جمعه, ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۰:۳۸
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰

شکوه تاریخی کتاب در ایران را احیا کنیم

به گزارش روز سه‌شنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار، محسن جوادی در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اهمیت هفته کتاب و فعالیت ها و برنامه های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در این هفته، اظهار داشت: کتاب سرمایه تمدن اسلامی و ایرانی […]



به گزارش روز سه‌شنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار، محسن جوادی در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اهمیت هفته کتاب و فعالیت ها و برنامه های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در این هفته، اظهار داشت: کتاب سرمایه تمدن اسلامی و ایرانی ماست و تمدن ما با کتاب شناخته می شود. اگر در جایی از تاریخ به بزرگی از ما یاد می شود با کتاب بوده است و اگر بار دیگر بخواهیم آن بزرگی و جایگاه را داشته باشیم، باید کتاب را با توجه بیشتر به آن و برگزاری چنین برنامه هایی رونق بدهیم.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: در این زمینه ضروری است در جست و جوی راه هایی باشیم که می‌تواند موجب منزلت و بزرگی جایگاه کتاب شود و این مهم می تواند از طریق ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، اعتلای نقش کتاب در جامعه و احترام به مولفان و نویسندگان کتاب، به دست آید. با یافتن چنین راه‌هایی می توانیم شکوه تاریخی کتاب در ایران را احیا کنیم.

وی افزود: همچنین لازم است کتاب در سیستم آموزشی و اداری ما جایگاه مناسبی پیدا کند و به آن احترام گذاشته شود. وقتی یک مدیری کتاب بخواند به طور قطع کارمندان او هم کتاب می خوانند. وقتی در یک سیستم اداری به کتاب ارزش و بها داده شود این بها و ارزش از سوی بقیه کارکنان آن مجموعه هم صورت می گیرد. در خانواده ها هم به همین صورت است و پدر خانواده می تواند نقش مهمی در علاقه ‌مندی اعضای خانواده به کتاب و مطالعه آن داشته باشد.

 محسن جوادی با بیان این که گام اول برای رونق‌بخشی به حوزه کتاب باید توسط کسانی برداشته شود که علاقه مند به ترویج کتاب هستند، گفت: با چنین کارهایی می توانیم به حوزه کتاب و کتابخوانی رونق ببخشیم و شاهد جایگاه بهتری برای کتاب باشیم.

هفته کتاب در یک نگاه

۲۴ آبان ماه در تقویم رسمی کشوردر سال ۷۲ شمسی به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. در سال‌های گذشته هفته پایانی آبان ماه، هفته کتاب نامگذاری شد.

نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال ۱۳۷۲ با پیام مقام معظم رهبری، برگزار شد.

همزمان با هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی همراه با نشست های مختلف و… با موضوعات چاپ و نشرِ و کتاب و ترویج کتابخوانی با هدف افزایش میزان سرانه مطالعه برگزار می‌شود.

براین اساس با مجموعه سیاستگزاری و برنامه ریزی های انجام گرفته سعی شده تا ترویج فرهنگ مطالعه به خصوص بین نوجوانان، هدف و محور اصلی این برنامه‌ها باشد از این رو بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتاب‌خوانی همه ساله در این ایام با شکوه هرچه تمام تر از سوی اهالی قلم، فرهیختگان، مسئولان و فعالان فرهنگی، اساتید،‌دانشگاهیان، دانشجویان، دانش آموزان ، اصحاب نشر و چاپ و کتاب و … برگزار می شود.

امسال نیز هزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار دانایی؛ مانایی این رویداد بزرگ فرهنگی از شنبه ۲۴ آبان تا۳۰ آبان ماه جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود. براساس اعلام و تاکید موسسه خانه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همگان به ضیافت برگزاری هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتاب‌خوانی دعوت هستید.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × 2 =