یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۷:۰۲
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹

برگزاری نشست سیاستگذاری تئاتر فجر تا جشنواره تئاتر ۱۵ خرداد

به گزارش عصر پنجشنبه خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، هم‌زمان با قرار گرفتن در آستانه سالروز ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام‌خمینی(ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین استوانه‌های شکل‌گیری حرکت انقلابی مردم ایران، رویدادها و اتفاقات عرصه تئاتر در کشورمان طی هفته‌ای که پایان آن به این دو رخداد مهم تاریخی […]



به گزارش عصر پنجشنبه خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، هم‌زمان با قرار گرفتن در آستانه سالروز ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام‌خمینی(ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین استوانه‌های شکل‌گیری حرکت انقلابی مردم ایران، رویدادها و اتفاقات عرصه تئاتر در کشورمان طی هفته‌ای که پایان آن به این دو رخداد مهم تاریخی و ملی کشورمان منتج می‌شود، گره خورده است.

همچنین فعالان و دست‌اندرکاران عرصه تئاتر کشور نیز تلاش کرده‌اند تا در کنار پرداختن به دیگر دغدغه‌ها، مسائل و رخدادهای عرصه هنرهای نمایشی کشور نگاهی نیز به این دو رویداد داشته باشند.

در کنار فعالیت‌های گره‌خورده هنرمندان تئاتر با دو واقعه تاریخی سالروز ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام‌خمینی(ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد، عرصه هنرهای نمایشی کشور طی هفته‌ای که آنرا پشت سر گذاشتیم از رخدادها و رویدادهای دیگر نیز خالی نبود.

از جمله مهمترین رویدادها و فعالیت های این حوزه طی روزهای هفته جاری از ۱۰ تا ۱۴ خردادماه، می‌توان به انتقال توان تتاتر ایران به جهان در جلسه سیاستگذاری فجر و آیینی و سنتی، برگزاری همایش تئاتر خیابانی خرداد، چاپ پنج کتاب برگزیده جشنواره تهران-مبارک، روایت حماسی تحولات تاریخی سوریه در نمایش «ارض الشمس»، ازسرگیری اجرای «یرما» از ۱۷ خرداد و تعطیلی تئاترشهر و تمااشخانه ایرانشهر به دلیل ایام سوگواری اشاره کرد.

برگزاری نشست سیاستگذاری تئاتر فجر تا جشنواره تئاتر ۱۵ خرداد

انتقال توان تتاتر ایران به جهان در جلسه سیاستگذاری فجر و آیینی و سنتی

جلسه شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با محوریت معرفی توان هنری و پیشینه ارزشمند نمایشی ایران به سایر کشورها و تجربیات نوین تئاتر جهان برگزار شد.

سومین نشست شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با محوریت سیاست‌های بخش بین‌الملل و نخستین جلسه شورای سیاستگذاری بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با محوریت رویکردهای کلان این دوره و تصمیم‌گیری در خصوص اهداف و سیاست‌های سمینار تخصصی، مهمترین برنامه کاری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در این جلسه بود. در این نشست اعضای شورا ضمن بررسی بخش بین‌الملل در ادوار پیشین جشنواره به آسیب شناسی حضور گروه‌های سایر کشورها و تاثیرات این حضور پرداخته و رویکردهای کلان جشنواره در این حوزه بررسی کردند.

معرفی توان هنری و پیشینه ارزشمند نمایشی ایران به سایر کشورها، دقت در انتخاب آثار با رویکرد اثربخشی سازنده و شناخت شیوه‌ها و تجربیات نوین تئاتر جهان، توجه به معرفی نمایش کشورهای منطقه و نیز رایزنی با نهادهای مسئول در حوزه ارتباطات بین‌الملل برای هم‌افزایی و بهره‌مندی از امکانات و ارتباطات آنها از نکات قابل توجه و تاکید شورا بود.

