جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۴۴:۵۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳

۲۶ شهریور و مهمترین اخبار کرونایی در استان‌ها

 کرونا که ویروس عامل آن به صورت فرد به فرد و از طریق هوا بویژه در مکان‌های سرپوشیده انتقال می‌یابد، اواخر بهمن سال گذشته در کشور شیوع پیدا کرد اما سیر صعودی سرایت آن با همت و اراده جمعی هم میهنان برای مقابله و رعایت دستورالعمل های کارشناسان، برای یک دوره موقت متوقف و سپس نزولی شد. با […]



 کرونا که ویروس عامل آن به صورت فرد به فرد و از طریق هوا بویژه در مکان‌های سرپوشیده انتقال می‌یابد، اواخر بهمن سال گذشته در کشور شیوع پیدا کرد اما سیر صعودی سرایت آن با همت و اراده جمعی هم میهنان برای مقابله و رعایت دستورالعمل های کارشناسان، برای یک دوره موقت متوقف و سپس نزولی شد. با این حال، کاهش حساسیت عمومی در قبال این بیماری، موج دیگر شیوع را در برخی مناطق به راه انداخت. 

خودداری از حضور در مناطق پرازدحام، استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی موثرترین راه و رمز مقابله با ویروس کووید ۱۹ است. قدرت این ویروس که کاملا متمایز با ویروس‌های دیگر است و از نظر ساختاری و آنزیم‌های آن  متفاوت و خطرناک‌تر از ویروس‌های مشابه می‌باشد.، در ۱۰ ماه گذشته کمتر نشده و حتی میزان کشندگی  و سرایت‌پذیری آن بیشتر شده است.

به گفته کارشناسان، همزمانی شیوع دو ویروس آنفلوآنزا و کرونا در فصول سرد می‌تواند اثر تشدیدکننده داشته باشد و کرونا را شدت بخشد که خطرناک است، از این رو به گروههای پرخطر توصیه شده واکسن آنفلوآنزا را حتما تزریق کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز(چهارشنبه) در جلسه مدیریت بحران قم با اشاره به این که تشخیص و مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی از چالش‌های مهم ایران در مبارزه با کرونا است، درباره افزایش خطرات ناشی از گسترش این بیماری در کشور هشدار داد.
قاسم جان بابایی تشخیص به‌موقع و مراقبت‌های پزشکی را تنها راه فعلی درمان کرونا دانست و درباره چرخه انتقال بیماری آنفولانزا هم گفت که این چرخه بسیار کمتر از کرونا است و اگر کووید ۱۹ را به‌درستی مدیریت کنیم می‌توانیم در فصل سرد سال از تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های ویروسی و تنفسی جلوگیری کنیم.

این نکته ای است که دکتر مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز که به اردبیل سفر کرده است، بر اهمیت آن تاکید کرد و با اشاره به احتمال ادامه بیماری کرونا در فصل پاییز، گفت: همه مراکز درمانی، مردم و کارکنان و مدیران بخش بهداشت بهداشت و سلامت باید آماده همزمانی شیوع کووید.۱۹ با آنفلوآنزا باشند.

از سوی دیگر  سیما سادات لاری معاون فرهنگی دانشجویی و سخنگوی وزارت بهداشت از احتمال ورود برخی مناطق کشور به موج سوم شیوع کرونا ابراز نگرانی شدید کرد و  در جمع خبرنگاران در کاشان افزود: هر جریان اجتماعی که با نقض فاصله‌گذاری موجب ایجاد تداخل شود به طور قطع می‌تواند در شیوع ویروس کرونا تاثیرگذار باشد و بر این اساس روند نزولی آمار از هفته سوم شهریور در بسیاری نقاط متوقف شده و برخی استان‌ها در حال طی کردن مسیر صعودی هستند که خیلی نگران کننده است.
لاری در عین حال یاداور شد که با رعایت دستورالعمل ها  احتمال می‌رود آنفلوآنزا امسال کمتر شیوع پیدا کند؛ اما  به طور قطع باید واکسن بیشتری تهیه شود؛ سال گذشته بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار دوز تهیه شده بود اما برای سال‌جاری ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز برای بخش بهداشت و بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز برای توزیع در داروخانه‌ها پیش‌بینی شده است.

