دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۴:۲۹
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

اکبری‌مبارکه مورد احترام تمام طیف‌های هنری بود

خبر درگذشت زنده‌نام کریم اکبری‌مبارکه هنرمند بازیگر و کارگردان عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون کشور در نخستین ساعت هشتم آبان ماه ۱۳۹۹ به سبب بیماری کرونا، از آن دست اخباری بود که بار دیگر جامعه هنری کشور را تحت تاثیر قرار داد. اتفاقی که طی بیش از هشت ماه از حضور و همراهی این ویروس، […]



خبر درگذشت زنده‌نام کریم اکبری‌مبارکه هنرمند بازیگر و کارگردان عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون کشور در نخستین ساعت هشتم آبان ماه ۱۳۹۹ به سبب بیماری کرونا، از آن دست اخباری بود که بار دیگر جامعه هنری کشور را تحت تاثیر قرار داد.

اتفاقی که طی بیش از هشت ماه از حضور و همراهی این ویروس، هر روز اخباری تلخ از درگذشت تعدادی از هموطنان‌مان را با خود به همراه داشته و دارد و تلخی ماجرا آنجا بیشتر می‌شود که سهمی از این درگذشتگان را ستاره‌های پرفروغ آسمان هنر و ادب کشورمان تشکیل می‌دهند.

خاستگاه اکبری‌مبارکه، هنر تئاتر بود

شهرام کرمی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار گفت: در این روز و روزگار سخت کرونایی که به‌عنوان ویروسی عالم‌گیر همه جهان را درگیر خود کرده، غمی بر همه غم‌های دیگر اضافه شد و آن فقدان استاد و دوست هنرمند زنده‌نام کریم اکبری‌مبارکه بود. از لحظه‌ای که خبر فوت این هنرمند پخش‌شد، بازتاب و واکنشش بین جامعه هنرمندان نشان می‌دهد که تا چه حد این هنرمند برای طیف‌های مختلف دوست‌داشتنی و قابل احترام بود.

وی ادامه داد: حقیقتاً یکی از ویژگی‌های کریم اکبری‌مبارکه جدا از توانایی‌ها و قابلیت‌هایش در عرصه‌های مختلف هنری به تخصص و اعتبارش در تئاتر باز می‌گردد. او اصالتاً جزو خانواده تئاتر بود هرچند در تلویزیون و سینما نیز فعالیت می‌کرد.

فقدان اکبری‌مبارکه ضربه سختی برای تئاتر کشور است

دبیر پیشین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به آنکه یکی از ویژگی‌های مهم این هنرمند فقید پاکی رفتار، گفتار و منشش بود یادآور شد: در جهان هنر به‌خصوص در عرصه هنرهای نمایشی معتقدیم که هنر برای انسان‌سازی، شعور و آگاهی می‌تواند انسان را به درجه‌ای از تعالی برساند. به معنای واقعی کلمه می‌توانیم بگوییم که زنده‌یاد کریم اکبری‌مبارکه حائز این شرایط ممتاز بود.

او انسانی شریف، شایسته، خوش‌برخورد و مورد احترام همه طیف‌های هنری بود. بر همه طیف‌های هنری تاکید می‌کنم چون معمولاً شاید اختلاف سلیقه، اختلاف رفتار یا برداشت‌های متعدد باعث شود ما با فردی نتوانیم خوب ارتباط برقرار کنیم ولی اکبری‌مبارکه به‌معنای واقعی کلمه انسان وهنرمند بود و فقدانش بسیارً ضربه سختی به جامعه هنری خواهد بود.

خاطره‌ای از خاطرات همکاری

کرمی با بیان آنکه آشنایی و دوستی من با این هنرمند فقید به بیش از ۲۰ سال پیش از زمانی که به‌عنوان مدیر وارد تالار هنر شدم بازمی‌گردد گفت: در طول هشت سال و نیمی که در آن تالار بودم کریم اکبری‌مبارکه به‌عنوان عضو شورای انتخاب از سال دوم به ما ملحق شد. او مورد احترام جامعه تئاتری بود و با دلسوزی برای این هنر و هنرمندانش وقت می‌گذاشت. آثار را ارزیابی و به خصوص هنرمندان جوان را راهنمایی می‌کرد.

