شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۶:۳۹
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

واکاوی تصویر ترور در سینمای ایران

نقد سینما این هفته با یک پرونده و یک گفت‌وگوی ویژه روی آنتن می‌رود. در بخش ابتدایی این برنامه با میزبانی امیررضا مافی، بهروز افخمی و علی اصغر شیرازکی، به مناسبت ترور دانشمند هسته ای شهید محسن فخری زاده، تصویر ترور و جنایات دشمن در سینمای ایران بررسی خواهد شد. در ادامه برنامه و به […]



نقد سینما این هفته با یک پرونده و یک گفت‌وگوی ویژه روی آنتن می‌رود. در بخش ابتدایی این برنامه با میزبانی امیررضا مافی، بهروز افخمی و علی اصغر شیرازکی، به مناسبت ترور دانشمند هسته ای شهید محسن فخری زاده، تصویر ترور و جنایات دشمن در سینمای ایران بررسی خواهد شد.
در ادامه برنامه و به بهانه سال پایانی دهه نود و نزدیک شدن به آخرین جشنواره فیلم فجر در این دهه، آزیتا موگویی کارگردان و تهیه کننده سینما درباره حضور زنان سینماگر در سینمای دهه نود ایران گفتگو خواهد کرد.  
نقد سینما همچنین در بخش رویدادها با حضور علیرضا مرادی روزنامه نگار سینمایی و دکتر محمد صادق دهنادی کارشناس رسانه، موضوع بررسی وی او دی ها را از منظر گردش مالی تحلیل خواهند کرد. در نهایت بهروز افخمی نیزدر میز آموزش فیلمسازی به موضوع اقتباس در سینما خواهد پرداخت.
نقد سینما به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری جمعه ها ساعت ۲۲ از شبکه پنج سیما روی‌ آنتن می‌رود.

اولین مصاحبه تلویزیونی دبیر جشنواره سینما حقیقت در «نردبان»
جدیدترین قسمت از برنامه نردبان در مصاحبه با دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت جزئیات برگزاری این جشنواره را بررسی کرده و به استقبال این رویداد سینمایی می‌رود. بیست و یکمین قسمت از فصل جدید برنامه تلویزیونی نردبان جمعه روی آنتن شبکه مستند می‌رود.
در این قسمت از نردبان، ویژه‌برنامه‌ای برای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی آنتن می‌رود و محمد حمیدی‌مقدم دبیر این جشنواره جرئیات برگزاری این جشنواره را برای مخاطبان رسانه ملی تشریح خواهد کرد.
حمیدی‌مقدم در این ویژه برنامه و در گفت‌وگو با نردبان، به چالش‌های برگزاری این دوره از جشنواره که همزمان با پاندمی کرونا شده است اشاره و ناگفته‌هایی از برگزاری آنلاین جشنواره را اعلام کرد. وی همچنین درباره بلیط‌فروشی مردمی توضیح داد و قیمت بلیت‌ها برای تماشای مستندها را اعلام کرد. او با اشاره به کارگاه‌های این دوره از جشنواره که با حضور اساتید برجسته سینمای مستند ایران و جهان برگزار می‌شود، مهمان ویژه این دوره از جشنواره سینماحقیقت، پاتریشیو گوسمان، مستندساز شیلیایی را معرفی کرد و درباره غیررقابتی‌شدن بخش بین‌الملل توضیحاتی داد.
علاوه بر این، نردبان در ویژه برنامه خود به مناسبت جشنواره سینماحقیقت، با تعدادی از مستندسازانی که به این دوره از جشنواره راه پیدا کردند صحبت کرده و درباره فیلمشان از آنان توضیحاتی می‌گیرد.
همچنین در بخش دیگر برنامه، حامد شکیبانیا و امید بلاغتی مروری بر انتخاب مستندها در این دوره از جشنواره و دوره‌های قبلی داشته و درباره چرایی مستندهایی که نتوانستند به جشنواره راه پیدا کنند بحث و بررسی خواهند داشت.  
نردبان مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش می‌کند به فیلم و عکس مستند با نگاهی تخصصی توجه کند. این برنامه با اجرای محمد (حامد) شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با آیتم‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

این قسمت از نردبان در حال و هوایی نزدیک به جشنواره در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ضبط شده است.

