جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۲:۴۷:۰۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹

امید به فلات مرکزی رسید

به گزارش فرهنگ سار، شرایط خشک و خشن مناطق فلات مرکزی و کمبود شدید نزولات آسمانی از یک سو و توسعه این مناطق از سوی دیگر موجب شد که تامین آب از خلیج فارس در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گیرد تا زمینه‌ای برای رونق تولید و ایجاد اشتغال دائمی  فراهم شود. امروز […]



به گزارش فرهنگ سار، شرایط خشک و خشن مناطق فلات مرکزی و کمبود شدید نزولات آسمانی از یک سو و توسعه این مناطق از سوی دیگر موجب شد که تامین آب از خلیج فارس در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گیرد تا زمینه‌ای برای رونق تولید و ایجاد اشتغال دائمی  فراهم شود.
امروز بیشتر کشورهای دارای دسترسی به آب دریا، از آن به عنوان یک منبع تامین آب به خصوص در جاهایی که امکان استفاده از سایر روش‌های تامین آب کمتر است، بهره می‌گیرند و با نمک زدایی و شیرین سازی از آن در مصارف مختلف استفاده می‌کنند که کشور ما ایران دراین بخش تاکنون به خوبی بهره برداری نکرده بود.
در این راستا پروژه آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس و انتقال آب خلیج فارس به استان‌های کویری نیز به عنوان بزرگترین سایت شیرین سازی انتقال آب دریا در کشور به صورت کاملا محیط زیستی با حمایت دولت و کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و با سرمایه‌گذاری سه شرکت گل‌گهر، شرکت ملی صنایع مس ایران و چادرملو فعالیت اجرایی شد.
پروژه انتقال آب خلیج فارس به نواحی مرکزی ایران یکی از آن طرح‌هایی است که جزو آرزوهای چند ساله برای استان‌هایی همچون هرمزگان، کرمان و یزد بوده، چرا که این پروژه می‌تواند مشکل کم آبی و ذخیره ظرفیت‌های آبی را تا حد زیادی کاهش دهد.
تامین آب شرب و صنعت از طریق شیرین سازی آب دریا و کمک به رشد صنعت در استان‌های کویری و کم آب کشور از جمله هرمزگان، کرمان و یزد یکی از مهم‌ترین مزایای انتقال آب از خلیج فارس می‌باشد.
روحانی: در جهاتی چاره‌ای جز شیرین سازی آب دریا نداریم

رییس جمهوری   روز پنجشنبه در آیین افتتاح مرحله نخست شیرین سازی و قطعه اول خط انتقال آب به فلات مرکزی ایران گفت: امروز ما یک اقدام عظیم و بزرگی را برای مردم شاهد بودیم. ضمن اینکه آب برای حیات مردم هم بسیار مهم است و تنها برای مصرف صنعت و کشاورزی نیست. آب مصرفی مردم هم باید تامین شود. در برخی از جهات شاید چاره‌ای جز اینکه آب دریا را شیرین کنیم، نداشته باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: برخی‌ها فکر نکنند که اگر ما آب را از دریا برداریم برای محیط زیست مضر است. اینطور نیست. برداشت آب از دریا باید حساب شده باشد و این طرح کاملا محیط ‌زیستی است. ما در چند کیلومتری دریا آب را برداشت می‌کنیم و پساب را در چندکیلومتری وسط دریا برمی‌گردانیم که برای آبزیان مضرر نباشد. محیط زیست ما در همه این طرح‌ها حضور فعال دارد و این طرح‌ها در چارچوب اصول محیط زیستی اجرا و پیاده می‌شود.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همانطور که امروز گفته شد در طرح آینده بندرعباس، ۵۰ درصد آب مصرفی مردم با شیرین‌سازی از آب دریا تامین می‌شود. بنابراین این کار، اقدام بسیار بزرگ و عظیمی برای حیات مردم، توسعه و صنعت کشور است که بسیار حائز اهمیت است و اینگونه طرح‌ها باید اجرا و پیاده شود.
