یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۱:۵۵
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹

الگوگیری از حضرت زهرا (س) برای دوری از زرق و برق دنیا 

حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: یکی از راهبردهای تربیتی قرآن کریم معرفی الگوهای انسانی است و از آنجا که ماهیت انسانی تقید زمانی ندارد، الگوهای انسانی می توانند مربوط به هزاران سال قبل باشد. چون خصلت‌های نیک و بد انسانی مشمول مرور زمان […]



حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: یکی از راهبردهای تربیتی قرآن کریم معرفی الگوهای انسانی است و از آنجا که ماهیت انسانی تقید زمانی ندارد، الگوهای انسانی می توانند مربوط به هزاران سال قبل باشد. چون خصلت‌های نیک و بد انسانی مشمول مرور زمان نمی شود و آنچه که زمان بر انسان تحمیل می کند، ابزار بروز خصلت‌هاست.

وی افزود: به عنوان مثال شجاعت برای انسان امروز و دیروز تفاوت نمی کند و انسان شجاع چند هزار سال قبل می تواند الگوی شجاعت برای انسان امروزی باشد. آنچه تفاوت کرده، ابزار نمایش شجاعت است که یک روز در قالب مبارزه با ظالم به وسیله شمشیر و روز دیگر در قالب مبارزه با ظالم با سلاح های پیشرفته امروزی است و سایر خصلت‌های انسانی به همین شکل قابل تعریف می باشد.

 استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: این که گفته می شود حضرت زهرا (س) الگوی انسانیت است، بر همین مبنای فکری استوار است که ماهیت انسان مفید به زمان نیست. این بانوی بزرگوار در تمامی خصلت‌های انسانی قابلیت الگوگیری دارد و نه تنها بانوان مسلمان بلکه بانوان غیر مسلمان نیز می توانند از رفتارهای انسانی ایشان الگو بگیرند و علاوه بر بانوان، آقایان نیز می‌توانند از ایشان الگو بگیرند. با این وجود برخی از خصلت‌های ایشان در حال حاضر  بیشتر از سایر خصلت ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اولین الگوی رفتاری که از نیازهای روز است و باید مورد عنایت قرار گیرد، نقش حضرت زهرا (س) در خانواده و تربیت فرزند و همسرداری است. ایشان می فرماید «بهترین روز زندگی من روزی بود که پیامبر اکرم (ص) وظایف من و امیرمومنان (ع) را تقسیم نمود و کارهای بیرون را به علی (ع) و کارهای منزل را به من سپرد.» 

شاه فضل افزود: وقتی به رفتارهای درون خانوادگی فاطمه (س) توجه می کنیم، می بینیم ایشان بهترین همسر برای شوهر و بهترین مادر برای فرزندان است. ایشان هیچگاه سخنی نمی گوید که همسرش را ناراحت کند و با همه دارایی و نداری همسر سازگاری می کند.

وی اضافه کرد: رابطه عاطفی آن حضرت با فرزندان به گونه ای است که خصلت‌های نیک اخلاقی را به فرزندان می آموزد و الگوی عملی تربیت برای فرزندان می شود. فرزندان از عبادت مادر الگو می گیرند و صبر زینبی در این خانه آموزش داده می شود. 
این کارشناس مذهبی افزود: موضوع دیگری که می تواند برای نسل امروز الگوی بزرگی باشد، دوری فاطمه (س) از زرق و برق دنیاست. در حال حاضر تشریفات و پرداختن بیشتر از حد معمول به ظاهر دنیا، آفت بزرگی برای خانواده ها شده است. حضرت فاطمه (س) با وجود اینکه دردانه پدر است اما از زرق و برق دنیا به دور است و بدون تکلف به زندگی می پردازد.

وی اضافه کرد: ظلم ستیزی فاطمه که تا پای جان در دفاع از حق ایستادگی می کند، جلوه دیگری از زندگی آن حضرت است. ظلم ستیزی همیشه هزینه دارد اما پرداخت هزینه برای رسیدن به اهداف عالی، ارزشمند و قابل توجیه است. فاطمه (س)، جوانی و زندگی خود را برای دفاع از حق ایثار کرد و در عوض، بزرگترین نشانه برای حق طلبان تاریخ شد.

شاه فضل تاکید کرد: تبیین زندگی فاطمه (س) در رسانه های مختلف و نقل سینه به سینه زندگی ایشان می تواند در ترویج سبک زندگی آن حضرت موثر باشد و ذکر فاطمه (س) نیاید منحصر به مصیبت خوانی شود بلکه در کنار مصائب، باید به فضایل ایشان نیز پرداخت.

حضرت فاطمه (س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز ۲۰ جمادی‌الثانی در مکه به دنیا آمد. سراسر زندگانی صدیقه طاهره(س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است، ایشان با حضرت  علی(ع) ازدواج کرد و در تمام برهه‌های حساس زندگی در کنار آن حضرت بود و از او حمایت می‌کرد.

درباره زمان شهادت حضرت زهرا روایات و نقل‌های تاریخی مختلفی وجود دارد. در ایران روزهای ۱۳ جمادی‌الاول و سوم جمادی‌الثانی به عنوان روزهای احتمالی‌ شهادت آن حضرت دانسته می‌شود. این دو روز و روزهای قبل و بعد از آن، به فاطمیه اول و فاطمیه دوم مشهورند.

به گزارش فرهنگ سار، شیعیان عراق و به‌ویژه نجف روز هشتم ربیع‌الثانی را به علاوه دو روز دیگر برای شهادت حضرت زهرا(س) عزاداری می‌کنند. از میان احتمالات موجود درباره روز شهادت فاطمه(س)، سوم جمادی‌الثانی در میان شیعیان مشهورتر است. این روز در ایران تعطیل رسمی است و بعضی از مراجع تقلید در قم به صورت پیاده‌روی در عزاداری شرکت می‌کنند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 + هشت =