شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۶:۲۹
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹

تکنیک‌های آوازی مقام‌های لو و هَرایی مکتوب شد

به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ سار از نشر سوره مهر، لو و هَرایی دو نوع مقام آوازی با متر آزاد در موسیقی شمال خراسان‌اند. سوابق تاریخی نشان می‌دهد در مضمون آن‌ها حالات روانشناختی با گرایش غم غربت، ویژگی‌های تمثیلی زبانی و روایت اساسی‌ترین نشانه‌های قومی یافت می‌شود. این دو مقام همچنین دارای مشخصاتی هستند که آن‌ها را […]



به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ سار از نشر سوره مهر، لو و هَرایی دو نوع مقام آوازی با متر آزاد در موسیقی شمال خراسان‌اند. سوابق تاریخی نشان می‌دهد در مضمون آن‌ها حالات روانشناختی با گرایش غم غربت، ویژگی‌های تمثیلی زبانی و روایت اساسی‌ترین نشانه‌های قومی یافت می‌شود.

این دو مقام همچنین دارای مشخصاتی هستند که آن‌ها را به عنوان آوازی خاص متعلق به شمال خراسان معرفی می‌کند. در این پژوهش پس از سفر به شمال خراسان و جمع‌آوری و طبقه‌بندی انواع لو و هَرایی، تحلیل فنی انجام شد.

مشخصات فنی لو و هَرایی همچون جملات، موتیف‌های آوازی، دینامیک، گردش فواصل و اجزاء دیگر مانند تحریرها و نحوه‌ی تنفس خواننده بررسی و تحلیل شده است.

کتاب در نهایت مجموعه‌ای از ویژگی‌های موسیقایی و فرهنگی این نغمات را با تبعیت از عنوان رساله ـ بررسی و تحلیل تکنیک‌های آوازی مقام‌های لو و هَرایی ـ پیش رو گذاشته است.

انتشارات سوره مهر درباره این اثر نوشته است: در این کتاب که حاصل پژوهش میدانی مژگان چاهیان در شمال خراسان است، علاوه بر آوانگاری و تحلیل نمونه‌هایی از مقام‌های لو و هَرایی با اجرای زنده یاد سهراب محمدی، روشن‌علی گل‌افروز، عیسی قلی پور، حسین ولی‌نژاد و حسین عزیزی‌پور به همراه نمونه‌های صوتی که توسط نویسنده کتاب در شهرها و روستاهای شمال خراسان ضبط شده، به موقعیت جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی، قوم‌نگاری و شناخت کلی موسیقی شمال خراسان نیز پرداخته شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × 2 =