روحانی با بیان اینکه ما در سال ۹۲، ۱۸ دستگاه آب شیرین‌کن داشتیم و امروز ۷۲ دستگاه آب شیرین کن داریم، اظهارداشت: این یک تحول عظیم و بزرگی است که در این هفت سال رخ داده که ان شاءالله در سالی که ۹ ماه دیگر از عمر این دولت باقی مانده، با همان تلاش با کوشش روز اول و با همان امید روز اول، به کار خود ادامه می‌دهیم و من تردیدی در موفقیت دولت، ملت و مردم برای آبادانی ایران ندارم.
رییس جمهوری با بیان اینکه طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران صنایع ما را متحول می‌کند، گفت: خط انتقال آب از خلیج فارس خط انتقال امید است زیرا فقط آب به فلات مرکزی ایران نمی‌رسد بلکه امید منتقل می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: در هفته وحدت توانستیم طرح باور نکردنی را افتتاح کنیم. البته امسال پروژه‌های بسیار مهمی تا پایان سال و اگر خداوند توفیق داد در اوایل سال اینده مردم عزیزمان شاهد خواهند بود و این پروژه ها پروژه های بسیار بزرگ و تاریخی برای کشور ما هستند.
 روحانی اظهار داشت: این پروژه، پروژه ای باور نکردنی بود که در دولت تدبیر و امید محقق شد. من باید به راستی این خط انتقال آب را خط انتقال امید بگذارم. چون فقط آب به فلات مرکزی نمی‌رسد، بلکه امید به فلات مرکزی می‌رسد. همه کشاورزان، صنعتگران و مردم به یک آب پایدار امیدوار می‌شوند و این طرح انتقال امید را به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم.
رییس جمهوری اضافه کرد: ما طرح‌های بسیار بزرگی را به اتمام رساندیم و طرح‌های بسیار بزرگی را پیش رو داریم. امسال طرح احیای دریاچه ارومیه را خواهیم داشت که آن هم یک طرح بی‌نظیر است. پروژه عظیم دیگر نفت را از گوره به جاسک خواهد برد که اوایل سال آینده افتتاح می‌شود .
وی افزود: به کوری چشم آنهایی که فکر می‌کردند با تحریم و فشار بر ملت ایران می‌توانند ملت ایران را متوقف کنند، یا طرح‌های توسعه ای ملت عظیم و بزرگ را متوقف کنند و علیرغم اینکه یک دولت تروریست در آمریکا روی کار بوده و این همه فشار بر مردم ما آورده، ما توانستیم قدم‌های بسیار بزرگ را برداریم و امروز سی و یکمین هفته است که امسال پای برنامه افتتاح می‌نشینیم.
شیرین سازی آب دریا یکی از پروژه‌های مهم در جهان است

وزیر نیرو گفت: امروز شیرین‌سازی آب دریا یکی از پروژه‌های مهم در جهان محسوب می‌شود، به طوری که ۷۵ درصد نمک زدایی‌ها در منطقه ما انجام شده، بیش از ۸۵۰ آب شیرین کن در منطقه خلیج فارس مشغول فعالیت است که ۲۵ مورد آن‌ها آب شیرین کن‌های بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز هستند و پروژه امروز نیز از همین پروژه‌هاست.
«رضا اردکانیان» افزود: وزارت نیرو از ابتدای امسال قطار پویش «هر هفته الف- ب- ایران» را به راه انداخت که امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه با بخش خصوصی فعال، لوکوموتیو دیگر قدرتمند آن هستند.
وزیر نیرو بیان‌ کرد: ۲۶ میلیارد متر مکعب آب بدون نمک زدایی به سه استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان از محل آب دریای خلیج فارس تخصیص یافت که صرف خنک کردن برج های خنک کننده نیروگاه‌ها، آبزی پروری و غیره خواهد شد.
اردکانیان ادامه داد: از حدود ۶۷ سال پیش در این منطقه نمک زدایی از آب در کشورهای همسایه انجام می‌شد و امروز به دلیل دستیابی به فناوری، امکان اقتصادی کردن چنین طرح‌ها و پروژه‌هایی وجود دارد.
