یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۸:۱۵
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

تخیل، مهم‌ترین راه برون رفت از فیلم‌های تکراری است

منوچهر محمدی درباره اهمیت توجه به فیلمنامه‌های در گونه‌های مختلف، اظهار داشت: آنچه امروز در سینمای ایران وجه غالب است که عمدتا در دو ژانر اجتماعی و کمدی خلاصه می‌شود، به شدت مبتنی بر یک واقع گرایی صرف است که نهایتا یک سوی آن به تلخی و سوی دیگر آن به سطحی نگری می انجامد و […]



منوچهر محمدی درباره اهمیت توجه به فیلمنامه‌های در گونه‌های مختلف، اظهار داشت: آنچه امروز در سینمای ایران وجه غالب است که عمدتا در دو ژانر اجتماعی و کمدی خلاصه می‌شود، به شدت مبتنی بر یک واقع گرایی صرف است که نهایتا یک سوی آن به تلخی و سوی دیگر آن به سطحی نگری می انجامد و در کلیت نیز منجر به تکرار سوژه ها می شود.

وی یادآور شد: عنصر تخیل، راهِ برون رفت از این دایره بسته است و راه حل آن نیز حمایت از فیلمساز و کم کردن هزینه این رویکرد برای او از طریق کاستن از ممیزی و ایجاد زیر ساخت جهت آشنا سازی و بهره گیری از فناوری cgi است. 

تهیه کننده فیلم سینمایی «مارمولک» در ادامه توضیح داد: منظور از تخیل ورزی در سینما پرداختن به موضوعات ممکن الوقوع همچون بلایای طبیعی نه در اشکال معمول بلکه در ابعادی که بر زیست یک شهر یا کشور تاثیر گذار باشد یا پرداختن به موضوعات یحتمل الوقوع که در دامنه حیات آتی بشر اثرگذار باشد یا موضوعاتی که غیر ممکن الوقوع باشد که تخیل با آنچه فنآوری در آینده ممکن است بر چگونگی حیات بشری تاثیر بگذارد مانند آنچه که اکنون در بخشی از سینمای جهان می گذرد.

محمدی گفت: اگر تخیل ورزی با دانش و آگاهی صورت پذیرد حتی سینما  می تواند منبع الهام دانشمندان باشد که در این مورد مصادیق بسیار است. به عنوان مثال، ۲۰هزار فرسنگ زیر دریا زمانی نوشته شد که اساسا فکر زیردریایی به ذهن دانشمندان خطور نمی‌کرد وفیلم های علمی تخیلی جنگ ستارگان که دستمایه عملی جنگ سالاران در دوره جنگ سرد گردید. 

اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 × سه =