سه شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۷:۵۱
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳

آیت‌الله تسخیری به شیعه در سازمان کنفرانس اسلامی رسمیت داد

آیت الله محمدحسن اختری با گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: یکی از کارهای بزرگ، ماندگار و برجسته آیت الله تسخیری در ۴۰ سال بعد از انقلاب این بود که توانست مذهب شیعه را در سازمان کنفرانس اسلامی […]



آیت الله محمدحسن اختری با گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: یکی از کارهای بزرگ، ماندگار و برجسته آیت الله تسخیری در ۴۰ سال بعد از انقلاب این بود که توانست مذهب شیعه را در سازمان کنفرانس اسلامی که امروز سازمان همکاری های اسلامی نامیده می شود، به تصویب برساند و همه اعضاء آن را به رسمیت بشناسند.

وی افزود: آن مرحوم یک شخصیت استثنایی و ویژه بود که با تلاش های خود در بیان جایگاه مذهب شیعه در کمیته فقه اسلامی کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی، توانست کاری کند که آن در سازمان مذهب شیعه را به رسمیت بشناسند و در جلساتی که در جده و اردن برگزار شد، اعضای این سازمان در مصوبه جده و حجاز بر این موضوع صحه گذاشتند و این رسمیت را آنجا اعلام کردند و همه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی نیز آن را پذیرفتند.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا ادامه داد: یکی از نقش های بی نظیر مرحوم تسخیری که رهبر معظم انقلاب نیز در پیام خود به آن اشاره کردند، زبان گویای اسلام بود. چون وی از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی که برخی کنفرانس های سیاسی اسلامی در کشورهای مختلف تشکیل می شد، به عنوان نماینده ایران به دفاع از جایگاه و موقعیت نوپای جمهوری اسلامی می پرداخت.

وی افزود: حضور وی به ویژه در سال های اول که در دوره دفاع مقدس بود و دولت نمی توانست در این همایش ها حضور پیدا کند، از همان اوایل شخصیتی بود که با موافقت امام خمینی (ره) و حمایت رهبر معظم انقلاب و دیگر مسئولان برای حضور در کشورها معرفی می شد و در نشست های بین المللی و منطقه ای در زمینه های فقهی، معارفی، اجتماعی، و سیاسی به سخنرانی می پرداخت و اگر مقالات و سخنرانی های وی جمع آوری شود، بالغ بر چندین جلد کتاب خواهد شد.

موسس دانشگاه اهل بیت (ع) با اشاره به ویژگی های آیت الله تسخیری اضافه کرد: امروز یک خسارت جبران ناپذیری برای جمهوری اسلامی است و او شخصیتی بود که با وجود مشکلات جسمی از همه ما قوی تر و با نشاط تر به فعالیت های خود ادامه می داد و در میان علماء مسلمان در کشورهای مختلف به عنوان چهره ای آشنا شناخته می شد و همه به وی احترام می گذاشتند.

وی افزود: آیت الله تسخیری سال ها ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را به عهده داشت و به عنوان معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت و رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی فعالیت کرد.

به گفته اختری از دیگر مسئولیت های مرحوم تسخیری می توان به مشاور مقام معظم رهبری در امور فرهنگی جهان اسلام، مشاور عالی امور بین الملل بعثه مقام معظم رهبری در امور حج، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بین الملل، معاون بین المللی و عضو هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی و مسئول کمیته نظارت بر برنامه های آموزشی طلاب خارجی در داخل و خارج از کشور اشاره کرد.

اختری ادامه داد: مرحوم تسخیری همچنین عضو کمیته فقهی مجمع اهل بیت مستقر در حوزه علمیه قم بود و ریاست کمیته هماهنگی فعالیت‌های مشترک اسلامی در سازمان کنفرانس اسلامی را به عهده داشت و علاوه بر این که عضو هیئت امنای سازمان مدارس دینی خارج از کشور بود، به عنوان عضو هیئت امنای سازمان دفاع از حقوق کودکان( کافل) فعالیت می کرد.

عضویت هیئت امنای دانشگاه اصول دین، ریاست هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی، تدریس در دانشگاه امام صادق (ع) در رشته های فقه مقارن، عضویت در کمیته فقه بانک جهانی توسعه اسلامی، عضویت در هیئت امنای سازمان فرهنگی اکو و عضویت در شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) از دیگر مسئولیت ها و تلاش های مرحوم تسخیری بود.

از این اندیشمند مجاهد ۱۰ ها کتاب و صدها مقاله به تألیف یا ترجمه منتشر شده که محاضرات فی علوم القرآن، الاقتصاد اسلامی، القواعد الاصولیه و الفقهیه علی مذهب الامامیه (در سه جلد)، تفسیر قرآن کریم (در سه جلد)، دروس فی اصول الدین و همچنین الامامه و الولایه فی القرآن الکریم از جمله آنهاست.

حضرت آیت الله خامنه ای در پیامی ضمن تسلیت درگذشت تسخیری نوشتند: «کارنامه‌ این مرد نستوه و خستگی‌ناپذیر در انواع خدمات برجسته در مجامع جهانیِ اسلامی حقاً درخشان است. عزم راسخ و دل پرانگیزه‌ ایشان حتی بر ناتوانی‌های جسمانی در چند سال اخیر فائق می‌آمد و حضور مؤثر و برکت وی را در هر نقطه‌ لازم و مفید استمرار می‌بخشید. مسئولیت‌ها و خدمات ایشان در داخل کشور نیز فصل جداگانه و ارزشمندی از تلاش‌های این روحانی فاضل و متعهد است.»

آیت‌الله تسخیری روز ۲۸ مرداد ۹۹ در ۷۶ سالگی بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران درگذشت و پیکر این عالم ربانی به دلیل شرایط کرونایی به شکل محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد در  جوار حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد. مراسم یادبود این مجاهد خستگی ناپذیر روز گذشته (جمعه ۳۱ مرداد) به صورت مجازی برگزار شد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × 5 =