وی گفت: در دولت «تدبیر و امید» مطالعه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به ۱۷ استان کشور آغاز شد که اکنون به انتها رسیده، ۱۷ استانی که سالیانه ۶۰ میلیارد مترمکعب مصرف آب سطحی و زیرزمینی دارند که ۲ میلیارد مترمکعب آن در بخش صنعت مصرف می‌شود.
وزیر نیرو اضافه کرد: مطابق برنامه توسعه ۳۰ ساله، مصرف آب در بخش صنعت در این استان‌ها به بیش از سه میلیارد متر مکعب افزایش خواهدداشت و محاسبات نشان داده بخش صنعت سالیانه ۹۵۰ میلیون مترمکعب برای مصارف خود کمبود خواهند داشت و به همین دلیل، استفاده از آب دریا یکی از روش‌های تاثیرگذار خواهدبود.
اردکانیان بیان کرد: از مجموع ۲۶ میلیارد مترمکعب آب تخصیص یافته به سه استان یاد شده، ۱۳ میلیارد مترمکعب آب بدون نمک‌زدایی درحال بهره‌برداری است.
وی خاطرنشان ‌کرد: ۲.۷ میلیارد مترمکعب آب شیرین از این آب تخصیص یافته، حاصل می‌شود که می‌تواند به مصارف عمدتا صنعتی برسد.
وزیر نیرو گفت: پروژه امروز یکی از پروژه‌های مهم است که از مجموع ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب تخصیص داده شده به صنایع و بخش‌خصوصی، ۱۵۰میلیون مترمکعب آب شیرین به دست خواهد آمد که می‌تواند برای مصارف شرب و صنعتی هرمزگان و همچنین مصارف صنعتی کرمان و یزد مورد استفاده قرار بگیرد.
اردکانیان یادآورشد: در دولت تدبیر و امید این وزارتخانه موفق شد علاوه بر بودجه‌های عمومی دولت، از سایر منابع غیردولتی برای طرح‌های خود منابع تجهیز کند.
وی ادامه‌داد:این منابع در بخش برق شامل ۴.۱ میلیارد یورو و ۲۸ هزار میلیارد تومان، در بخش آب و فاضلاب ۲.۶ میلیارد یورو و ۳۱ هزار میلیارد تومان و در مجموع ۶.۷ میلیارد یورو و ۵۹ هزار میلیارد تومان بود که از صندوق توسعه ملی، بانک توسعه اسلامی، فاینانس‌های خارجی و غیره تامین شد.
اردکانیان بیان‌داشت: طرح‌هایی از محل همین منابع در دست اجراست و تخصیص‌هایی به استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، فارس، سمنان، سیستان و بلوچستان و ۱۷ استان فلات مرکزی کشور داده شد که طرح‌ها یکی پس از دیگری به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی گفت: این پروژه درعین هزینه‌بر بودن، قیمت تمام شده آب در صنعت در شهری همچون سیرجان حدود ۲ دلار خواهد بود که ۲ درصد هزینه‌های فرآوری فولاد و بسیار ناچیز خواهدبود.
وزیر نیرو افزود: تولید هر تن فولاد نیازمند پنج مترمکعب آب بوده و بنابراین ۱۰ یورو هزینه دارد که بسیار اقتصادی است.
وی خاطرنشان‌کرد: اگر به مجموع ۸۵ میلیارد مترمکعب آب منابع تجدیدپذیر کشور نگاه کنیم، ارزش سالیانه آن ۲۰۰ میلیارد یورو خواهد بود که در چرخه فعالیت‌های مختلف درحال استفاده است.
اردکانیان ادامه‌داد:چنین طرحی حاصل شکوفایی کشور در بخش‌های فناوری، مدیریت و جلب مشارکت بخش خصوصی در چهار دهه گذشته و کار بسیار بزرگی است، بزرگی آن به ۸۲۰ کیلومتر خط انتقال، ده‌ها ایستگاه پمپاژ، صرف هزاران مگاوات ساعت انرژی و دستیابی به فناوری شیرین‌سازی آب شور نیست، بلکه مهمترین ویژگی آن این است که باید آینده کشور را از نظر زیستی، روشن دید.
