یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۹:۰۸
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

از اعطای تسهیلات کرونایی هنرمندان تا انتشار فراخوان ششمین بخش تئاتر فجر

دهه پایانی مهر و فعالیت‌های فشرده گروه‌های نمایشی برای جبران تعطیلی چهار ماهه فعالیت‌های‌شان از اسفند ماه ۱۳۹۸ تا ابتدای تیر ماه ۱۳۹۹به سبب شیوع کرونا در حالی به روزهای آغازین دومین ماه پاییز رسید که طی سه هفته گذشته، شاهد تعطیلی مجدد فعالیت مراکز فرهنگی و هنری به سبب اوج گرفتن موج سوم این […]



دهه پایانی مهر و فعالیت‌های فشرده گروه‌های نمایشی برای جبران تعطیلی چهار ماهه فعالیت‌های‌شان از اسفند ماه ۱۳۹۸ تا ابتدای تیر ماه ۱۳۹۹به سبب شیوع کرونا در حالی به روزهای آغازین دومین ماه پاییز رسید که طی سه هفته گذشته، شاهد تعطیلی مجدد فعالیت مراکز فرهنگی و هنری به سبب اوج گرفتن موج سوم این ویروس در اغلب استان‌ها و شهرستان‌های کشور رسید و طبق اخبار اعلام شده این تعطیلی دوباره وارد هفته چهارم و یک ماهگی خود شده است.

هر چند طی همین سه هفته، تجربه‌ پیشین تعطیلی به سبب شیوع این ویروس، باعث توقف فعالیت‌های هنرمندان عرصه نمایش کشور نشد و از گوشه و کنار ایران خبر فعالیت‌های اهالی این هنر در عرصه‌های مختلف تولید، اجرا و جشنواره‌ها به گوش می‌رسد.

از مهمترین رویدادها و اتفاقات می‌توان به اعلام جزئیات اعطای تسهیلات «صندوق کارآفرینی امید»، انتشار فراخوان بخش دیگرگونه‌های اجرایی جشنواره تئاتر فجر، احتمال برگزاری بخش صحنه‌ای جشنواره «تئاتر دانشگاهی» در سال ۱۴۰۰، تمدید مهلت شرکت در رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ»، معرفی هیات ارزیابی آثار بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سردار آسمانی»، اکران اینترنتی نمایش «آهای دوستاتو بشناس» عادل بزدوده، تمدید تعطیلی فعالیت مراکز هنری و تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی برای هفته چهارم، ابتلای مدیرکل هنرهای نمایشی به کرونا، عکاس ایرانی در میان داوران جشنواره عکاسی تئاتر اکراین، مشارکت پردیس تئاتر تهران در ساخت فیلم با دانشجویان سینما و تئاتر، تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «وقفه» و رویدادهای دیگر اشاره کرد.

اگر پیگیری بی وقفه اخبار ویروس کرونا کمتر زمانی برای رصد اخبار تئاتر برای شما باقی گذاشته در گزارش پیش رو مهمترین اخبار این حوزه را در بازه زمانی ۲۸ مهر ماه تا دوم آبان ماه ۱۳۹۹ مرور کنید.

اعلام جزئیات اعطای تسهیلات «صندوق کارآفرینی امید»

 شیوه‌نامه اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه معاونت امور هنری (موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه کل کشور) با ذکر جزئیات شرایط مربوط به حوزه نمایش منتشر شد.

این شیوه‌نامه در راستای اعطای تسهیلات با کارمزد چهار درصد با عاملیت «صندوق کارآفرینی امید» به منظور ایجاد انگیزه برای کارآفرینان و با هدف تثبیت فرصت‌های شغلی و حمایت از فعالان هنری تنظیم شده است.

متقاضیان مشمول این شیوه‌نامه شامل کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی بخش‌های خصوصی و تعاونی در حوزه فعالیت‌های اقتصاد هنر دارای مجوز رسمی یا فعالیت شاخص و مورد تایید حوزه‌های تخصصی ادارات‌ کل این معاونت شامل «نمایش»، «آموزش»، «موسیقی»، «تجسمی» و «مد و لباس» است.

