دوشنبه, ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۵:۱۴:۱۷
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰

دومین زمستان کرونایی؛ کتاب‌ها برای ما قصه می‌گویند

به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار، زمستان فصل قصه‌هاست، از قدیم رسم بوده در شب‌های  زمستانی، بزرگ‌ترها برای کوچک‌ترها قصه‌ می‌گفتند. دور آتش یا کنار کرسی، اما حالا که زندگی مدرن فرصت کنار هم بودن کمتر و همه‌گیری کرونا دور هم نشستن را ناممکن کرده است، کتاب‌ها می‌توانند قصه‌های زمستان را بازگو کنند.  در آغاز […]



به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار، زمستان فصل قصه‌هاست، از قدیم رسم بوده در شب‌های  زمستانی، بزرگ‌ترها برای کوچک‌ترها قصه‌ می‌گفتند. دور آتش یا کنار کرسی، اما حالا که زندگی مدرن فرصت کنار هم بودن کمتر و همه‌گیری کرونا دور هم نشستن را ناممکن کرده است، کتاب‌ها می‌توانند قصه‌های زمستان را بازگو کنند.

 در آغاز فصل سرما، روایت‌های زمستانی بخوانیم.

تمام زمستان مرا گرم کن

داستان‌های کوتاه، قصه‌هایی هستند که در یک نشست می‌توان آن را خواند، به همین دلیل، کتاب‌های مناسبی برای زمستان، به شمار می‌روند. مجموعه داستان تمام زمستان مرا گرم کن، یکی از بهترین آثار داستان کوتاه فارسی است.

تمام زمستان مرا گرم کن، مجموعه‌ای از ۱۰ داستان کوتاه است که به عقیده منتقدان در سبک پست مدرن نوشته شده‌اند.  این مجموعه که همه داستان‌های آن راوی اول شخص دارند، روایتی ساده و بی‌پیرایه از زندگی روزمره آدم‌های متفاوتی است که هر روز با آن‌ها سر و کار داریم. تمام زمستان مرا گرم کن، عبارت عجیبی است که با وجود عاطفی بودن آن، راوی بخشی از روزمرگی‌های زندگی امروز در دنیای مدرن است.  

تمام زمستان مرا گرم کن، فانفار، عصرهای یکشنبه، مکالمه، شماره ۶۹۹۰۹، سالاد لوبیا سبز با سیر تازه، تخت‌های روی آب، حوله‌های نیمه شب، مرغابی‌ها، خاک‌سپاری، عنوان داستان‌های این کتاب هستند.

علی خدایی نویسنده کتاب، متولد ۱۳ فروردین ۱۳۳۷ در تهران و ساکن اصفهان است.  او در  رشته علوم آزمایشگاهی از دانشگاه اصفهان فارغ‌التحصیل شده و تمام زمستان مرا گرم کن، دومین کتاب اوست که در سال ۱۳۷۹ منتشر شد.

این کتاب جایزه ادبی گلشیری را در سال ۷۹ به  دست آورد و در دهمین دوره‌ جایزه‌ نویسندگان و منتقدان مطبوعات به همراه کتاب همنوایی شبانه‌ ارکستر چوب‌ها اثر رضا قاسمی به‌عنوان بهترین آثار ادبی دهه ۸۰ ایران شناخته شد.

تمام زمستان مرا گرم کن، نوشته علی خدایی، در ۱۳۶ صفحه، توسط نشر مرکز به چاپ رسیده است.

در دل زمستان

گاهی برای عبور از زمستان باید به دور دست سفر کرد اما این روزها که سفر ممکن نیست، کتاب‌ها ما را با خود می‌برند. ایزابل آلنده،  در دل زمستان، ما را به برزیل و شیلی می‌برد.

کتاب در دل زمستان،  داستان سه آدم متفاوت را روایت می‌کند که به خاطر یک تصادف ساده با هم همراه می‌شوند.  ریچارد که محقق حقوق بشر و ۶۰ ساله است در کولاک زمستانی در بروکلین با اتومبیل اِوِلین، یک مهاجر غیرقانونی از گواتمالا، تصادف می‌کند. اِوِلین برای کمک گرفتن به خانه‌ استاد می‌آید و ریچارد که به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد؛ از مستأجر خود لوسیا کمک می‌خواهد…

ایزابل آلنده، ۲ اوت ۱۹۴۲ در لیما، پایتخت کشور پرو به دنیا آمد. او روزنامه‌نگار و نویسنده شیلیایی است که به دلیل استفاده از سبک رئالیسم جادویی در کارهایش مشهور شده است. پدرش توماس آلنده، پسر عموی سالوادور آلنده، رئیس‌جمهور فقید شیلی بود. ایزابل بعد از مرگ پدر، مدتی را در سانتیاگو و بعد بولیوی و بیروت گذارند و در سال ۱۹۵۸ به شیلی رفت. با ساقط شدن دولت سالوادور آلنده توسط آگوستو پینوشه، نام ایزابل آلنده نیز در فهرست تحت تعقیب قرار گرفت و او مجبور شد به ونزوئلا فرار کند و ۱۳ سال در این کشور به حالت تبعید به سر برد.

کتاب در دل زمستان، نوشته ایزابل آلنده با ترجمه گلشن محجوب در ۲۹۸ صفحه، توسط نشر مروارید منتشر شده است.

اولین زمستان کاب

برای بچه‌ها که همیشه پر از سوال هستند، قصه‌ها می‌توانند پاسخ‌های مناسبی داشته باشند. اولین زمستان کاب، از زبان حیوانات به سوال‌های کودکان پاسخ می‌دهد.

کاب، یک بچه روباه است که اولین زمستان عمرش را تجربه می‌کند، مادرش به او می‌گوید که شب پیش از خواب در جنگل گردش کنند و او در تمام طول راه درباره همه چیز از مادر سوال می‌کند تا رازهای زمستان را بداند.

نویسنده و تصویرگر این کتاب ربکا الیوت است که آثار او برای کودک و نوجوانان طرفداران زیادی دارد.

اولین زمستان کاب، نوشته ربکا الیوت، با ترجمه راحله فاضلی، در ۲۴ صفحه توسط نشر شهر قلم برای کودکان رده سنی الف یعنی ۳ تا ۷ سال (سال‌های پیش از دبستان) منتشر شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو − 1 =