وی تاکید کرد:‌ دسترسی کشور به دریا در شمال و جنوب کشور، توفیق بسیار بزرگی است.
وزیر نیرو اضافه‌کرد: ‌امروز نیازمند وجود صنایع بزرگی هستیم که تامین آب با این هزینه برایشان موجه باشد و هر چه جلوتر برویم، دیگر نیازی نیست تا به دنبال صنایع جدید باشیم، بلکه باید صنایع مستقرمان را توجیه کنیم که به جای استفاده از آب شرب یا حقابه‌های کشاورزان، به استفاده از آب دریا بپردازند که استمرار، پایداری و توجیه اقتصادی دارد و مطابق ملاحظات زیست محیطی است.
معاون وزیر نیرو: استفاده از آب دریا برای ایران یک الزام است

معاون آب و آبفای وزیرنیرو گفت: استفاده از آب دریا برای کشور ایران که در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و تنها ۴۶ درصد از جمعیت آن به ۲۰ درصد از آب دسترسی دارند، یک الزام است.
قاسم تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه ۹۷ درصد از آب‌های جهان را دریاها تشکیل می‌دهند، افزود: باتوجه به کمبود آب شیرین درسطح جهان هر روز کشورهای جهان برای تکنولوژی‌های مدرن و موثرتر برای استفاده بهینه از آب دریا استفاده می‌کنند که ایران نیز یکی از این کشورها می‌باشد.
وی بیان داشت: حتی کشورهای که به اندازه کافی آب شیرین و تجدیدپذیر دارند، امروزه آب دریا را به عنوان یک منبع نگاه می‌کنند.
 مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهارداشت: پروژه بزرگ شیرین‌سازی آب دریا در کشور از خلیج فارس و انتقال به استان‌های کرمان و یزد نیز امروز شاهد بهره برداری از آن بودیم می‌تواند برای ما الگو باشد؛ زیرا که حداقل مصرف آب در صنعت در افق آینده ۲ برابر خواهد شد.
تقی زاده خامسی ادامه داد: خوشبختانه با بهره برداری از این آب شیرین کن، ۷۲ مین واحد نمک زدایی کشور در ایران به نتیجه می‌رسد که ۵۴ واحد آن در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده و ۲۳ واحد دیگر نیز تا پایان همین دولت به نتیجه خواهد رسید.
وی ابراز اشت: در سال ۹۲ کشور تنها ۱۷ آب شیرین کن داشت که با اقدام‌های انجام شده درحال حاضر این تعداد به ۷۲ مورد رسیده است.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو بااشاره به تامین وضعیت آبی هرمزگان یادآورشد: بیش از نیمی از آب شرب شهر بندرعباس و استان هرمزگان از آب‌های سطحی و آب شیرین کن‌ها تامین خواهد شد.
تقی زاده خامسی یاداورشد: نیاز آب شرب حدود ۸۰۰ نفر از جمعیت شهر بندرعباس و خمیر، ۱۰۰ میلیون مترمکعب است که بخشی از آن از آب شیرین کن‌ها تامین خواهد شد و در مجموع در استان هرمزگان تا پایان دولت دوازدهم نیمی از آب شرب توسط نمک زدایی تهیه خواهد شد.
وی ابرازداشت: در سال ۹۲ کل ظرفیت آب شیرین کن‌های استان هرمزگان هشت میلیون مترمکعب بوده که تا پایان امسال به ۹۰ میلیون مترمکعب یعنی ۱۰ برابر خواهد رسید که خبر خوشی برای مردم این منطقه است.
این مسوول دروزارت نیرو اظهارداشت: آب شیرین کن بندرعباس، ۱۵ میلیون مترمکعب از نیاز آب شرب شهر بندرعباس و خمیر تامین خواهد کرد و این ۱۵ میلیون مترمکعب به همراه بخشی از آب شیرین کن ۱۰۰ هزار متر مکعبی، نیمی از نیاز آبی این ۲ منطقه را تامین می‌کند.


