جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۱:۵۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

از طراوت باران پاییزی تا بارش برف و لغزندگی در جاده‌های کشور

در پی هشدارهای هواشناسی در خصوص ورود سامانه بارشی و امکان جاری شدن سیلاب سازمان های متولی خود را برای وقوع بحران های احتمالی آماده کرده و تدابیر لازم را اندیشیده اند . پلیس راه فرماندهی انتظامی در استان های مختلف به شهروندان توصیه کردند در طی فعالیت سامانه های بارشی، از ترددها و سفرهای غیر […]



در پی هشدارهای هواشناسی در خصوص ورود سامانه بارشی و امکان جاری شدن سیلاب سازمان های متولی خود را برای وقوع بحران های احتمالی آماده کرده و تدابیر لازم را اندیشیده اند .

پلیس راه فرماندهی انتظامی در استان های مختلف به شهروندان توصیه کردند در طی فعالیت سامانه های بارشی، از ترددها و سفرهای غیر ضرور ، اطراق کردن در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری کرده و در صورت لزوم برای سفر ضمن رعایت نکات ایمنی زنجیر چرخ و وسایل گرم کننده همراه داشته باشند.

همچنین با توجه به آغاز بارش باران ، برف و کوهستانی و برفگیر بودن برخی نقاط در استان ها داشتن سرعت مطمئنه و زنجیر چرخ و رعایت فاصله طولی برای رانندگان الزامی است .

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی ، از روز گذشته با ورود سامانه بارشی به کشور، برای غرب و شمال‌غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، بخش‌هایی از جنوب‌غرب و مرکز بارندگی پیش‌بینی شده و شاهد رگبار، رعد و برق و تندبادهای لحظه‌ای خواهیم بود.

شدت بارش‌ها امروز (اول آذرماه) در خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان، مرکزی، غرب اصفهان، زنجان، قزوین، تهران، قم و البرز، خواهد بود.

فردا یکشنبه (دوم آذرماه) در سواحل شمال، شمال‌شرق، شرق، جنوب‌غرب، مرکز، جنوب، بخش‌هایی از جنوب‌شرق، شمال‌غرب و غرب کشور، باران و برف خواهیم داشت، در مناطق مرتفع نیز بارش‌ها به شکل برف خواهد بود.

بر اساس این گزارش  امروز شمال غرب خلیج فارس و بخش‌هایی از قسمت‌های شرقی خلیج‌فارس تا بعد از ظهر متلاطم و نسبتا مواج پیش‌بینی می‌شود، این شرایط تا پیش از ظهر یکشنبه برای نواحی شمالی خلیج‌فارس ادامه دارد.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه خلیج‌فارس مواج و متلاطم پیش‌بینی می‌شود که در روز سه‌شنبه ارتفاع امواج برای بخش‌های شرقی و قسمت‌هایی از بخش‌های مرکزی خلیج فارس بین ۱.۵ تا ۲ متر پیش‌بینی می‌شود، همچنین شرق دریای عمان طی امروز و پیش از ظهر فردا متلاطم و مواج پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس گزارش خبرنگاران فرهنگ سار در استان ها ،بارش باران در محورهای ارتباطی استان کردستان سبب لغزندگی سطح جاده شده، مه برخی از راه‌های برون شهری را فرا گرفته، در محور سنندج – کامیاران دید افقی  به  ۵۰۰ متر کاهش یافته و در محور قروه – سنقر در محدوده سه راهی وینسار نیز هم اکنون شاهد مقطعی بارش برف است.

شدت و میزان فعالیت  سامانه بارشی در نواحی جنوبی و جنوب غربی شامل سروآباد، کامیاران، مریوان، سنندج، دهگلان، قروه و نیمه جنوبی شهرستان‌های بانه، بیجار و دیواندره بیشتر از سایر نقاط است.

لغزندگی در مسیرهای استان تهران 

 در مناطق شهرستان های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند به ویژه جاده هراز، امامزاده داود (ع) و گردنه گدوک این بارش ها به‌صورت برف است که از ساعات بامداد عوامل راهداری با استفاده از خودروهای سبک و سنگین در مسیرهای درگیر برف مشغول عملیات شن و نمک پاشی و همچنین برف روبی هستند.