گروه‌هایی که دارای مجوز نمایش بوده و اجرای آنها متوقف شده است، گروه‌هایی که در حال آماده‌سازی برای اجرا بوده و فعالیت آنها متوقف شده است، گروه‌های خیابانی، آیینی و تعزیه که براساس قرارداد و توافق جداگانه (نهادهای عمومی) آماده اجرا بوده‌اند، گروه‌ها و کانون‌های سرگرمی‌های نمایشی که مجوز اجرا و تولید دریافت کرده و یا در مسیر دریافت بوده‌اند و تماشاخانه‌های دارای اجرای عمومی مستمر (در شش ماهه دوم سال ۱۳۹۸)، نهادها و گروه هایی هستند که در بخش تئاتر مشمول دریافت حمایت‌های مالی در حوزه خسارت‌های تعطیلی فعالیت‌های‌شان به سبب کرونا می‌شوند.

سامانه الکترونیکی برخط مستقر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آدرس www.tohfeh.farhang.gov.ir  برای اجرا و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های موضوع این تفاهم‌نامه مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در آن، تمام اطلاعات مربوط به مراحل پذیرش، بررسی و پرداخت تسهیلات به طرح‌های موضوع این شیوه‌نامه ثبت شده است.

انتشار فراخوان بخش دیگرگونه‌های اجرایی جشنواره تئاتر فجر

طبق اعلام دبیرخانه سی‌ونهمین جشنواره‌ ‌تئاتر فجر، فراخوان بخش دیگرگونه‌های اجرایی با پذیرش آثار در دو بخش «آثار اجراشده» و «آثار تازه» منتشر شد.

ستاد این دوره از جشنواره تئاتر فجر با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فضای مجازی ایده‌های اجرایی در سرفصل‌هایی چون  ایده‌های مبتنی بر تغییر کاربری مکان‌های متعارف یا استفاده از مکان‌های نامتعارف، ایده‌های فاقد مکان ثابت اجرا یا گردشی، ایده‌های مبتنی بر بدن و حرکت، ایده‌های مبتنی بر استفاده از فناوری‌های نوین، ایده‌های چندرسانه‌ای، ایده‌های مرتبط با ارائه آثار از طریق ظرفیت‌های فضای مجازی، ایده‌های حوزه‌ تئاتر کاربردی به مفهوم گسترده‌ کلمه زیر را پیشنهاد می‌دهد.

پیش از این فراخوان بخش‌های «صحنه‌ای»، «خیابانی»، «مسابقه نمایشنامه‌نویسی»، «مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر» و بخش «رادیو تئاتر» سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر منتشر شده بود.

سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه بهمن ۱۳۹۹ در تهران برگزار می‌شود. 

احتمال برگزاری بخش صحنه‌ای جشنواره «تئاتر دانشگاهی» در سال ۱۴۰۰

دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران اعلام کرد به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی به احتمال زیاد بخش صحنه‌ای جشنواره در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران درباره وضعیت برگزاری این جشنواره با توجه به در نظر گرفتن محدودیت‌های مداوم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، گفت: ما در حال حاضر به جز بخش صحنه‌ای جشنواره بیست و سوم، کارهای مربوط به بخش‌های پژوهش، آموزش، نمایشنامه نویسی و ترجمه را پیش می‌بریم.

امور مربوط به بخش صحنه‌ای جشنواره به دلیل اینکه منوط به بازگشایی دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی است، متوقف شده است. با توجه به شرایط موجود و تعطیلی دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویی به احتمال خیلی زیاد زمان اجرای بخش صحنه‌ای بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی را به اردیبهشت سال ۱۴۰۰ موکول کنیم.

تمدید مهلت شرکت در رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ»

 با توجه به درخواست متقاضیان، مهلت بارگذاری چکیده یا طرح نمایشنامه برای شرکت در رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ» تا هفتم آبان‌ تمدید شد.

این رویداد با توجه به نبود امکان برگزاری بیست‌وسومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در سال جاری، توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران با همراهی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود.