شیرین‌سازی ۱.۵ میلیون مترمکعب آب از خلیج‌فارس هدف‌گذاری شده است
مدیرعامل شرکت تامین وانتقال آب خلیج فارس گفت: در طرح بزرگ انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، شیرین‌سازی یک ونیم میلیون مترمکعب آب در روز از دریا و انتقال آن جهت مصرف شرب و صنعت استان کویری کشور از جمله هرمزگان، کرمان و یزد برنامه‌ریزی شده است.
میرعلی‌یاری افزود: باتوجه به میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز و حجم عملیات اجرایی این طرح در سه مرحله اجرایی می‌شود که پس از دریافت مجوزهای قانونی از سازمان‌های متولی، مرحله نخست آن با تولید ۶۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین در روز برای مصرف شرب و صنعت طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شد.
وی بیان داشت: این طرح به عنوان بزرگترین سایت شیرین سازی انتقال آب دریا در کشور با حمایت دولت و کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و با سرمایه‌گذاری سه شرکت گل‌گهر، شرکت ملی صنایع مس ایران و چادرملو فعالیت اجرایی شده است.
مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس درباره مشخصات این طرح اظهارداشت: مشخصات بخشی از این طرح شامل سه حوزه شیرین‌سازی، خط انتقال و تامین برق بوده که در مجموع  با اجرا و تکمیل کامل ۷۰  طرحخ بزرگ و متوسط در آن به بهره‌برداری می‌رسد.
یاری ادامه داد: در سایت بزرگ شیرین‌سازی، زمینی به مساحت ۱۵۵هکتار تملک و با هدف‌گذاری تولید یک ونیم میلیون مترمکعب آب شیرین تمامی زیرساخت‌های آن آماده شد.
وی اضافه کرد: برای قرارگیری لوله‌های زیر آب دریایی مسیری به طول ۲ هزار و ۳۰۰ متر، عرض ۱۰۰ متر و به عمق ۱۰ متر دریا شکافته و لایروبی شد و سپس لوله‌های زیرآب دریایی به قطر ۲ ونیم متر و به طول ۱۶ متر برای آبگیری انتقال پساب نصب شد.
این مسوول گفت: نخستین واحد بزرگ ۲۰۰ هزار مترمکعبی شیرین‌سازی در روز با فناوری برتر دنیا توسط  بخش خصوصی شرکت سازه‌سازان به صورت( B.O.O ) سرمایه‌گذاری و اجرا شده و سالن اصلی( RO) ) آخرین فرآیند تولید آب شیرین طرح است که آب دریا را شیرین و به مخزن ایستگاه اول پمپاژ منتقل می‌کند.
یاری یادآورشد: همچنین احداث ۲ واحد دیگر بزرگ شیرین‌سازی در سایت شیرین سازی هرکدام به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در ۲ سال آینده برنامه ریزی شده که هر سال یک واحد به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید که هم‌اکنون ۳۵ درصد پیشرفت اجرایی دارد.
این مجری طرح انتقال آب خلیج فارس ادامه داد: ‌در کریدور بزرگ انتقال آب به سه استان هرمزگان، کرمان و یزد،  تملک، ‌مسیرگشایی و احداث جاده طرح به طول ۸۳۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ متر از بندرعباس تا اردکان یزد، لوله‌های فولادی به قطر ۱۶۰۰ میلی‌متر و به طول ۳۰۵ کیلومتر و هفت ایستگاه پمپاژ و ۹ مخزن تعادلی اجرا شده است.

وی گفت: در بخش برق نیز۱۰ واحد پست بزرگ ۴۰۰، ۲۳۰، ۶۳ و ۱۳۲ کیلوولت و ۱۵۰ کیلومتر شبکه برق انتقال نیرو اجرا شده است.
