جمعه, ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۷:۰۶
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰

کتابخانه‌ها مقبول‌ترین مراکز برگزاری نشست‌ ادبی هستند

در پی منویات مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به شعر و ادبیات و همچنین مطالبه همیشگی ایشان در حمایت از جریان‌های اصیل ادبی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از استادان عرصه شعر و ادب اقدام به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور و با محوریت کتابخانه‌های عمومی کرد که […]



در پی منویات مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به شعر و ادبیات و همچنین مطالبه همیشگی ایشان در حمایت از جریان‌های اصیل ادبی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از استادان عرصه شعر و ادب اقدام به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور و با محوریت کتابخانه‌های عمومی کرد که این اقدام با استقبال اهالی و فعالان این عرصه همراه بوده و جلسات این محافل به صورت مجازی در استان‌های مختلف در حال برگزاری است.

رضا اسماعیلی، شاعر و منتقد ادبی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، با اشاره به شرایط حاکم بر فضای فرهنگی و ادبی کشور گفت: در شرایطی که جامعه ما به هر علت با کتاب و مطالعه فاصله گرفته و متاسفانه فاصله مردم ما با ادبیات و شعر، روز به روز در حال افزایش است، اقدام راهگشا و سازنده نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راه‌اندازی محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌های عمومی، گام بلندی در جهت پیوند دوباره مردم با شعر و ادبیات و همچنین کتاب و کتابخوانی است.

وی افزود: تمرکزگرایی در فعالیت‌های فرهنگی و ادبی که از سالیان گذشته در کشور وجود داشته، باعث شده بود بسیاری از جوانان مستعد در حوزه ادبیات که در شهرستان‌های محروم و حتی روستاهای دورافتاده زندگی می‌کردند، از حق حضور در محافل ادبی برای پرورش و شکوفایی استعدادهای خود محروم شوند. اما امروز نهاد با ظرفیت یگانه خود، یعنی با داشتن ۳۵۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور به پایگاه‌های ادبی برای رفع این تمرکزگرایی در حوزه شعر و ادبیات تبدیل خواهد شد؛ موضوعی که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

اسماعیلی کتابخانه را محلی ایمن برای پرورش کودکان، نوجوانان و جوانان توصیف کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های یک خانواده همواره این است که محلی امن، قابل اعتماد و معتبر برای گذران وقت و پرورش فرزندان خود پیدا کند تا استعدادهای فرزندانشان در مسیری صحیح پرورش یابند. با اینکه مراکز و دستگاه‌های مختلفی در این حوزه فعالیت دارند، اما کتابخانه همواره به عنوان یک مکان امن و قابل اعتماد برای مردم مطرح بوده است. همین اعتماد باعث می‌شود که کتابخانه‌ها بهترین گزینه برای ایجاد محافل ادبی باشند.

این شاعر و منتقد ادبی ادامه داد: کتابخانه محل علم اندوزی، خردورزی و دانشوری است و افرادی که در این محافل شرکت می‌کنند خود به خود به سمت کتاب و کتابخوانی کشیده می‌شوند. وقتی در یک محفل ادبی نام فردوسی را می‌آوریم و یا شعری از سعدی، حافظ و مولانا می‌شود، طبیعتا آن فردی که در این محفل شرکت می‌کند وقتی می‌بیند که کتاب‌های حافظ و مولانا در قفسه‌های آن کتابخانه موجود است، به عضویت در آن کتابخانه و استفاده از منابع آن ترغیب می‌شود و اشتیاق و انگیزه مطالعه در او بیشتر می‌شود.

اسماعیلی با تقدیر از دست اندرکاران این طرح گفت: اکنون که این زمینه به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فراهم شده، مطمئن هستم که جوانان و علاقه‌مندان به ادبیات و هنر با اطلاع‌ پیدا کردن از این اقدام ارزشمند برای شرکت در این محافل داوطلب خواهند شد و با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. چرا که مقبول ترین مرکز برای برگزاری نشست‌های ادبی کتابخانه های عمومی هستند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

10 + 4 =