نخستین جلسه شورای سیاستگذاری بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با محوریت رویکردهای کلان این دوره و تصمیم‌گیری در خصوص اهداف و سیاست های سمینار تخصصی نمایش های آیینی و سنتی نیز روز گذشته در سالن جلسات دفتر موسیقی برگزار شد.

اعضای جلسه با بیان نظر تخصصی خود درباره ادوار پیشین سمینار و تاثیرات آموزشی و پژوهشی آن بر تمرکز موضوع سمینار و هدفمندی بیشتر برنامه‌ها تاکید داشتند.

توجه ویژه به حفظ سنت‌های نمایشی و راهکارهای معرفی بهتر و روزآمد کردن ارتباط این گونه‌های نمایشی با عموم مردم و نیز مخاطبان سایر کشورها برای مانایی و پویایی آنها از موارد مورد نظر و تاکید اعضای شورا در جلسه نخست بود.

برگزاری نشست سیاستگذاری تئاتر فجر تا جشنواره تئاتر ۱۵ خرداد

برگزاری همایش تئاتر خیابانی خرداد

انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با اشاره به ایام رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام مردمی پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ ویژه برنامه همایش تئاتر خیابانی خرداد را در ایام ۱۳ تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌کند.

حمیدرضاصفار رییس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با اشاره به اجرای برنامه همایش تئاتر خیابانی خرداد گفت: در راستای فعالیت های فرهنگی ویژه این ایام و همچنین پاسداشت مقام شهدای این قیام مردمی و همچنین یادمان مقام حضرت امام خمینی (ره) همایش خیابانی خرداد را با محوریت دو موضوع فوق در انجمن برگزار خواهیم کرد.

ربیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در ادامه با اشاره به جدول زمانبندی این همایش اعلام کرد: گروه‌های نمایشی از ۱۳ تا ۱۵ خرداد؛ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ اجرا خواهند داشت.

طی مدتی که کشور درگیر ویروس منحوس کرونا شده است ،جامعه هنرمندان تئاتر بیشترین ضربه را از این شرایط متحمل شدند. بنابراین در انجمن هنرهای نمایشی استان تهران سعی بر آن است تا در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی که امکان اجرای نمایش وجود دارد؛ گروههای نمایشی اجرای نمایش داشته باشند. با این حرکت هم فعالیت گروهها مستمر خواهد بود و هم اینکه از طرف انجمن می‌توانیم هرچند اندک ولی حمایتی از گروه‌ها داشته باشیم.

همایش تئاتر خیابانی خرداد از ۱۳ الی۱۵خرداد به دبیری راضیه ده پایینی اجرا می شود.

برگزاری نشست سیاستگذاری تئاتر فجر تا جشنواره تئاتر ۱۵ خرداد

پنج کتاب برگزیده جشنواره تهران-مبارک به چاپ رسید

پنج جلد کتاب که به مناسبت برگزاری هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک منتشر شده است با عناوین راهنمای عملی بازی‌دهندگان عروسک، تئاتر عروسکی مدرن از نظریه تا عمل، درباره تئاتر عروسکی و مجموعه نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره به همراه تئاتر کودک و نوجوان (تجربه‌ها، دیدگاه‌ها و چشم‌اندازها) در بازار کتاب عرضه شده است.

راهنمای عملی بازی دهندگان عروسک توسط مروین میلار نوشته شده است و سلما محسنی‌اردهالی آن را به فارسی برگردانده است.

تئاتر عروسکی مدرن از نظریه تا عمل عنوان کتابی از پنی فرانسیس با ترجمه پوپک عظیم‌پور است که با هدف گردآوری متون اصلی تاریخی و روش‌های معاصر تفکر در مورد کارهای مادی و شیوه‌های تئاتر نوشته شده است. این کتاب در ۳۱۵ صفحه منتشر شده است.

مجموعه نمایشنامه‌های برگزیده هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی شامل سه نمایشنامه داش‌آکل نوشته باقر سروش، دژ هفتواد نوشته میلاد حسینی و متتی نوشته رضا گشتاسب در ۱۲۰ صفحه منتشر شده است.