در طول ۶ دوره‌ای که من دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بودم بارها در کمیته و شوراهای مختلف یاریگر من بود. به چند دلیل این اتفاق افتاد. نخست آنکه او مورد وثوق جامعه تئاتری به عنوان استاد، پیش‌کسوت و صاحب‌نظر در عرصه تئاتر کودک و نوجوان بود. دوم آنکه، چندین و چند اثر تولیدی در این شاخه تئاتری داشت. نکته سوم آنکه کارشناسی صاحب علم و دلسوز بود.

مدیر پیشین اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیان خاطره‌ای از همکاری با زنده‌نام کریم اکبری‌مبارکه گفت: در موردی یادم است که یکی از گروه‌های تئاتری که نمایش آن‌ها برای جشنواره تئاتر کودک انتخاب نشده بود می‌گفت اگر آقای اکبری‌مبارکه کار ما را بازبینی کند و آن را نپذیرد ما این نگاه را و عدم پذیرش را خواهیم پذیرفت.

وی تصریح کرد: با شنیدن این مسئله، زنده‌نام کریم اکبری‌مبارکه به‌تنهایی برای آن گروه وقت گذاشت و اثر را مورد ارزیابی قرار داد و درنهایت نظر او نیز بر عدم پذیرش این نمایش برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان استوار بود. اما به آن گروه جوان گفت که با وجود آنکه هنوز این اثر ظرفیت حضور در جشنواره را ندارد اما من در کنار شما و کارتان می‌مانم تا به آن پختگی برسد که بتواند برای اجرای عموم خود را معرفی کند و این اتفاق نیز افتاد و آقای اکبری‌مبارکه در کنار گروه به‌عنوان مشاور قرار گرفت و تا اجرای عمومی آن‌ها را همراهی کرد.

کرمی در پایان گفت: این یکی از خصوصیات ممتاز آن زنده‌یاد بود. او به معنای واقعی هم تجربه خوبی داشت، هم در حوزه‌های اجرایی هنری صاحب نظر بود و همین که می‌دانست چگونه این تجربه را به نسل جوان و مشتاقان این رشته انتقال دهد. یادش گرامی و روحش شاد.

زنده‌نام کریم اکبری‌مبارکه متولد ۱۶ خرداد ۱۳۳۲ در تهران، بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر است. کریم اکبری مبارکه در آثار هنرمندانی چون قطب الدین صادقی، مجید سرسنگی، مجید جعفری و بهزاد فراهانی به ایفای نقش پرداخته بود.

«پهلوان اکبر می‌میرد» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی ابراهیم سخن‌سنج، «دیکته و زاویه» نوشته غلامحسین ساعدی به کارگردانی عبدالله اکبری، «جان‌نثار» نوشته بیژن مفید به کارگردانی عبدالله اکبری، «تیرکمان» نوشته محمود جعفری به کارگردانی عبدالله اکبری، «کوچ» و «عروس» هر دو نوشته و کارگردانی بهزاد فراهانی، «نسل آواره» نوشته منوچهر شهپر به کارگردانی گروهی، «ارباب پونتیلا و نوکرش ماتی» نوشته برتولت برشت به کارگردانی محمد جعفری، «مرگ یزدگرد» نوشته و کارگردانی بهرام بیضایی، «خاک تا افلاک» به کارگردانی محمود فرهنگ، «در اعماق» نوشته ماکسیم گورکی به کارگردانی محمد کوثر، «پیتولاسیون» نوشته و کارگردانی نورالله حسینخانی، «سیمرغ سیمرغ» نوشته و کارگردانی قطب‌الدین صادقی، «یکی بود یکی نبود» نوشته و کارگردانی مجید سرسنگی، دستیار کارگردان در نمایش «اکبر آقا آکتور تئاتر» به کارگردانی اکبر عبدی و «آن شب که تورو زندانی بود» به کارگردانی مجید جعفری از جمله فعالیت‌های زنده یاد مبارکه در عرصه تئاتر ایران بوده است.

اکبری‌مبارکه در عرصه سینما نیز در فیلم‌های «مرگ یزدگرد»، «مقاومت»، «مسافران»، «دیدار»، «چند می گیری گریه کنی»، «روزهای زندگی»، «ترانه شرقی»، «قندون جهیزیه» و «عطر داغ» به ایفای نقش پرداخته بود.

«بچه مهندس»، ««پشت بام تهران»، «خروس»، «جراحت»، «مختارنامه»، «امام علی» و «گرگ ها» از جمله مجموعه‌های تلویزیونی هستند که زنده یاد مبارکه بازی در آنها را در کارنامه کاری خود به ثبت رساند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هفت + نه =