دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۳۸:۱۳
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹

توجه به فرهنگ ایرانی، معیارهای انتخاب آثار جشنواره تجسمی فجر بود

به گزارش خبرگزاری فرهنگ سار از سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، پیمان رحیمی‌زاده ‏‏که با همراهی علی خدایی و علی هاشمی ‏شهرکی داوری این دوره از آثار رشته تصویرسازی ‏را به عهده داشتند ‏در خصوص نتیجه نهایی داوری بخش اول گفت: در بخش ‏‏تصویرسازی‏۶۸۲ اثر از ۲۷۷ هنرمند ‏در ‏جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت […]



به گزارش خبرگزاری فرهنگ سار از سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، پیمان رحیمی‌زاده ‏‏که با همراهی علی خدایی و علی هاشمی ‏شهرکی داوری این دوره از آثار رشته تصویرسازی ‏را به عهده داشتند ‏در خصوص نتیجه نهایی داوری بخش اول گفت: در بخش ‏‏تصویرسازی‏۶۸۲ اثر از ۲۷۷ هنرمند ‏در ‏جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت قریب به ‏‏۱۰۰ اثر به مرحله داوری نهایی ‏راه یافتند. ‏
وی ادامه داد: باید بگویم که نسبت به سال گذشته کیفیت آثار بسیار بهتر بود و حتی با اینکه بنا ‏داشتیم تعداد کمتری اثر را در ‏مرحله اول انتخاب کنیم اما به خاطر کیفیت کارها تصمیم گرفتیم ‏تعداد کمتری از آثار را حذف کنیم.‏
این عضو شورای داوری رشته تصویرسازی جشنواره تجسمی فجر بیان کرد: امسال آثار هم ‏در بخش موضوعی و هم در بعد ‏کیفی و  هم طراحی و تنوع قابل تامل بود.‏
وی در خصوص اینکه آیا رشته تصویرسازی می تواند به سهولت سایر هنرها به زبانی بین ‏رشته ای دست پیدا کند، گفت: خود ‏هنر تصویرسازی در واقع گفت‌وگویی بین نقاشی و گرافیک ‏است. اما در عین حال هر کدام از رشته های نقاشی و گرافیک و ‏تصویرسازی شخصیت ‏کاری خودشان را دارند.

اگر هنرمند به صورت تک فریم کاری ارائه داد نقاشی است، یا وقتی نوشته ای هم در ‏آن وارد شود در خدمت گرافیک است اما تلفیق این‌ها در کنار هم با زبان ‏و کارکردی خاص به تصویرسازی بدل می شود که به گمانم ‏لازم است بخش مجزایی در جشنواره ‏به این رشته اختصاص یابد، همانطور که در این جشنواره چنین است.‏

رحیمی زاده همچنین در خصوص موضوع گفتگوی میان هنرها در رشته تصویرسازی نیز ‏گفت: برای دست یافتن به این مهم ‏باید یک موضوعی را جشنواره برای این بخش مشخص ‏کند، در غیر این صورت تصویرگران در واقع در خدمت کتاب ها و ‏داستان های نویسندگان ‏هستند و شاید خیلی اینگونه نگاه مصداقی با تعریف گفتگوی هنرها پیدا نکند. ‏
وی همچنین درباره معیار داوری آثار این بخش گفت: معیار ما این بود که تصویرگران حداقل ۳ فریم داشته باشند و ارتباط بین ‏‏تصورها و ارتباط بین تکنیک ها در آثارهمخوان باشد و اینکه فرهنگ ایرانی نیز مشهود باشد و در عین حال  در طراحی و ‏‏تکنیک و اجرا خوب باشند.

داور بخش تصویرسازی جشنواره تجسمی فجر درباره رشد هنر تصویرگری در سالهای اخیر نیز اظهار کرد: نسبت به نسل های قبل که در این حوزه ظهور کردند معتقدم که چند سالی ‏‏دوباره شاهد یک افت در این هنر هستیم. یکی از دلایلش ‏‏هم به نشر باز می گردد. به هر حال اگر ناشر با نویسنده ای کار کند و به تصویرگر هم سفارش داده شود یک جریان اقتصادی ‏‏ایجاد می شود و ضمن اینکه باید فرهنگ سازی شود که کتاب در سبد کالای خانواده قرار بگیرد. ‏
وی در پایان با اشاره به اینکه در جشنواره تجسمی فجر بیشتر شاهد شناسایی هنرمندان جوان و تشویق و فرصت دادن به آنها ‏‏هستیم گفت: امیدوارم بی ینال تصویرگری هم برگزار شود تا در کنار جشنواره فجر شاهد حضور تمام فعالان عرصه تصویرگری ‏‏در رویدادها باشیم و یک برایندی از این هنر را در طول سال شاهد باشیم. ‏
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهمن ۹۹ در مرکز فرهنگی و هنری صبا برگزار ‏‏می شود.‏

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نه + دوازده =