درباره‌ تئاتر عروسکی (اندیشه‌های فلسفی هنریک یورکفسکی) عنوان کتابی نوشته هنریک یورکفسکی با ترجمه‌ زهره بهروزی‌نیا است. این کتاب مشتمل بر مقالاتی در زمینه‌های زیبایی‌شناسی، نشانه‌شناسی هنر عروسکی و مقالاتی در ارتباط با بازیگر – بازی‌دهنده عروسک و تئاتر اشیا است.

کتاب تئاتر کودک و نوجوان (تجربه‌ها، دیدگاه‌ها و چشم‌اندازها) شامل نوشتارهایی از کارشناسان تئاتر کودک و نوجوان آلمان است که کیقباد یزدانی ضمن گردآوری، آنها را به فارسی برگردانده است.

برگزاری نشست سیاستگذاری تئاتر فجر تا جشنواره تئاتر ۱۵ خرداد

روایت حماسی تحولات تاریخی سوریه در نمایش «ارض الشمس»

نمایش ایرانی «ارض الشمس» با محور روایت حماسی تحولات تاریخی مردم سوریه اجرای خود را در کشور سوریه آغاز کرد.

نمایش ارض الشمس به مدت ۱۵ شب در شهر سیده زینب سوریه اجرا می شود. این اثر نمایشی کاری از سازمان هنری رسانه‌ای اوج با مشارکت اداره تئاتر و موسیقی سوریه است که به تهیه کنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا اجرای خود را آغاز کرده است.

نمایش میدانی ارض الشمس به تاریخ کهن مردم سوریه و زندگی انبیا در این کشور تا زمان فتح مکه می پردازد و همچنین مقاومت مردم سوریه در زمان معاصر و چگونگی خروج داعش از این کشور را برای مخاطبان نمایش می دهد.

برگزاری نشست سیاستگذاری تئاتر فجر تا جشنواره تئاتر ۱۵ خرداد

ازسرگیری اجرای «یرما» از ۱۷ خرداد

مرکز تئاتر مولوی به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت حضرت امام خمینی(ره)، سالروز قیام پانزده خرداد و شهادت امام جعفر صادق(ع) از روز جمعه ۱۴ خرداد تا پایان روز یکشنبه ۱۶ خردادماه به مدت سه روز تعطیل است.

پس از این ایام از روز دوشنبه ۱۷خرداد، نمایش یرما به کارگردانی نسیم ادبی و ندا شاهرخی روز های پایانی خود را رأس ساعت ۱۸ در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی سپری خواهد کرد.

برگزاری نشست سیاستگذاری تئاتر فجر تا جشنواره تئاتر ۱۵ خرداد

تعطیلی تئاترشهر و تمااشخانه ایرانشهر به دلیل ایام سوگواری

آثار نمایشی به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر روز جمعه چهاردهم خرداد به مناسبت فرا رسیدن سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و روز یکشنبه شانزدهم خرداد یعنی سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اجرایی ندارند.

هم اکنون نمایش جنگ و صلح به کارگردانی میثم یوسفی در تالار چهارسو، نمایش کنسرت تئاتر مرگ گرم به کارگردانی محمدرضا عطایی فر در تالار قشقایی و نمایش مرفی به کارگردانی نگین ضیایی در تالار سایه میزبان علاقه‌مندان تئاتر هستند.

همچنین تماشاخانه ایرانشهر، به مناسبت فرارسیدن سالگرد رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)، قیام خونین ۱۵ خرداد و شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، اجرای نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر، از روز جمعه ۱۴ خرداد تا پایان روز یکشنبه ۱۶ خردادماه تعطیل خواهد بود.

پس از ایام سوگواری، از روز دوشنبه ۱۷ خرداد، نمایش هار به کارگردانی حسین پوریانی‌فر و سگک به کارگردانی رضا بهرامی به ترتیب در ساعت‌های ۱۸ و ۲۰ در سالن استاد سمندریان به صحنه می‌روند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × پنج =