری از بدگویی و بدزبانی، همه مردم اعم از مسئولان و فعالان عرصه های ارتباطی است که در قالب رسانه ها یا فضای مجازی فعالیت می کنند. وی افزود: قرآن کریم در […]



حجت الاسلام والمسلمین محمد حاجی ابوالقاسم دولابی امروز شنبه در گفت وگو با خبرنگار معارف فرهنگ سار افزود: مخاطب بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر دوری از بدگویی و بدزبانی، همه مردم اعم از مسئولان و فعالان عرصه های ارتباطی است که در قالب رسانه ها یا فضای مجازی فعالیت می کنند.

وی افزود: قرآن کریم در آیات متعددی به ما دستور داده که با یکدیگر به خوبی و نیکی سخن بگوییم. آیه ۸۳ سوره بقره که می فرماید «قولوا للناس حسنا» چراغ راه برای گفت و گوهای طرفینی در جامعه اسلامی است.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات ۷۰ و ۷۱ سوره احزاب تاکید کرد: اگر سخنان ما سنجیده باشد و اشخاص با تامل و حساب شده با یکدیگر سخن بگویند بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه در فضای سیاسی کشور ما این اشکال مدتی است که پررنگ شده و مسئولان در رده های مختلف با تعابیر ناشایستی نسبت به عملکرد دیگران اظهار نظر می کنند و گاهی با تحقیر، توهین و تمسخر مطلبی را که چه بسا مطلب درستی نیز باشد، به دیگران منتقل می کنند که این رفتار باعث نهادینه شدن فرهنگ بدزبانی در بین جوانان و مردم می شود.

حاجی ابوالقاسم ادامه داد: در فضای مجازی نیز شاهدیم که تعابیر ناشایست به کار می رود و گاهی دو نفر که با یکدیگر گفت و گویی دارند، یکدیگر را به برچسب های ناروایی متهم می کنند که این برچسب زنی باعث می شود فضای همدلی و تفاهم در جامعه کمرنگ شود.

وی افزود: رهبر انقلاب در دیدار با مداحان که رسالت اصلی آنان مدح و ستایش و بیان نقاط قوت است، این جملات را گفتند که به نظر من بسیار هوشمندانه و دقیق از خاستگاه مدح و ستایش به علاج یکی از دردهای فرهنگی کشور ما پرداختند.

این حافظ کل قرآن اضافه کرد: اگر ما به این سمت حرکت کنیم که حتی در نقد خطاکار به جای مواجهه مستقیم با خود او به تحسین و مدح شخص درستکار بپردازیم و به این وسیله به شکل غیر مستقیم به شخص خطاکار بفهمانیم که کار او نادرست است به روش اسلامی نزدیکتر خواهیم بود. اگر قرار باشد به صورت مستقیم کسی را نقد کنیم، این نقد با ادب و در چارچوب رعایت دستورات دینی و با نرم زبانی و پرهیز از برچسب زنی و تعابیر ناشایست باشد.

حاجی ابوالقاسم درباره جلوگیری از بدزبانی و بدگویی در جامعه گفت: انجام این کار مستلزم یک عزم جمعی در درجه اول از سوی تمامی مسئولان و در درجه دوم توسط فعالان فرهنگی است و مسئولان فرهنگی اعم از مدیرانی که در صدا و سیما فعالیت می کنند یا مدیران گروه ها و شبکه های مجازی بیش از دیگران مسئولیت دارند.

وی افزود: اگر به عنوان مثال شخصی در یک گروه در فضای مجازی توهین می کند، مدیر آن گروه لازم است تذکر دهد و اگر تذکر مفید واقع نشد، آن شخص را از فضایی که ایجاد کرده بیرون بگذارد.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: چهره های برتر و شناخته شده و کسانی که در رسانه ها تریبون دارند در این زمینه موثرتر هستند و همچنین ائمه جمعه که آنها به رعایت این موازین ملتزم هستند ولی نقش آنان برای دعوت دیگران به رعایت آداب، نقش پررنگی است. در مجموع یک عزم ملی برای این مقصود لازم است که با همکاری و همدلی مردم این اتفاق رخ خواهد داد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

بیست + یازده =