یاری درباره تامین مالی پروژه گفت: این طرح بزرگ ملی با حمایت دولت و با مشارکت بانک‌های دولتی و آورده نقدی سهام‌داران به میزان ۶ هزار میلیارد ریال تاکنون بوده و جمع هزینه‌ها در قطعه‌ای نخست که امروز به بهره رسید نیز ۱۶۳ هزار میلیارد تومان است.
مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس خاطرنشان کرد: مرحله نخست پروژه بزرگ انتقال آب خلیج فارس با مشارکت گسترده مهندسان، مشاوران و پیمانکاران داخلی و ۱۹۴ شرکت سازنده داخلی از ۱۵ استان کشور پس از تلاش چند ساله به بار نشست.
‌یاری افزود: میانگین اشتغال مستقیم وغیرمستقیم در اجرای این طرح نیز ۱۶ هزار نفر بود که در زمان بهره‌برداری مرحله نخست این طرح۱۲ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.
انتقال آب از خلیج فارس کمک به رشد صنعت در استان‌های کویری است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از مهم‌ترین مزایای انتقال آب از خلیج فارس، تامین آب شرب و صنعت از طریق شیرین سازی آب دریا و کمک به رشد صنعت در استان‌های کویری و کم آب کشور از جمله هرمزگان، کرمان و یزد می باشد.
خداداد غریب پور افزود: با راه اندازی این طرح، تامین آب مورد نیاز واحدهای بزرگ در بخش‌های صنایع، معادن و فولادسازی در استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد و همچنین افزایش رونق اقتصادی در این مناطق را شاهد خواهیم بود.
وی بااشاره به اینکه طرح انتقال آب از خلیج فارس در سه مرحله انجام می‌شود، بیان داشت: در مرحله نخست این طرح با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز، شیرین سازی و تصفیه آب مصارف صنعتی و معدنی خارج از شبکه‌های سراسری آبرسانی انجام می‌شود.
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اظهارداشت: میزان سرمایه گذاری این طرح در مرحله نخست ۲۱ هزار میلیارد ریال است که در این مرحله زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر به طور مستقیم فراهم شده است.
غریب پور ادامه داد: مرحله دوم این طرح با ظرفیت ۲۰۰ مترمکعب در روز در مسیر مس سرچشمه تا قبل از پایان سال‌جاری نیز به بهره برداری خواهد رسید و مرحله سوم نیز آبرسانی به استان یزد و صنایع معدنی چادرملو خواهد بود.
پیش بینی ۴۰ درصدی ظرفیت آب شیرین کن خلیج فارس برای هرمزگان

استاندار هرمزگان گفت: از مجموع ظرفیت یک میلیون مترمکعبی آب شیرین کن خلیج فارس، ظرفیت ۳۰ تا ۴۰ درصدی آن برای استان پیش بینی شده است.
فریدون همتی افزود: سهم آبی هرمزگان از مرحله نخست این طرح ۴۰ تا۵۰ هزار مترمکعب است که برای جبران کمبود آب شرب شهر خمیر و روستاهای اطرف آن وارد مدار شده است.
وی ادامه داد: از ظرفیت ایجاد شده همچنین برای تامین آب مورد نیاز صنایع، بخش کشاورزی و آب شرب روستاهایی که در مسیر خط انتقال هرمزگان به کرمان قرار دارند، نیز استفاده خواهد شد.
استاندار هرمزگان اضافه کرد: زیرساخت‌های تمامی ظرفیت یک میلیون مترمکعب آب شیرین کن خلیج فارس به طور کامل آماده شده اما سالانه و براساس توسعه صنایع، بخش کشاورزی و جمعیت هدف این طرح، طرح‌های بعدی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
استاندار هرمزگان ادامه داد: پروژه آب‌شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس یکی از ابرپروژه های کشور در بخش شیرین سازی آب بوده که تاکنون حدود ۸۰ ‌هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۵۰۰ میلون یورو سرمایه گذاری ارزی از سوی دولت و بخش خصوصی در آن انجام شده است.
همتی ادامه داد: این طرح ملی آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس، با استفاده از ظرفیت داخلی و باور به توانمندی مهندسان و جوانان کشورمان اجرایی شده است.