گزارش های خبری دریافتی از استان ها نیز وضعیت خوشایندی را در زمینه کرونا نشان نمی‌دهد. 

براساس این گزارش‌ها، قزوینی ها که هفته  گذشته را در بدترین شرایط کرونایی سپری کردند، در اوج خطر هستند. 
به گفته منوچهر حبیبی جانشین ستاد مقابله با کرونا استان قزوین، بی‌توجهی شهروندان به رعایت اصول بهداشتی در بازار، اماکن تجاری ، تالارهای پذیرایی ، نانوایی ها، مطب پزشکان و دفاتر خدماتی از عمده عوامل افزایش روند این ویروس در قزوین است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
حبیبیبا توجه به در اوج خطر بودن قزوین، از پیک بستری ها و مرگ و میر ناشی از گسترش کرونا در چند روز اخیر سخن گفت و ادامه داد: اگر این آمار روند افزایشی داشته باشد براساس ارزیابی ها برای ادامه فعالیت صنوف پر خطر با دانشگاه علوم پزشکی تصمیم گیری خواهیم کرد.
در همین حال، پیمان نامدار سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ، روند ابتلا به کرونا در بین بانوان قزوینی را رو به افزایش اعلام کرد و گفت : در حال حاضر ۴۸ درصد مبتلایان به کرونا در این استان خانم و ۵۲ درصد نیز مرد هستند.

از قم هم خبر رسیده است که با خیز مجدد ویروس کرونا در این استان، موج سوم این بیماری در آن آغاز شده و تعداد افراد بستری به شدت افزایش‌یافته است.
این خبر را رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد و با بیان این که دیگر به هیچ تجمع و همایشی در قم اجازه برگزاری نمی‌دهیم، افزود: تعداد بستری بیماران کرونایی در دو روز گذشته از مرز ۱۰۰ نفر گذشته است.
محمدرضا قدیر همچنین تصریح کرد: تاب‌آوری نظام سلامت قم کاهش ‌یافته و برای جذب پرستار جدید هیچ متقاضی وجود ندارد.
علاوه بر این، رییس مرکز بهداشت قم گفته است که شرایط بستری و فوت بیماران کرونایی در قم نسبت به میانگین کشوری بیشتر شده و طی یک هفته اخیر تعداد بستری و نمونه‌های مثبت کرونایی در قم تا ۷۰ درصد افزایش‌یافته است.
همچنین  بهرام سرمست  استاندار قم  از غیرحضوری شدن کلاس های درس در مدارس تا اطلاع بعدی خبر داد و با اشاره به فعالیت مراکز آموزش عالی استان گفت: در  زمینه فعالیت دانشگاه‌ها نیزاصل بر آموزش‌های مجازی و غیرحضوری است.

استان البرز هم که در مسیر تردد چند استان کشور قرار دارد، در چند روز اخیر شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا بوده و به گفته دکتر محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، لازم است مردم پروتکل های بهداشتی را دقیقتر رعایت کنند.

در استان خراسان رضوی، گزارش های دریافتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان بجستان از مطب های پزشکان نشان می دهد که  کمرنگ شدن حساسیت مردم نسبت به بیماری کرونا، رعایت نکردن هشدارها و پروتکلهای بهداشتی در برگزاری آیینها و جلسات عمومی و کاهش استفاده از ماسک موجب افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و بازگشت این شهرستان از وضعیت زرد به وضعیت هشدار شده است.

همچنین در بناب در آذربایجان شرقی، افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا طی روزهای اخیر موجب شد که مسابقات موتورسواری در این شهرستان لغو شود. 