بارش باران سبب ایجاد ترافیک در مسیرهای شمال شرقی پایتخت شده و ترافیک در جاده آزاد راه پردیس به تهران بیشتر از سایر مناطق است.در مناطق کوهستانی و شمالی استان نیز شاهد مه گرفتگی هستیم.

معاون راهداری استان تهران به مردم توصیه کرد جهت اطلاع از آخرین وضعیت ترافیکی و جوی به سامانه ۱۴۱ مرکز اطلاع رسانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور تماس حاصل کنند.

بر اثر لغزنده بودن مسیر بر اثر بارش باران بامداد امروز  ‌تصادف زنجیره ای ۳ دستگاه اتوبوس بین شهری و یک دستگاه نیسان در بلوار شهید تندگویان تهران منجر به مصدومیت ۱۷ نفر شد.

خلوت شدن جاده های برون شهری در همدان 

در همدان نیز بارش باران پاییزی به همراه اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا موجب خلوت‌شدن جاده‌های برون شهری این استان شد.

به گفته پلیس راه این استان  ترافیک روانی را در جاده های این استان شاهد هستیم.بارش باران همچنین سبب لغزندگی جاده های استان و وقوع چند فقره تصادف  نیز شده است .

به دلیل ریزش برف و نداشتن ایمنی کافی جاده کوهستانی همدان – تویسرکان از مسیر گنجنامه تا پایان فصل زمستان نیزبسته  شد.

هر ساله با آغازفصل سرما و ریزش برف، جاده قدیمی گنجنامه – تویسرکان به دلیل شیب های تند، پیچ های خطرناک و پرتگاه های خطرآفرین، همه ساله با نزدیک شدن به فصل زمستان با ریختن خاک یا قرار دادن نیوجرسی مسدود می شود. با توجه به ریزش برف و نبود امکان برای بازگشایی این جاده کوهستانی، احتمال بروز سوانح رانندگی از جمله خروج خودرو از مسیر اصلی و سقوط در پرتگاه وجود دارد.

شهروندان می توانند به جای جاده گنجنامه – تویسرکان، از مسیر های جایگزین «همدان – جوکار – تویسرکان» و یا «همدان – اسدآباد – تویسرکان» برای تردد استفاده کنند.

 تیم‌های راهداری استان همدان در حالت آماده باش هستند تا در صورت ریزش برف و یا آبگرفتگی جاده‌ها، مسیر را بازگشایی کنند.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان همدان، بارش باران که از روز گذشته در این استان آغاز شده عصر امروز به اوج خود می رسد و در گردنه‌ها احتمال ریزش برف وجود دارد.

لغزندگی آزادراه قزوین – کرج و بارش برف در ارتفاعات 

بارش باران و لغزندگی سطح آزاد راه  قزوین – کرج حد فاصل دانشگاه آزاد تا عوارضی سبب بروز تصادف چند خودرو ومصدومیت ۱۳ مسافر در بامداد امروز شنبه شد  که مصدومان به بیمارستان‌های استان قزوین منتقل شدند.
در استان قزوین هم دستگاه‌های اجرایی و امدادی استان در حالت آماده باش هستند در استان زنجان هم  بارش ها در ارتفاعات و مناطق سردسیر و کوهستانی این استان به شکل برف است.

بسته شدن برخی از راههای ارتباطی و تلاش راهداری در باز کردن مسیرها

در ایلام هم شدت بارندگی ها باعث ریزش در محورهای تونل راه کربلا و محور میمه – ملکشاهی شد  که گروه های راهداری بلافاصله در محل حاضر و اقدام به پاکسازی این محورها کردند.

با توجه به شدت بارندگی نیروهای های راهداری در تمام محورهای مواصلاتی بویژه گردنه های سخت گذر و کوهستانی استان حضور دارند تا در صورت ریزش یا رانش در کمترین زمان مسیر را برای تردد مهیا کنند.

