یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۸:۴۴
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳

۳۲ شی استردادی از اتریش اصالت ندارد

جبرئیل نوکنده روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار در خصوص اشیای استردادی از اتریش گفت: تعداد کل این اشیا ۳۷ عدد بوده که  فقط ۵ اثر که اشیای کوچک ۴ مهره (دو تا سنگی و دو تا شیشه ای) تزئینی و یک مجسمه جانوری کوچک متعلق به پیش از اسلام […]



جبرئیل نوکنده روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار در خصوص اشیای استردادی از اتریش گفت: تعداد کل این اشیا ۳۷ عدد بوده که  فقط ۵ اثر که اشیای کوچک ۴ مهره (دو تا سنگی و دو تا شیشه ای) تزئینی و یک مجسمه جانوری کوچک متعلق به پیش از اسلام دارای اصالت تشخیص داده شد. بقیه اشیا که بیشتر فلزی بودند فاقد اصالت تشخیص داده شد.

به گزارش فرهنگ سار، ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ سفارت ایران در اتریش خبر داد که ۲۸ شیء تاریخی و باستانی ایران که به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بود، با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  به صورت محموله دیپلماتیک و توسط یکی از دیپلمات‌های کشورمان از وین به تهران منتقل شد.

این اشیا پس از کشف توسط پلیس اتریش در چارچوب همکاری قضائی بین دو کشور بر اساس معاضدت قضائی در تیرماه سال ۱۳۹۹ به سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین تحویل داده شده بود که پس از طی مراحل قانونی و اداری، امروز به کشور منتقل شد.

آذر سال ۹۸ بود که رئیس اینترپل ایران از کشف و ضبط تعدادی از اشیای تاریخی در صندوق امانات یکی از اتباع ایرانی در اتریش خبر داد. کارشناسان در مطالعات اولیه گفتند که این آثار به ایران تعلق دارد. آنها تخمین زده بودند که قدمت آثار بین ۱۷۰۰ تا ۲۵۰۰ سال یعنی بازه زمانی هخامنشیان و ساسانیان است. در میان تصاویر این اشیا، نمونه‌هایی از سر سنجاق‌های مفرغی لرستان و ریتون فلزی هخامنشی و سردیس مفرغی شاپور دوم ساسانی به چشم می‌خورد.  

با آغاز به کار دولت تدبیر و امید و دیپلماسی فعال دولت، موضوع پیگیری‌های حقوقی برای بازگرداندن آثار فرهنگی‌تاریخی شناسایی شده ایران در کشورهای مختلف سرعت گرفت طوری که از سال ۹۳ تا سال ۹۶ در دولت یازدهم ۸۸۷ قلم شیء فرهنگی تاریخی شامل: ۳۰۰ لوح هخامنشی از آمریکا، ۳۴۹ شی از بلژیک متعلق به خوروین، ۱۰۹شی از اشیای هخامنشی از آمریکا، ۵۶ قلم شی از ایتالیا و  ۷۳ قلم اثر مهر از آمریکا به ایران مسترد شد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × سه =