دوشنبه, ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۵:۵۱
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹

تحکیم روابط فرهنگی ایران و افغانستان وظیفه هنرمندان است

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی با عنوان هم‌خانه با بیش از ۷۰ اثر فاخر در زمینه نقاشی، مینیاتور، خط، تذهیب، مجسمه و عکس از هنرمندان افغانستانی مقیم ایران در خانه هنرمندان ایران با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران به نمایش در آمد که به دلیل […]



به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی با عنوان هم‌خانه با بیش از ۷۰ اثر فاخر در زمینه نقاشی، مینیاتور، خط، تذهیب، مجسمه و عکس از هنرمندان افغانستانی مقیم ایران در خانه هنرمندان ایران با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران به نمایش در آمد که به دلیل شیوه نامه های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا به تعویق افتاده است.

وحیده ملک محمدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار در تشریح ایده برگزاری نمایشگاه گفت: نمایشگاه هم خانه علاوه بر نمایش آثار تجسمی هنرمندان افغانستانی مقیم ایران، به دنبال شناسایی هنرمندان کشور افغانستان که در بستر امن دولت جمهوری اسلامی ایران به رشد رسیده اند و شناساندن این هنرمندان به جامعه ایران و اتباع افغانستانی مقیم ایران می باشد.

وی افزود:حضور این هنرمندان می تواند الگوی خوبی برای سایر اقشار به ویژه نسل جوان تر باشند و شایان ذکر است نمایشگاه هم خانه با ایده به نمایش گذاشتن اشتراکات دو کشور ایران و افغانستان در زمینه فرهنگ و هنر شکل گرفت. تا بدین وسیله گامی موثر در جهت حمایت از هنرمندان افغانستانی برداشته و با  ایجاد فرصت تماشای مکرر آثار ایشان، بخشی از نتیجه دوران مهاجرت این هنرمندان در ایران را به تصویر بکشد و به حفظ و احیای اشتراکات فرهنگی در کنار مسائل اجتماعی مرتبط با سرزمین مادری، که از دل مشغولی های هنرمندان افغانستانی مهاجر در ایران است بپردازد.

وی زبان هنر را در پیوندهای سیاسی کشور ایران و افغانستان موثر دانست و گفت: در هنر مرز جغرافیایی بین کشورها معنا ندارد. ایران و افغانستان امروزه به واسطه مرزهای جغرافیایی و سیاسی از یکدیگر جدا شده اند؛ اما دین مشترک، زبان مشترک، تقویم شمسی مشترک و به عبارت بهتر فرهنگ و تمدن این دو کشور وجه اشتراکاتی است که پیوند میان دو کشور را محکم کرده است و در این میان مسئولیت سنگینی بر دوش هنرمندان در روابط بین کشور ها وجود دارد چرا که این هنرمندان هستند که تحت یک زبان مشترک و عمیق می توانند بیانگر مهر، برادری، برابری، اتحاد و صلح و دوستی باشند.

وی با اشاره به مشکلات نسل سوم مهاجران افغانستانی در ایران گفت: از آنجاییکه بین نسل سوم مهاجران افغانستانی و نسل اول و دوم آنها تفاوت زیادی به لحاظ تحصیلات عالیه، جایگاه اجتماعی و دیگر مباحث وجود دارد که مطالباتشان متناسب با شرایط تغییر کرده است و نیازمند حمایت بیشتر هستند، از مشکلاتی که هنرمندان و فعالان فرهنگی مقیم ایران با آن روبرو هستند می توان به عدم حمایت کافی از جانب نهاد های بین المللی در امور پناهندگان اشاره کرد که با اقداماتی همچون در نظر گرفتن بیمه هنرمندان، می توان از هنرمندان افغانستانی مقیم ایران حمایت کرد. این نکته که هنرمندان افغانستانی مقیم ایران در بستر امن دولت جمهوری اسلامی به رشد رسیده اند قابل توجه است ولی باید شرایطی فراهم شود که برای هنرمندان مهاجر نیز جایگاه ویژه ای در نظر گرفته شود.

نباید یک حرکت فرهنگی را با غفلت به اقدام ضد فرهنگی تبدیل کرد

ملک محمدی به مشکلات ویروس کرونا برای فعالیت های فرهنگی اشاره کرد و گفت: با توجه به اپیدمی کرونا برنامه ریزی برای اقدامات فرهنگی باید متناسب با شرایط جامعه و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی باشد. اولویت ما سلامتی افراد جامعه است و نباید یک حرکت فرهنگی را با غفلت و نادیده گرفتن شرایط به اقدام ضد فرهنگی تبدیل کرد و از طرفی در هر شرایطی نباید از امور فرهنگی و هنری غافل شد و می توان بسیاری از این امور را متناسب شرایط روز و در بستر فضای مجازی پیش برد. همان طور که مستحضرید برای به ثمر رساندن هر اقدام فرهنگی نیاز به تامین منابع و حمایت مالی برای فراهم کردن زیر ساخت مناسب است. اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران برای برگزاری نمایشگاه های بزرگی مانند همخانه نیاز به حمایت معنوی و مالی دارد.

این فعال فرهنگی به تعویق برگزاری نمایشگاه هم خانه اشاره کرد و گفت: مهمترین و جدیدترین مشکلی که در بخش فرهنگی اداره کل امور اتباع تهران، به علت پیک چهارم کرونا با آن مواجه شدیم به تعویق افتادن افتتاحیه نمایشگاه هم خانه است. اپیدمی کرونا موجب تعطیلی گالری ها، نمایشگاه ها و کلاس های هنری حضوری همچون بسیاری از مشاغل دیگر شد که به این قشر نیز همانند مردم ایران آسیب هایی وارد کرد.

نمایشگاه هم خانه با تلاش هنرمندان افغانستانی و حمایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و همکاری خانه هنرمندان ایران قرار بود ۱۶ فروردین تا ۲۳ فروردین میزبان علاقه‌مندان باشد که به دلیل پیک چهارم کرونا و شیوه نامه های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا به تعویق افتاد. در این نمایشگاه بیش از ۷۰ اثر فاخر در زمینه نقاشی، مینیاتور، خط، تذهیب، مجسمه و عکس از هنرمندانی همچون محمدحسین احمدی، محمد ارزگانی، زهرا اسماعیلی، بتول اکبری، فاطمه اکبری، محمدموسی اکبری، گل احمد انوری بلخی، ثریا جعفری، بتول رحیمی، علی رحیمی، زارا رسولی، حمیده سهرابی، شکیلا عالمی، علیخان عبداللهی، بهرامشاه محمودی، محمدمهدی میرزایی و فاطمه میرزایی به نمایش گذاشته خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 + پنج =