بر این اساس علاقه‌مندان می‌بایست تا زمان مقرر، چکیده یا طرح نمایشنامه خود را در بخش ویژه «نخل سرخ» بر روی تارنمای «ایران تئاتر» به آدرس www.theater.ir بارگذاری کنند.

پیش از این در پنجم مهر ماه ۱۳۹۹فراخوان رویداد نمایشنامه‌نویسی «نخل سرخ» منتشر شده بود.

معرفی هیات ارزیابی آثار بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سردار آسمانی»

 به پیشنهاد امیرحسین شفیعی دبیر جشنواره و طی احکامی جداگانه مجید امرایی، سامان خلیلیان و محمدعلی رادمنش به‌ عنوان اعضای هیات ارزیابی طرح و ایده بخش خیابانی و محیطی دومین جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» انتخاب و معرفی شدند.

دومین جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» به مناسبت پاسداشت نام و یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در سه بخش نمایش‌های صحنه‌ای، خیابانی و محیطی و نمایشنامه‌نویسی به‌ همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با دبیری امیرحسین شفیعی دی‌ماه سال جاری در کرمان برگزار خواهد شد.

نخستین جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» سال گذشته (۱۳۹۸) همزمان با اربعین شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در استان کرمان برگزار شده بود.

اکران اینترنتی نمایش «آهای دوستاتو بشناس» عادل بزدوده

 فیلم تئاتر «آهای دوستاتو بشناس» به نویسندگی منصور خلج و کارگردانی عادل بزدوده از تولیدات سال ۱۳۷۸ مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایگاه اینترنتی «نمایش‌نما» اکران شد.

این نمایش داستان شتری است که از کاروان دور می‌افتد و در جنگل با گرگ و روباه روبرو می‌شود. آن دو با نیرنگ شتر را پیش شیر می‌برند. پس از ماجراهایی، شیر نظر خوبی نسبت به شتر پیدا می‌کند اما گرگ و روباه که از این اتفاق ناراحتند، برای از بین‌بردن شتر نقشه می‌کشند…

نمایش «آهای دوستاتو بشناس» با تکنیک نمایشی ترکیب انسان و عروسک تولید شده و کار طراحی و ساخت عروسک‌ها را نیز خود بزدوده انجام داده است.

مهرداد ضیایی، آرش شریف‌زاده، کامبیز امینی، شراره سلیم‌بیات، مهرداد محتشمی، محمدرضا تقی‌پور، نرگس صادقی، شقایق احمدی، مهرسا ثابتی در این نمایش به عنوان عروسک‌گردان ایفای نقش می‌کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند فیلم این نمایش را تا پایان آبان ۱۳۹۹ در پایگاه اینترنتی «نمایش‌نما» به نشانی th.kpf.ir تماشا کنند.

تمدید تعطیلی فعالیت‌های تئاتری به سبب کرونا برای هفته چهارم

بنا بر اطلاعیه جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری از جمله تئاتر و سینما یک هفته دیگر هم تمدید شد.

وزارت ارشاد براساس مصوبه جدید ستاد مقابله با کرونای تهران از محدودیت‌های اعمال شده در پایتخت برای مقابله با بیماری کرونا تبعیت و تا پایان هفته جاری تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری را تمدید کرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه‌ای به نقل از استاندار تهران اعلام کرد: تمام محدودیت‌های ابلاغی در هفته گذشته از روز سوم آبان ماه تا پایان هفته پیش‌رو (هشتم آبان ماه) در استان تهران به قوت خود باقی است.

با توجه به تصمیم ستاد مقابله با کرونای تهران تعطیلی مراکز محل تجمع همچون سینماها، کتابخانه‌ها، سالن‌های نمایش، آموزشگاه‌های هنری و… برای یک هفته دیگر تمدید شد.

ابتلای مدیرکل هنرهای نمایشی به کرونا

با مثبت اعلام شدن جواب آزمایش، ابتلای دکتر قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی به شکل خفیفی از بیماری کرونا تایید شد.

