یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۵۲:۲۲
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

گفت‌وگو و صلح با «رقص قلم»

علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر در مراسم گشایش نمایشگاه بین المللی رقص قلم ایام منتهی به زادروز استاد غلامحسین امیرخانی و استاد محمود فرشچیان را شادباش گفت و افزود: راه ابریشم راه زندگی است که فرهنگ را در تاریخ پر فراز و نشیب خود به بلوغ رساند و توانست به غیر از اقتصاد فرهنگ غرب […]



علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر در مراسم گشایش نمایشگاه بین المللی رقص قلم ایام منتهی به زادروز استاد غلامحسین امیرخانی و استاد محمود فرشچیان را شادباش گفت و افزود: راه ابریشم راه زندگی است که فرهنگ را در تاریخ پر فراز و نشیب خود به بلوغ رساند و توانست به غیر از اقتصاد فرهنگ غرب و شرق را با هم پیوند دهد.
وی گفت: رواداری باعث امنیت این جاده شد. خلاقیت در تمام مردم ساکن این منطقه مشهود است و ظرافت و استحکام دو مولفه ای است که توانسته تمدن این مسیر را به تکامل برساند. ایرانیان الگوی سیاست، ادبیات و هنر شدند و در چهار راه حوادث توانستند با پیوند قومیت های متنوع خود فرهنگی فارغ از مرزها بسازند. 

هنر مقدس خوشنویسی از اقبال بیشتری برخوردار بود و چون تلاقی ادبیات و هنر بود توانست هنرمندان با رقص قلم مفاهیم بر زبان آمده ادیبان، متفکران و اندیشمندان را مانا کنند.

محمد حیدری دبیر هنری این رویداد گفت: در این رویداد ۲۵۰ اثر از هنرمندان ۲۹ کشور روی دیوار رفت و ۶۰۰ اثر در نمایشگاه مجازی صفحه یونسکو در معرض نمایش قرار دارد.

احمد پاکتچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان آموزش علمی و فرهنگی ملل متحد – یونسکو نیز گفت: ایران در راه ابریشم نقطه عطفی است و توانسته شرق و غرب را به هم متصل کند. ایرانیان در مسیر راه ابریشم همواره در کنار تجارت کالا فرهنگ و هنر و دانش صادر کردند و همچنان ادامه دارد.

اگر در هنر به فرم و محتوا توجه کنیم همواره هنر ایرانیان به محتوا دارد و در جهان محتوا گریز توانستند همواره برای هنر ایران اصل محتوا است و اگر در خوشنویسی نمود پیدا می کند از منبعی قدسی تغذیه می شود. راه ابریشم را بیشتر به شاهراه تجارت و دادوستدهای اقتصادی می‌شناسند اما این راه مسیر تبادل فکر و اندیشه نیز بوده است و از آنجا که حرف و کلمه در این دیار، هنری ارجمند و آسمانی برای گفت‌وگو و صلح است نمایشگاه رقص هنر تلاشی برای تقاطع فرهنگ های مسیر راه ابریشم است.

حجت‌الله ایوبی از همه کسانی که در شکل گیری و برگزاری این رویداد کمک کردند تشکر کرد و گفت:  زیبایی این رویداد را به زادروز استاد امیرخانی تقدیم می کنم.
استاد امیرخانی نیز گفت: خوشنویس از ابتدایی که خود را شناخت فهمید باید به چیزی غیر از زبان نیاز دارد تا تجربه های خود را مکتوب کند و شاگردان این مکتب مسولیت سنگین دارند که میراث دار این هنر باشند.

اگر فرد بی صدایی قرآنی را به صوت بد بخواند آنقدر جذاب نیست که فردی با صدای خوش آن را ادا کند. خوشنویسی نیز باید فرم و محتوا همدیگر را تکمیل کنند.

استاد خوشنویسی گفت: اکنون باید در این شتاب بی اندیشه کمی تامل کرد و کارنامه خود را به معلم تاریخ سپرد زیرا جهان امروز چنین فرصتی را نمی دهد تا کشورها بتوانند خود را با یکدیگر مقایسه کنند. باید بدانیم بشر چه چیزی کم دارد. بشر اکنون کمبود اخلاق را دارد هرچند بزرگترین توصیه ها همچون فردوسی که از خرد می گوید و مولوی که از عرفان می گوید را داریم؛ نمی توانیم به خود نمره قبولی دهیم و دیگران از این نقطه ضعف برای پایمال کردن حقوق ما استفاده می کنند.

سازمان ملل فرهیختگان و نخبگان غیرسیاسی تشکیل شود

وی گفت: باید پرسید امکانات فرهنگ در عرصه هنر ما چقدر است. آیا قدرت کشورها در سلاح است. افراد زیادی داریم که بتوانند صدای فرهنگ را در گوش جهانیان با لباس هنر برسانند ولی عده ای به فرهنگ و هنر کم توجه هستند.
استاد امیرخانی این رویداد را بستری دانست که می تواند در جهان خود را با فرهنگ بشناسانیم و گفت: حمایت اگر نباشد شاید تک ستاره پیدا شود اما در بستر جامعه نمی تواند به رشد منتهی شود تا مشارکت جمع را در خود داشته باشد. اکنون همه کشورها رقیب هستند ولی باید دست بالا را داشته باشیم. 

وی به دولتمردان پیشنهادی برای تشکیل سازمان ملل  از فرهیختگان و نخبگان غیر سیاسی داد و گفت: پس از جنگ جهانی دوم انسان ها تصمیم گرفتند تقابل به تعامل تبدیل شود و اکنون باید، دیگر خواهی جایگزین شود.

 اولین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی خوشنویسی راه ابریشم با عنوان رقص قلم عصر جمعه (سوم بهمن) با حضور علی نیک زاد نایب رییس مجلس، حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر، استاد غلامحسین امیرخانی رییس شورای عالی انجمن خوش‌نویسان ایران، احمد پاکتچی و احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران همچنین جمعی از اهالی فرهنگ و هنر آغاز به کار کرد. در پایان این برنامه از تمبر یادبود اولین نمایشگاه بین المللی خوشنویسی راه ابریشم نیز رونمایی شد. نمایشگاه خوشنویسی رقص قلم با آثار هنرمندانی از ۲۹ کشور در محل فرهنگستان هنر آغاز به کار کرد تا ۷ دی ماه میزبان علاقه مندان به آثار هنری است. 

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × چهار =