به دلیل ریزش برف و نداشتن ایمنی کافی جاده کوهستانی همدان – تویسرکان از مسیر گنجنامه تا پایان فصل زمستان بسته  شد.(با توجه به ریزش برف و نبود امکان برای بازگشایی این جاده کوهستانی، احتمال بروز سوانح رانندگی از جمله خروج خودرو از مسیر اصلی و سقوط در پرتگاه وجود دارد.)

شهروندان می توانند به جای جاده گنجنامه – تویسرکان، از مسیر های جایگزین «همدان – جوکار – تویسرکان» و یا «همدان – اسدآباد – تویسرکان» برای تردد استفاده کنند.

​ریزش کوه در جاده قدیم اندیمشک-پل زال

 ریزش کوه بر اثر بارش باران در جاده قدیم اندیمشک – پل زال برای دقایقی سبب مسدود شدن این محور شد که با تلاش گروههای ویژه راهداری و دستگاههای امدادی هم اکنون تردد در این مسیر در حال انجام است.

 با توجه به حجم بارندگی اخیر در منطقه ، توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی همچنین رعایت احتیاط در تردد در جاده های بخش الوار اندیمشک ضروری است.

نظر به پیش بینی سازمان هواشناسی ، تمهیدات لازم برای مهار سیلاب احتمالی همچنین ذخیره نزولات آسمانی پیش بینی شده است.

کاهش محسوس دما در البرز و بارش برف در مازندران 

 میزان بارش ها از شب گذشته تا صبح امروز  شنبه در  استان  البرز  ۱۳.۱ میلی متر اعلام شده و  منطقه سیجان واقع در جاده کرج – چالوس با ۲۵.۲ میلی متر، بیشترین بارندگی را داشته است.

بارش خفیف برف به همراه اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی تردد خودرو را در محورهای اصلی استان مازندران  از جمله هراز ، کندوان ، سوادکوه و کیاسر به صورت محسوس کاهش داده و به نوعی جاده‌ها را خلوت کرده است.

رئیس پلیس راه مازندران  نسبت به خطر خلوتی جاده های مازندران که زمینه افزایش سرعت خودروها را فراهم کرده است ،هشدار داد و بیان داشت : رانندگان بویژه خودروهای سنگین باید در این شرایط و البته به لحاظ لغزندگی جاده ها بیش از پیش مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

پیش بینی وزش باد نسبتا شدید در  اصفهان

بر اساس اعلام هواشناسی اصفهان از روز شنبه تا اواسط هفته جاری در بیشتر مناطق استان، بارش باران و در مناطق سردسیر برف، مه‌آلودگی و وزش باد به نسبت شدید پیش‌بینی کرد.

طبق این گزارش سامانه‌ ناپایدار جوی وارد استان می‌شود که اوج فعالیت آن روزهای شنبه و یکشنبه بویژه در غرب و جنوب استان است و آبگرفتگی معابر، اختلال در تردد شهری و جاده ای را به همراه دارد.

هواشناسی همچنین برای روزهای شنبه نیمه ابری گاهی افزایش ابر و وزش باد شدید و بارش باران و یکشنبه ابری و بارش باران و وزش باد در ارتفاعات برف و برای ‌دوشنبه و سه شنبه نیمه ابری گاهی وزش باد پیش بینی کرد.

تردد از جاده‌های کوهستانی الیگودرز با زنجیرچرخ

جاده‌های کوهستانی و گردنه های شهرستان الیگودرز نیز در اثر بارش باران و ریزش برف لغزنده و تردد در این محورها تنها با زنجیر چرخ امکانپذیر است.

توصیه می شود به دلیل ریزش برف در گردنه گله بادوش واقع در محور ارتباطی الیگودرز به شهر شول آباد از تردد در این مسیر خودداری شود.

 سه گردنه گله بادوش، فرسش و ذلقی بیشترین ریزش برف را دارند و بر اساس اعلام اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای، تمامی تیم های برفروب در حالت آماده باش هستند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هجده − هشت =