تاثیر درآمد حلال و حرام در زندگی از دیدگاه قرآن

حجت الاسلام قرائتی این هفته درباره تاثیر درآمد حلال و حرام در زندگی صحبت می کند. حجت الاسلام قرائتی در برنامه این هفته ابتدا بر لزوم حفظ حق‌الناس در معاملات تاکید می کند و رشوه گرفتن برای انجام کار مردم را از عواملی که باعث حرام شدن درآمد می شود، می دانند.
صحبت درباره انواع درآمدهای حرام و آثار حرام خواری در آیات قرآن از دیگر بخش های برنامه این هفته درسهایی از قرآن است که ساعت ۱۵ : ۱۸ دقیقه فردا پنجشنبه پخش می شود.
ایشان در این برنامه همچنین بر احترام به شعائر الهی، نماز اول وقت مقدم بر کسب و کار تاکید می کند.
برنامه درسهایی از قرآن کاری از گروه معارف شبکه یک سیماست که با تهیه کنندگی محمود متوسل پنجشنبه ها ساعت ۱۵ : ۱۸ دقیقه پخش می شود.

بررسی آخرین حواشی فدراسیون فوتبال

برنامه ورزشگاه شبکه پنج سیما، امشب (۱۲ آذر ماه) به بررسی و تحلیل چند موضوع مهم در رشته پر طرفدار فوتبال از جمله آخرین تغییرات اساسنامه فدراسیون فوتبال ، انتخابات ریاست فدراسیون و حواشی پیرامون تیم ملی می پردازد.

مهدی محمد نبی سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال با حضور در استودیوی برنامه ورزشگاه پیرامون آخرین حواشی و سوالات اهالی فوتبال بحث و گفتگو می نشیند.
از دیگر بخش های این برنامه، بررسی رقابتهای لیگ برتر فوتبال در پایان هفته چهارم است که ارتباط زنده تلفنی با کارشناسان و مربیان برقرار می شود.
برنامه ورزشگاه کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که  با اجرای حافظ کاظم زاده و تهیه کنندگی پژمان ماندگاری چهارشنبه ها ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه پنج می رود.

۱۰ روایت از امدادهای غیبی سرنوشت‌ساز در ایام جنگ
مجموعه تلویزیونی مهمات این هفته با موضوع روایت هایی از ۱۰ امداد غیبی در عملیاتهای والفجر ۸، والفجر۴، کربلای ۱ و کربلای ۴و.. پخش می شود.
در این برنامه که ساعت ۱۷:۵۶ دقیقه پخش می شود، سردار جعفری، فرمانده تیپ زرهی سپاه در دوران دفاع مقدس، هم حضور دارد و با یادآوری امدادهای الهی در عملیاتهای دفاع مقدس از جمله والفجر ۸ درباره جزئیات جذاب این عملیات صحبت می کند.
جابجایی‌های شبانه‌ رزمنده‌ها در هورالعظیم تقریباً برابر بود با خطر مرگ. صدای حرکت قایق‌ها، صدای نی‌ها و صدای جریان آب می‌توانست نگهبان‌ها و گشتی‌های دشمن را متوجه عبور رزمنده‌ها کند. گاهی درست وقتی که قایق‌های ایران به دل تالاب می‌زدند، یا وقتی غواص‌ها وارد هور می‌شدند، بی‌هیچ دلیلی سر و صدای قورباغه‌ها بلند می‌شد. آن‌قدر بلند که نگهبان‌ها متوجه عبور و مرور رزمنده‌ها ایرانی نمی‌شدند.
این یکی از ۱۰ خاطره ای است که امشب در برنامه مهمات بازخوانی می شود.علاقمندان به شنیدن خاطراتی از امدادهای غیبی بیننده هجدهمین قسمت برنامه مهمات در شبکه یک باشند.

مجموعه برنامه مهمات به کارگردانی سید احمد موسویان و سید صادق شهربانویی سعی دارد با شیوه ای نو و نگاهی تحلیلی دفاع مقدس مردم ایران را از جنبه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به نسل چهارم انقلاب معرفی کند.
این برنامه که با اجرای آقایان صمدی، زین العابدین، تقی پور، شهبازی و سید هادی موسوی تقدیم بینندگان می شود دارای بخش های متعددی است که بررسی عملیات های مهم، روایت مهمان، معرفی ، شهدای خاص ، پدیدارشناسی فرهنگی، قصه خوانی ،ناشنیده ها، تصاویری از پشت جبهه و تاپ ۱۰ از جمله این بخش ها است.
مجموعه برنامه مهمات کاری از گروه تلویزیونی بسیج صداوسیماست که با تهیه کنندگی سید احمد موسویان در ۲۶ قسمت ۵۵ دقیقه ای ساخته شده است و چهارشنبه ها ساعت ۵۶ : ۱۷ از شبکه یک پخش می شود.