وی بیان داشت: تمامی استانداردهای زیست محیطی لازم برای اجرای این طرح با مطالعه علمی کامل رصد و پایش می‌شود.
استاندار هرمزگان گفت: در مرحله نخست ابرپروژه  انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران باعنوان ساقی کوثر ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب به منظور انتقال آب از خلیج فارس به منطقه سیرجان استان کرمان درقالب طرح هرهفته الف- ب ایران وزارت نیرو صورت گرفته است.
همتی، مجموع هزینه شیرین سازی و خط انتقال آب تا سیرجان را ۱۶۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: درمرحله نخست این طرح، آب از تاسیسات نمک زدایی بندرعباس تحویل گرفته شده و از طریق خط انتقال با لوله‌های فولادی به قطر هزار و ۶۰۰ میلی متر به سمت معدن گل گهر سیرجان پمپاژ می‌شود.
 وی بیان داشت: این خط شامل هفت واحد ایستگاه پمپاژ، با توان مصرفی ۱۴۷مگاوات و ارتفاع کل پمپاژ حدود ۲هزار و ۴۰۰متر ستون آب است که درسی و یکمین هفته پویش افتتاح طرحهای آب وبرق وزارت نیرو ( الف- ب ایران )اجرایی شد.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه طول خط انتقال در مرحله نخست این طرح ۳۰۳ کیلومتر با دبی ۴.۴متر مکعب بر ثانیه است، اظهارداشت: ۲مخزن تعادلی، ۶ مخزن در ایستگاه‌ها، یک مخزن ذخیره، ۱۰مخزن اتمسفریک، ۱۰پست برق، ۱۵۰کیلومتر خط انتقال برق و ۱۳ایستگاه حفاظت کاتدیک دراین مرحله احداث شده است.
افتتاح مرحله دوم آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس تا پایان سال ۱۴۰۰
استاندار هرمزگان بیان داشت: طبق برنامه ریزی و پیش بینی‌های صورت گرفته، مرحله دوم آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس نیز تا ‍‍پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.
همتی ابرازداشت: برنامه ریزی برای تامین آب شرب بخش کشاورزی و صنایع شهرستان حاجی آباد هرمزگان و دیگر روستاهایی که در طول خط انتقال آب به استان‌های کرمان و یزد قرار دارند، انجام شده و پیش بینی لازم برای آن صورت گرفته است.
وی اظهارداشت: آب‌رسانی به مناطقی که از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بی‌بهره یا کم‌بهره هستند، ثمره چندین سال تلاش، فکر و مسائل گوناگون و درگیری سازمان‌های متعدد است که چنین اتفاق بزرگی به همت جوانان این مرز وبوم رقم خورده است.
استاندار هرمزگان ادامه داد: انجام این پروژه بزرگ مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بوده که از یک سو باعث خوشحالی ملت بزرگ ایران و از سوی دیگر با تکیه بر دانش و تجربه بدست آمده امنیت خاطر را برای فعالان حوزه صنعت برای سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی فراهم خواهد کرد.
وی گفت: آنچه مهم است این باور وجود دارد که ما می‌توانیم نیاز آبی کشورمان را از خلیج فارس، دریای عمان و خزر برای رونق صنعت کشاورزی و توسعه منابع آب شرب تامین کنیم.
نماینده عالی دولت دراستان هرمزگان اظهارداشت: سیستم بسیار پیچیده شیرین سازی آب تا پیش از این توسط عوامل خارجی به اجرا در می‌آمد اما به‌واسطه تحریم‌ها و به همت مهندسان و نیروی جهادی داخلی بیش از ۷۰درصد دانش و تکنولوژی بکار رفته در این طرح بومی است.
وی با اشاره به اعلام آمادگی متقاضیان برای تحویل پساب آب شیرین کن، تصریح کرد: برنامه ریزی مقدماتی برای تحویل پساب آب شیرین کن‌های شماره یک و ۲ بندرعباس برای صنعتی سازی به متقاضیان انجام شده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

12 + چهارده =