یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۷:۴۳
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰

«سند قرآن و فضای مجازی» در دستور جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج است

چند روز پیش حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت و گو با رادیو قرآن به موضوع «سند قرآن و فضای مجازی» اشاره کرد و گفت: این برنامه تاکنون اجرایی نشده است و باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون مربوطه در این خصوص مطالبه به عمل آید، چرا […]



چند روز پیش حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت و گو با رادیو قرآن به موضوع «سند قرآن و فضای مجازی» اشاره کرد و گفت: این برنامه تاکنون اجرایی نشده است و باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون مربوطه در این خصوص مطالبه به عمل آید، چرا که اگر این مسئله را محقق کرده بودیم، بسیاری از مشکلات مؤسسات قرآنی مرتفع می‌شد.

محمدمهدی عزیززاده رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی کشور امروز در این زمینه به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: ویراست اول «سند قرآن و فضای مجازی» در سال ۹۱ در کارگروه فضای مجازی این کمیسیون که در آن زمان ریاستش به عهده سازمان تبلیغات اسلامی بود تدوین شد.

وی افزود: با تغییرات مدیریتی کارگروه مربوطه به مرکز فضای مجازی کمیسیون ملحق و ویراست نهایی در اسفند ۹۴ برای طرح در صحن کمیسیون و تصویب به دبیرخانه واصل و این سند در جلسه ۴۲ کمیسیون در ۱۴ اسفند ۹۵ تصویب شد و در ۱۶ فروردین ۹۶ با نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تصویب به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال گردید و شورای توسعه نیز در جلسه چهلم یعنی در سی ام مرداد سال ۹۷ این سند را تصویب و ابلاغ کرد.

عزیززاده ادامه داد: در بخش نگاشت نهادی این سند تصریح شده است که سند قرآن و فضای مجازی پس از تصویب در شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای تصویب نهایی به شورای عالی فضای مجازی ارسال و بعد از تصویب در شورای عالی فضای مجازی به دستگاه ها ابلاغ می شود.

وی افزود: بنابراین با توجه به این که سند موردنظر یک سند فراکمیسیونی است و شامل کمیسیون های آموزش و پژوهش نیز می شود، پیگیری اجرای مصوبه نیز با دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی است ولی ما به عنوان پیشنهاد دهنده سند، آن را پیگیری و درخواست کردیم که در شورای عالی فضای مجازی مطرح شود.

عزیززاده اضافه کرد: ما این سند را در هفتم شهریور سال ۹۷ برای شورای عالی فضای مجازی ارسال کردیم و در ۲۶ خرداد ۹۸ در دستور کمیسیون عالی ارتقاء محتوای فضای مجازی قرار گرفته و بنده به همراه عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت شدیم و در جلسه موردنظر از محتوای سند دفاع کردیم.

وی افزود: از آن زمان تا کنون هر بار که پیگیر تصویب این سند در شورای عالی فضای مجازی بوده ایم، اعلام کردند که سند قرآن و فضای مجازی هنوز به صحن شورا نرفته و در نهایت دو ماه پیش جلسه ای را در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار کردیم و مقرر شد بدون توقف برای اجرای دستور در شورای عالی فضای مجازی این سند اجرایی سازی شده و با تشکیل یک کارگروه ویژه سند را با توجه به وضعیت کرونا مورد بررسی قرار داده و تغییرات لازم را انجام دهیم و با زمان بندی های لازم اقدام کنیم.

این مقام مسئول افزود: اکنون سند قرآن و فضای مجازی در دستور جلسه آینده کمیسیون تبلیغ و ترویج است تا اصلاحات متن سند و برنامه اجرایی سازی را به تصویب برسانیم. در این زمینه دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مسئولیت پیگیری داشته و باید این سند را از طریق شورای عالی فضای مجازی پیگیری می کرد ولی عمده تاخیر به دلیل عدم تصویب در شورای عالی فضای مجازی بوده و ما بر اساس تکلیف، پیگیری های خودمان را انجام داده ایم و هر زمانی که جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج برگزار شود یکی از دستورهای آن تصویب اجرایی سازی سند قرآن و فضای مجازی است.

پیشنهاد تنظیم و تدوین سند راهبردی قرآن و فضای مجازی سال ۹۰ از سوی سازمان دارالقرآن مطرح شد تا براساس آن همه فعالیت‌های این حوزه رصد شود، یعنی نحوه استفاده از ابزار فضای مجازی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی را برنامه‌ریزی بکند و از تمام توانمندی‌های کشور در این دو حوزه استفاده کند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × 3 =