دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۰۶:۲۱
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

شکل‌گیری اقتصاد مردم‌پایه با واگذاری بناهای تاریخی

به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ سار از میراث آریا، دومین جلسه کمیته تشخیص نفایس ملی امروز (شنبه، ۲۲ آذر) به ریاست علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی وزیر، مدیران ستادی به‌ صورت حضوری و مدیران کل استان‌ها به‌صورت مجازی در سالن فجر وزارتخانه در تهران برگزار شد. […]



به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ سار از میراث آریا، دومین جلسه کمیته تشخیص نفایس ملی امروز (شنبه، ۲۲ آذر) به ریاست علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی وزیر، مدیران ستادی به‌ صورت حضوری و مدیران کل استان‌ها به‌صورت مجازی در سالن فجر وزارتخانه در تهران برگزار شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه این جلسه گفت: تعداد بناهای تاریخی کشور زیاد و در حالی‌که منابع و بودجه ما بسیار محدود است، بنابراین با این بودجه محدود نمی‌توانیم به این همه مطالبات پاسخ دهیم. بنابر احکام قانونی اجازه پیدا کردیم بناهای تاریخی را که نفیس و منحصر به‌فرد شناخته نمی‌شوند، به سرمایه‌گذاران بیرونی و مردم واگذار کنیم.

مونسان افزود: این واگذاری‌ها با تأیید طرح‌های مرمتی در دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی و با نظارت عالی معاونت میراث‌فرهنگی انجام خواهد شد که بر استفاده از منابع مالی خود مردم و ایجاد جاذبه‌های بسیار خوب برای حوزه‌های گردشگری، برای جوانان هم اشتغال ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: در جلسه دیگری که امروز برگزار شد برای واگذاری برخی از این بناها در استان‌های بوشهر، ایلام، قزوین و خراسان‌رضوی تصمیم‌گیری شد، خوشبختانه حجم این طرح ها بسیار زیاد است، سایر بناها نیز قرار شد در جلسه‌های بعدی مطرح و تصمیمات لازم انجام شود.

مونسان با اشاره به حضور خود در جلسات هفتگی کمیته و تسریع در واگذاری‌ها گفت: با توجه به اینکه بناهای تاریخی بی‌نظیری در کشور وجود دارد، واگذاری آن‌ها هم جلوی تخریب بیشتر را می‌گیرد و هم می‌توان زودتر این بناها را به فضاها و اماکن تاریخی و گردشگری تبدیل کرد که به زیرساخت‌ها نیز کمک می‌کند. برخی از این بناها را به اقامتگاه‌ و برخی دیگر به موزه‌ تبدیل می شود.

با واگذاری این بناهای تاریخی توانسته‌ایم چندین برابر بیش از حجم بودجه‌ای که حوزه معاونت میراث‌فرهنگی کشور از منابع بیرونی و مردم استفاده کنیم، انجام این کار موجب شده مرمت و حفظ بناهای تاریخی در کشور سرعت پیدا کند.

به گزارش فرهنگ سار، صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی مزایده واگذاری مرمت، احیا و حق بهره‌برداری مدت معین ۲۸ مجموعه تاریخی را تا پایان وقت اداری شنبه (۲۹ آذر ۹۹) تمدید کرد.

صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، ۵۴ مجموعه تاریخی را در ۲۵ استان به منظور احیاء، مرمت و واگذاری حق بهره برداری مدت معین به مزایده گذاشت و از واجدین صلاحیت و درخواست‌کنندگان دعوت کرده بود از تاریخ نشر آگهی سوم آذر ۹۹ ، اسناد مزایده را از دبیرخانه­ کمیسیون مزایده­ی صندوق احیا یا پایگاه اینترنتی صندوق احیاء و یا پایگاه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات دریافت کرده و حداکثر تا ساعت ۱۶ روز ­دوشنبه مورخ ۱۷ آذر ۹۹ مدارک مربوطه را تکمیل و نسبت به تحویل پاکت­ ها به دبیرخانه اقدام کرده و رسید دریافت کنند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × دو =