پنجشنبه, ۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۳:۰۵:۱۳
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

استانداردهای حفاظتی موزه‌ها با کمبود اعتبارات تغییر نمی‌کند

به گزارش فرهنگ سار در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش اعتبارات هزینه‌ای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبلغ ۶۰۱ میلیارد و ۱۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این وزارتخانه مبلغ ۷۹۳ میلیارد و ۲۰۸ هزار و ۶۰۰ هزار تومان محاسبه و پیشنهاد شده است. در حالی‌که مجموع اعتبارات مصوب وزارت میراث […]



به گزارش فرهنگ سار در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش اعتبارات هزینه‌ای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبلغ ۶۰۱ میلیارد و ۱۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این وزارتخانه مبلغ ۷۹۳ میلیارد و ۲۰۸ هزار و ۶۰۰ هزار تومان محاسبه و پیشنهاد شده است. در حالی‌که مجموع اعتبارات مصوب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۳۹۹ مبلغ یکهزار و ۳۵۷ میلیارد و ۹۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

در حالی در سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان میزان درآمد وزارتخانه در قالب فروش بلیت و برنامه‌های اجرا شده در اماکن تاریخی بود که این درآمد بین این اماکن برای نگهداشت آن‌ها توزیع می شد؛ امسال به دلیل همه گیری ویروس کرونا این مبلغ به کمتر از یک میلیارد تومان کاهش یافته است. بودجه ۱۴۰۰ وزارت میراث فرهنگی نیز نشان می دهد جایگزینی برای این درآمد در نظر گرفته شده نشده است. 

محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  نگرانی اصلی را در بخش ردیف درآمدی ارزیابی کرد و افزود: با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی موزه ها و محوطه های تاریخی برای اعتبارات این بخش نگرانی های زیادی وجود دارد، زیرا هر ساله بخش از اعتبارات برنامه ردیف توسعه زیرساخت گردشگری و حمایت از بناهای تاریخی از این بخش و بخشی از عوارض خروج از کشور تامین می شد؛ اما حالا درآمدهای متفرقه دولت همچون عوارض خروج از کشور با شیوع کرونا و ممنوعیت سفر در این بخش نیز با کاهش زیادی روبه رو شده است.

وی با بیان اینکه مجلس نمی‌تواند منابع و مصارف بودجه وزارت‌خانه را تغییر عمده دهد، گفت: انجام کارهای حمایتی همچون اعطای اعتبارات و تسهیلات برای فعالان گردشگری، تامین اعتبارات برای فعالان صنایع دستی در قالب تبصره برای بودجه سال ۱۴۰۰ بسیار راه گشا می تواند باشد.

محمدرضا کارگر نیز در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار با اشاره به کاهش شدید درآمد موزه ها در دوره شیوع کرونا گفت: با ارتقای فرهنگ مردم و علاقمندی آنها به بازدید از موزه ها طی سال های پیش از درآمد موزه ها از محل فروش بلیط تامین می‌شد اما با تعطیلی موزه ها این درآمد از دست رفته است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های متعددی از محل این درآمد در نظر گرفته شده بود، گفت: تجهیز و توسعه موزه ها، فروش بلیت الکترونیکی و توسعه دیگر خدمات جانبی از جمله برنامه های پیش روی ما بود که با از دست دادن این درآمد امکان ادامه این فعالیت‌ها دیگر وجود ندارد.

کارگر گفت: البته این کمبود اعتبارات اصلاً سبب نخواهد شد استانداردهای حفاظتی موزه را کاهش دهیم و  بهره گیری از کمک بخش خصوصی و مدیریت هیات امنایی موزه ها را یکی از برنامه های پیشرو عنوان کرد. 

.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × چهار =