شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۷:۱۱
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲

روسیه نسل جدیدی از ماهواره موقعیت‌یاب را به مدار زمین پرتاب کرد

به گزارش فرهنگ سار واحد اطلاعات و مطبوعات وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه گزارش داد، این ماهواره توسط موشک کلاس متوسط سایوز ( Soyuz-۲.۱) از پایگاه فضایی «پلستسک» در شمال غرب روسیه به فضا پرتاب شد. در این خبر آمده است: موشک سایوز در زمان تعیین شده و با موفقیت نسل جدید ماهواره موقعیت یاب از خانواده ماهواره ای  گلوناس  را در مدار قرار […]



به گزارش فرهنگ سار واحد اطلاعات و مطبوعات وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه گزارش داد، این ماهواره توسط موشک کلاس متوسط سایوز ( Soyuz-۲.۱) از پایگاه فضایی «پلستسک» در شمال غرب روسیه به فضا پرتاب شد.
 
در این خبر آمده است: موشک سایوز در زمان تعیین شده و با موفقیت نسل جدید ماهواره موقعیت یاب از خانواده ماهواره ای  گلوناس  را در مدار قرار داد.

این پنجمین پرتاب سایوز -۲ از پایگاه پلستسک در سال جاری است. پرتاب قبلی در ۲۸ سپتامبر ( ۸ مهر) انجام شد.

گلوناس (GLONASS) که سرواژه‌ی عبارت «سامانه‌ی ماهواره‌ای ناوبری جهانی» (Global Navigation Satellite System) است، یک سامانه‌ی موقعیت‌یاب سراسری مانند GPS ایالات متحده‌ی آمریکا و مجموعه‌ی موقعیت‌یاب «گالیله» (Galileo) اروپاست. این مجموعه شامل شبکه‌ای از ماهواره‌های جداگانه با نام «اوراگان» (Uragan) به معنای توفند (Hurricane) است.

با پرتاب چدید، سایوز یازدهمین پرتاب خود را طی ۱۲ سال گذشته انجام داده است. قرار است پرتاب بعدی ماهواره جدید سایوز در ماه نوامبر ( آبان) انجام شود.

سامانه های موقعیت یاب (جی‌پی‌اس)  بدون وابستگی به گیرنده‌های تلفن یا اینترنت عمل می‌کنند. با این فناوری‌ها می‌توان اطلاعات دریافتی از سامانه موقعیت‌یاب را بهتر و کاربردی‌تر کرد. سامانه جی‌پی‌اس می‌تواند توانایی حیاتی در زمینه موقعیت‌یابی برای کاربری نظامی یا همگانی در سراسر جهان فراهم کند.

جی‌پی‌اس در هر زمان و در همه جهان قابل استفاده‌است و هیچ هزینه‌ای برای این خدمات گرفته نمی‌شود. ماهواره‌های جی‌پی‌اس، هر روز دو بار در یک مدار دقیق به دور زمین می‌چرخند و سیگنال‌های اطلاعات را به زمین می‌فرستند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهارده + پانزده =