 پس از انجام تست کرونا در اواخر هفته گذشته، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی بدون بروز علائم آشکار این بیماری، نتیجه مثبت اعلام شد. مدیرکل هنرهای نمایشی از ابتدای هفته جاری در قرنطینه خانگی به سر می‌برد.

حال عمومی این مدیر هنری رضایت‌بخش است و علائم این بیماری همچنان به صورت خفیف در او وجود دارد.

عکاس ایرانی در میان داوران جشنواره عکاسی تئاتر اکراین

 رضا مظفری‌منش به عنوان داور چهارمین دوره فستیوال بین‌المللی عکاسی تئاتر اوکراین ۲۰۲۱ انتخاب شد.

این عکاس ایرانی که در دوره قبل به عنوان اولین ایرانی توانست مقام نخست را کسب کند در این فستیوال که از تخصصی‌ترین فستیوال‌های بین‌المللی عکاسی تئاتر جهان محسوب می‌شود در کنار عکاسان و هنرمندان دیگر کشورها به داوری این دوره از رقابت‌ها خواهد پرداخت.

رضا مظفری منش متولد ۱۳۷۱ در تهران، عکاس تئاتر و فاین آرت، از سال ۲۰۱۰ عکاسی را شروع و از سال ۲۰۱۴ فعالیتش در زمینه عکاسی تئاتر را آغاز کرد.

مشارکت پردیس تئاتر تهران در ساخت فیلم با دانشجویان سینما و تئاتر

در روزهای شیوع ویروس کرونا پردیس تئاتر تهران فضایی را برای ساخت فیلم‌های دانشجویی برای دانشجویان رشته سینما و تئاتر فراهم آورده است.

 این مجموعه در این روزها فضایی را برای ساخت فیلم در اختیار دانشجویان سینما و تئاتر قرار می‌دهد که در اولین قدم فیلم دانشجویی «جیغ بنفش مورچه» به کارگردانی محمد مهدی رضایی در مجموعه پردیس تئاتر تهران ساخته می‌شود.

در خلاصه داستان فیلم «جیغ بنفش مورچه» آمده است:  امیر که جوانی ۲۵ ساله است از نوجوانی درگیر اعتیاد شده و اکنون یلدا نامزدش در تلاش برای رها کردن او از ظلمت و جلوگیری از سقوط او به قعر چاه تباهی است …

همچنین محمد میرعلی، آتنا تندرو، آرتین رضوانی، میلاد کرباسی، کامران طاهری، محمد سعیدی، زرین نوروزی، سینا رهبری، آنیتا یوسفی، حمیدرضا عیوضی، مجید رمضان نصب، نیما عابدی، یاسی رضازاده، ندا کاوندی، هانیه صفائی، مهسا موید، آیلار یوسفی زاده، حامد کهن ترابی، امیر رفیعی، حمیدرضا جواهری، ساره ارجمند، صبا صدیق زاده، سبا میرحسنی، نازی خاتمی و علی باقری در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «وقفه»

زمان فراخوان ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره مجازی تئاتر وقفه تمدید شد. به دلیل مشکلات پیش آمده و همچنین اعلام قرنطینه سراسری و درخواست جمعی از دانشجویان، زمان ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تمدید شد. بدین ترتیب مهلت قبلی ارسال آثار که تا یکم آبان ماه ۱۳۹۹ بود، تا پایان روز ۱۶ آبان ماه سال جاری تمدید شد.

در بخشی از اطلاعیه دبیرخانه جشنواره مجازی تئاتر «وقفه» تاکید شده به زودی کادر دبیرخانه و اعضای هیأت داوران معرفی شده و برنامه زمانی جدید جشنواره متعاقباً به اطلاع خواهد رسید. همچنین از متقاضیان و ثبت‌نام‌شدگان به دلیل تغییرات پیش آمده و تغییر زمانی جشنواره عذرخواهی و اعلام می‌کنیم که دبیرخانه جشنواره با توجه به مشکلات اخیر سعی در برگزاری هر چه بهتر جشنواره خواهد داشت.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

بیست − 10 =