کنترل بازار و جلوگیری از قاچاق کالا روی میز «تهران ۲۰»

برنامه تهران ۲۰ امشب (چهارشنبه۱۲ آذرماه) به بررسی میزان پیشرفت سامانه توسعه تجارت که به تازگی افتتاح شده و نقش آن در کنترل بازار و جلوگیری از قاچاق کالا می پردازد. علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت امشب مهمان این برنامه است و در خصوص سامانه توسعه تجارت و نقش آن در کنترل بازار و جلوگیری از قاچاق کالا به گفتگو می نشیند. 
تهران ۲۰ روزهای زوج با اجرای محمد دلاوری و روزهای فرد با اجرای علی مروی از شنبه تا چهارشنبه هر هفته راس ساعت ۲۰ از شبکه پنج سیما میهمان خانه های مردم ایران خواهد بود.
این برنامه کاری از گروه تهران و شهروندی است که به تهیه کنندگی حسن نظری و با سردبیری محمد محسن فیضی پور روانه آنتن شبکه پنج سیما می شود.

بسترسازی عصر ظهور از نگاه معصومین (ع) به روایت «عطر عاشقی»

برنامه عطر عاشقی شبکه پنج سیما، جمعه ۱۴ آذرماه با موضوع تبیین بسترسازی عصر ظهور از نگاه معصومین (ع) از آستان مقدس امامزاده عقیل (ع) شهرستان اسلامشهر روی آنتن شبکه پنج سیما می رود. عطر عاشقی با حضور حجت الاسلام سید حمید میرباقری کارشناس موضوعات مذهبی به تبیین و بررسی موضوع بستر سازی عصر ظهور از نگاه معصومین (ع) می پردازد و حاج احمد زین العابدین با نوای گرم و دلنشین تلاوت زیارت آل یس را برای حاضران و بینندگان قرائت می کند.
برنامه تولیدی عطر عاشقی کاری از گروه معارف شبکه پنج سیما است که غروب جمعه هر هفته به تهیه کنندگی و کارگردانی سید ناصر سجادی و با اجرای سید رضا نواب ساعت ۱۷:۳۰ روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

درسی که «جومونگ» به ما داد
محمدرضا حاجی جعفری تهیه کننده مجموعه برنامه سینما حکمرانی، گفت: این هفته نکته مهمی از افسانه جومونگ را یادآوری می کنیم.
سریال ۸۱ قسمتی کتابچه سه امپراطوری که با عنوان افسانه جومونگ در ایران پخش شد بخشی از تاریخ شبه جزیره کره را درحدود یک صده قبل از میلاد با تلفیقی از داستان و تاریخ، روایت می کند.
حاجی جعفری گفت: پیام مجموعه برنامه سینما حکمرانی که از افسانه جومونگ گرفته شده این است که: انتقال فناوری (بمعنای آوردن خط تولید از کشور دیگر و تحت لیسانس کشورهای دیگر) روشی پرآسیب و غلط است که بهیچ وجه باعث مالکیت ما بر آن فناوری و کسب دانش فنی نمی شود و ما را به کشوری که آن فناوری را داده، وابسته نگه می دارد.
راه صحیح فناوری درونزا و دست یافتن به دانش فنی و مالکیت بر فناوری است.
مجموعه مستند سینما حکمرانی که در ۱۰ قسمت تهیه شده است، هر بار با پخش بخش هایی از یک فیلم سینمایی، پیام های مهم آن را به مخاطب و سیاستمداران، یادآوری می کند. پیام هایی که حاوی راهکارهایی در حد کلان برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور مورد نظر است. اهمیت شفافیت اطلاعات مالی و سیستم های متصل بانکی و مالی؛ بی نتیجه بودن مذاکره با برخی کشورها و سنگینی جرم فرار مالیاتی از جمله موضوعاتی است که فیلم های معرفی شده، سعی در طرح آنها دارند.
این مجموعه کاری از گروه جهش تولید است که با تهیه کنند محمد رضا حاجی جعفری، اولین فصل آن در ۱۰ قسمت تهیه و پخش آن از ۷ آبان ماه آغازشده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × پنج =