متولیان حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی هم این روزها شاهدند که روند نزولی ابتلا به کرونا در این استان که دو هفته قبل آغاز شد، متوقف شده است. 
شروع موج دوم کرونا موجب شد تا خراسان شمالی از اوایل مردادماه از نظر همه‌گیری کرونا در وضعیت قرمز قرار گیرد که این وضعیت همچنان ادامه دارد.

اما خلخال در استان اردبیل از مناطقی است که توجه مردم آن به رعایت موارد پیشگیرانه از کرونا و نکات مربوط به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی افزایش یافته و در نتیجه، شمار مبتلایان به این ویروس در این شهرستان سیر نزولی گرفته است.
دکتر محمد مهرتک سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ،درمانی خلخال با اعلام این خبر یاداور شد: برغم کاهش شمار مبتلایان به کرونا، وضعیت خلخال از لحاظ این ویروس خطرناک همچنان نارنجی است.

همراهی مردم با مصوبات ستاد مقابله با کرونا در گلستان هم جواب داده و روند شیوع این بیماری در استان را رو به کاهش برده، هر چند کنترل کامل آن نیازمند رعایت مستمر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک است.
به گفته سراج الدین عارف معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، تعداد بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان که هفته گذشته به ۲۷۰ بیمار رسیده بود ، دیروز به ۲۵۰ نفر کاهش یافت.
وی ادامه داد: به جز گرگان که تعداد بیماران کرونایی آن روند افزایشی دارد، بقیه شهرهای استان شاهد کم شدن تعداد بیماران کرونایی است که امیدواریم این روند با تداوم رعایت توصیه های بهداشتی توسط مردم ادامه یابد.

تبعات کرونا 

کرونا خسارت زیادی به ۱۲۶ مربی هیات تکواندو کرمانشاه وارد کرد

کرونا مشکلات کتابخانه‌های عمومی تربت‌حیدریه را تشدید کرده است

کرونا سبب افزایش وزن و چاقی دانش آموزان شده است

تسهیلات کرونایی 

۲۲۵ میلیارد ریال تسهیلات کرونا به واحدهای صنفی ایلام پرداخت شد

۵۰ میلیارد ریال وام به واحدهای آسیب‌دیده از کرونا در آستارا پرداخت شد

معاون استاندار: کرونا در تهران حریف تولید نشد

قریب ۷۱ میلیارد ریال تسهیلات مقابله با آسیب های کرونا در آستانه اشرفیه پرداخت شد

بیمه سلامت ۷۰ میلیارد ریال در زمان کرونا به مراکز درمانی سیستان و بلوچستان پرداخت کرد

متقاضیان بیش از سه هزار طرح متاثر از کرونا در یزد وام دریافت کردند

۱۷ هزار هنرمند تهرانی متقاضی دریافت تسهیلات بانکی هستند

استاندار فارس: پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا پیگیری شود 

طرح‌های اشتغال روستایی تهران با وجود کرونا به سرعت پیش می‌رود

بیش از هشت میلیاردریال تسهیلات کرونا به صنایع دستی کرمان پرداخت شد

بیماران کرونایی فاقد بیمه در کرمان زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند 

گزارش های گرونایی 

کرونا و چالش واکسن آنفلوآنزا

کرونا و توقف جمع‌آوری متکدیان در لرستان

“بشقاب من” الگوی غذایی متعادل در دوران کرونا

انتقال کرونا در هرمزگان از دست بوسی تا روبوسی

کرونا به روایت آمار 

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (چهارشنبه) گفت: با فوت ۱۷۹ بیمار کرونای دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری در کشور به ۲۳ هزار و ۶۳۲ نفر رسید.
سیما سادات لاری  افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۶ شهریور ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،دو هزار و ۹۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۷۲۶ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۱۰ هزار و ۳۳۴ نفر رسید.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، خوشبختانه تاکنون ۳۵۲ هزار و ۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳۸۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون سه میلیون و ۶۴۱ هزار و ۵۸۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
لاری افزود:بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

16 − نه =