یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۴:۴۵
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰

«دوران کابوس آمریکا»، «شب ادبیات» و «تهران۲۰» در تلویزیون

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، برنامه تلویزیونی شب ادبیات، این هفته به واکاوی شعر و شخصیت اسماعیل شاهرودی می‌پردازد. این برنامه که دوشنبه شب ها میزبان دوستداران ادب و اندیشه خواهد بود، شامل دو میز شعر و روایت است که به ترتیب علیرضا بهرامی و محمدرضا شرفی‌ خبوشان عهده دار اداره آن هستند. شب […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، برنامه تلویزیونی شب ادبیات، این هفته به واکاوی شعر و شخصیت اسماعیل شاهرودی می‌پردازد. این برنامه که دوشنبه شب ها میزبان دوستداران ادب و اندیشه خواهد بود، شامل دو میز شعر و روایت است که به ترتیب علیرضا بهرامی و محمدرضا شرفی‌ خبوشان عهده دار اداره آن هستند.

شب ادبیات در میز شعر این هفته که ۲۲ دی ماه به صورت زنده پخش می‌شود، با واکاوی شعر و شخصیت اسماعیل شاهرودی میزبان افشین شاهرودی – شاعر و منتقد هنری – خواهد بود. همچنین میز روایت این قسمت از برنامه موضوع (انسان ایرانی و روایت؛ گنجینه‌های باستانی) را با حضور شیوا مقانلو – نویسنده و مترجم –  بررسی خواهد کرد.

«شب ادبیات» از سری برنامه‌های «شب‌های هنر» است که دوشنبه هر هفته از شبکه چهار سیما با اجرای جواد مولانیا، به تهیه‌کنندگی احسان وحیدزاده و سردبیری حامد صلاحی از ساعت ۲۳ به روی آنتن‌ می رود.

استفاده از فیلترهای جاذب، راهکار تحقق حمل و نقل عمومی پاک

برنامه تهران ۲۰ امشب (دوشنبه ۲۲ دی ماه) با حضور سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست کشور و محمدعلیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، به روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود. در این برنامه، به بررسی علت استفاده نکردن از فیلترهای جاذب دوده در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران و مسائل مربوط به آلودگی هوا پرداخته می‌شود.

مخاطبان برنامه تهران ۲۰ می توانند پیام های خود را راجع به موضوعات و محورهای برنامه از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۵۲۰ یا با شماره تلفن گویای ٢٧٨۶۵٠۵۵ با ما در میان بگذارند.

مجردها در شبکه پنج

فیلم سینمایی مجردها به کارگردانی اصغر هاشمی و تهیه کنندگی یدالله شهیدی سه شنبه ۲۳ دیماه بعد از خبر  ساعت ۲۴ از شبکه پنج سیما تماشایی می شود. این اثر طنز به نویسندگی فرهاد توحیدی محصول سال ۱۳۸۳ است و محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، مجید صالحی، الناز شاکردوست، آتیلا پسیانی و منوچهر آذری در آن نقش‌آفرینی می کنند.
در مجردها سه جوان برای رسیدن به آرزوهایشان تصمیم می‌گیرند برای کار به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس بروند اما با دزدیده شدن پول‌هایشان، در مسیر دیگری قرار می‌گیرند.

آغاز ساخت دکور فصل جدید برنامه «هزار راه نرفته»

تحقیق و پژوهش فصل جدید برنامه «هزار راه نرفته» که پاییز سال آینده قرار است روانه آنتن شبکه دو شود، در مرحله پایانی قرار گرفت.

ناهید سادات‌شریفی تهیه کننده این برنامه می گوید: ساخت دکور این برنامه نیز آغاز شده و در حال انتخاب مهمانان هستیم تا به امید خدا ضبط برنامه را با حضور خانواده‌های موفق شروع کنیم. موضوع نگرش مثبت در کنار در نظر داشتن همه جوانب زندگی و فرهنگ تاب‌آوری از جمله رویکردهای این فصل برنامه است.

گفتنی است فصل جدید «هزار راه نرفته» در ۱۰۰ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای و ۲۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای در گروه خانواده شبکه دو به تهیه‌کنندگی ناهید سادات شریفی و کارگردانی علیرضا برزگر دانایی در حال تولید است.

دوران کابوس آمریکا در «سینما ملت»

قسمت چهارم مستند تلویزیونی «سینما ملت» امشب دوشنبه ۲۲ دی ماه به جایگاه سینمای اعتراضی «هالیوود جدید» خواهد پرداخت. چهارمین قسمت از مستند سریالی «سینما ملت» با عنوان «اینک، اعتراض» بار دیگر به سال‌های پرآشوب دهه ۱۹۶۰ پرداخته؛ اما در این نوبت به سراغ دوران سخت آمریکایی‌ها و یا چنانکه «جرالد فورد»، سی‌وهشتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده از آن یاد می‌کرد، «سال‌های کابوس طولانی ما!» خواهد رفت.
سینما ملت، در این قسمت به جایگاه سینمای اعتراضی «هالیوود جدید» و عملکرد فیلمسازان «مکتب نیویورکی» در این دوران خواهد پرداخت. دوران درخشانی از سینمای آمریکا که با آثار ماندگاری چون «راننده تاکسی» ساخته «مارتین اسکورسیزی»، «مکالمه» ساخته «فرانسیس فورد کاپولا» و «همه مردان رئیس‌جمهور» ساخته «آلن جی‌پاکولا» شناخته می‌شود.

این برنامه با روایت اشکان صادقی و نویسندگی و پژوهش جمعی از نویسندگان و پژوهشگران به نام در ۵۲ قسمت ۴۰دقیقه‌ای به بررسی تقاطع هنر-صنعت-رسانه مهم سینما با مولفه‌های قدرت ملت‌ها می‌پردازد. برنامه «سینما ملت»، به تهیه‌کنندگی محمد هادی نعمت اللهی و سردبیری علی اکبر جناب زاده در گروه مستند شبکه افق تولید شده است و این برنامه روزهای دوشنبه ساعت ۲۰ از این شبکه پخش و روزهای سه‌شنبه ساعت ۷ و ۱۲ باز پخش خواهد شد.

برگزاری اختتامیه جشنواره «کتاب و رسانه» با همکاری رادیو فرهنگ

رادیو فرهنگ با هماهنگی دبیر نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه اختتامیه «کتاب و رسانه» را در استودیوی شماره یک رادیو برگزار می کند و قرار است مراسم اختتامیه برگزیدگان نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه سه شنبه ۲۳ دی ماه در رادیو فرهنگ برگزار می شود.
علاقه مندان می توانند پخش زنده این مراسم را روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز و ای ام ۵۸۵ کیلوهرتز و از درگاه رادیو نمای این شبکه ساعت۱۷ دنبال کنند .

جشنواره ملی کتاب‌ و رسانه از لحاظ اهمیت کمتر از جشنواره مطبوعات نیست و به‌دلیل اینکه بخش تخصصی مطبوعات است، ارزش و جایگاه بالایی دارد. اعتبار جشنواره کتاب و رسانه، دانشگاهی است و اکثر داوران نیز از استادان برتر دانشگاهی هستند؛ پس برگزیده‌شدن در آن برای خود اهالی رسانه نیز دارای اعتبار است.

رونمایی از مستند «استان چهاردهم»

یازدهمین قسمت از فصل چهارم برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» با پخش و بررسی مستند «استان چهاردهم» با بررسی موضوع جنجالی جدایی بحرین از ایران در برنامه تلویزیونی به کارگردانی محسن کریمیان روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

مستند «استان چهاردهم» روایتی تاریخی از بحرین در زمان پهلوی است که با نام استان چهاردهم شناخته می‌شده است اما با رخ دادن اتفاقاتی، این منطقه از ایران جدا شده و کشور بحرین تشکیل می‌شود. این فیلم مستند روایت چگونگی جدایی بحرین از ایران را به تصویر کشیده است ؛ جدایی بحرین از ایران همواره جزء موضوعات مناقشه برانگیز تاریخ معاصر بوده است، عده‌ای خاندان پهلوی را به دلیل تن دادن به این جدایی خیانتکار می‌دانند و عده‌ای دیگر این موضوع را مسئله‌ای کم اهمیت جلوه می‌دهند.

مستند استان چهاردهم در چهاردهمین جشنواره عمار نیز حضور داشت و توانست فانوس بهترین فیلم در بخش حافظه ملی را کسب کند. این اثر در جدیدترین قسمت از برنامه «به اضافه مستند» برای اولین بار در رسانه ملی به نمایش درآمده و موضوع جنجالی جدایی بحرین از ایران را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

در این قسمت و پس از پخش مستند، میز کارشناسی برنامه با حضور مجید تفرشی، تاریخ‌پژوه و شاهین زینعلی، پژوهشگر برگزار می‌شود. این قسمت از برنامه «به اضافه مستند» روز سه‌شنبه ۲۳ دی ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۲۴ دی ساعت ۹ و جمعه ۲۶ دی ساعت ۱۴ است.

پخش سریال جدید «نوش جان» از شبکه تماشا در شب های زمستان

سریال ژاپنی جدید و جذاب «نوش جان»؛ نخستین بار در سیما از سه شنبه۲۳ دی ماه ساعت ۱۹ از این شبکه پخش شده و جایگزین سریال پاستا خواهد شد.

سریال تلویزیونی «نوش جان» به کارگردانی مشترک تاکافومی کیمورا، تتسویا واتانابه و یوشیهارو ساساکی محصول ۲۰۱۳ ژاپن در ژانر درام است و داستان «میکو» زنی که در دوران Taisho و Shōwa زندگی می کند را روایت می کند که سعی دارد در بین زنان ژاپنی سرآمد باشد.

میکو (نقش اول زن) دختر پدر و مادری است که یک رستوران در توکیو را اداره می کنند. او ازدواج می کند، به همراه همسرش به اوزاکا نقل مکان کرده و اختلافات فرهنگی بین توکیو و اوزاکا را تجربه می کند؛ در این سریال آنه واتانابه، ماساهیرو هیگاشیده، نائومی زایزن ، تایزو هارادا ، کازوکو یوشیوکی و … به ایفای نقش پرداخته اند.

علاقه مندان می توانند تکرار این سریال را در ساعات ۰۱:۰۰، ۰۷:۰۰ و ۱۳:۰۰ روز بعد از شبکه تماشا مشاهده کنند.

درگذشت یوسف قربانی بازیگر قدیمی تلویزیون

یوسف قربانی این بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون بعد از مدت‌ها بیماری، شب گذشته دارفانی را وداع گفت. مرحوم قربانی با سریال «کت جادویی» و «نقطه سر خط» در تلویزیون شناخته می‌شود. مرحوم قربانی در ۵ سریال تلویزیونی ایفای نقش کرده بود. سریال‌هایی همچون «نقطه سر خط»، «نون و ریحون»،  «شهریار»، «فرستاده» و «کت جادویی» از اثاری هستند که در آنها به ایفای نقش پرداخته بود.

انتصاب مدیران « تامین و تولید برنامه» و «سرویس های خطی»  اداره کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی
غلامرضا نوری معاون فضای مجازی رسانه ملی در احکام جداگانه سید مهدی مویدی را به سمت «مدیر تامین و تولید برنامه » و  علیرضا رستگاران به عنوان «مدیر سرویس های خطی» اداره کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی منصوب کرد. 

سید مهدی مویدی فارغ‌التحصیل دانشگاه صدا و سیما در رشته کارگردانی است و بیش از ۱۵ سال سابقه تولید محتوا در فضای رسانه را  دارد و مجموعه مستند های تاریخ شفاهی ایران ، مجموعه مستند برای مهمانی، مجموعه خیابان نهم ، پرواز به مبدا دو، همگام و همرزم، سینما حقیقت، تولید بیش از بیست عنوان مستند تلویزیونی در شبکه دو سیما، تولید محتوای هنری در بنیاد روایت فتح ، وزارت فرهنگ و ارشاد، و مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری بسیج و……مهمترین آثار هنری و کاری وی به شمار می رود.

علیرضا رستگاران در سوابق مدیریتی خود، قائم مقام اداره کل امور مجلس صدا و سیما، معاون سیمای مرکز اراک، معاون سیمای مرکز خراسان رضوی، قائم مقام رادیو معارف، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه قرآن و معارف سیما و مدیر گروه تلویزیونی بسیج سازمان را عهده‌دار بوده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هجده + 9 =