پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۲۵:۰۴
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳

چشم انداز روابط مصر و آمریکا در دوره بایدن

به گزارش فرهنگ سار از میدل ایست نیوز، دولت ترامپ، بر خلاف معمول دموکرات ها، به مساله اخوان المسلمین و فعالیت های اسلام سیاسی نه از منظر حقوقی که از منظر منافع آمریکا در مصر، لیبی، سودان و فلسطین نگاه می کرد. برآمدن رئیس جمهوری دموکرات پالس منفی به قاهره می دهد، به ویژه که […]



به گزارش فرهنگ سار از میدل ایست نیوز، دولت ترامپ، بر خلاف معمول دموکرات ها، به مساله اخوان المسلمین و فعالیت های اسلام سیاسی نه از منظر حقوقی که از منظر منافع آمریکا در مصر، لیبی، سودان و فلسطین نگاه می کرد.

برآمدن رئیس جمهوری دموکرات پالس منفی به قاهره می دهد، به ویژه که دموکرات ها همیشه با نهادهای حقوق بشری و مدافع روزنامه نگاران روابط خوبی داشته و این نهادها همواره از عملکرد دولت السیسی در پرونده حقوق بشر انتقاد کرده اند.

از سوی دیگر، به قدرت رسیدن بایدن برای مردم مصر یادآور اقدام های دولت «باراک اوباما» در حمایت از بر سر کار آمدن دولت یک ساله اخوان المسلمین در مصر است. دولتی که کارنامه ای منفی در حل مشکلات اقتصادی و نیز در پرونده روابط خارجی مصر داشت.

منابع نزدیک به دولت مصر تاکید می کنند که مصر بابت انتخاب بایدن نگران نیست چون می داند که انتخاب او به روابط راهبردی مصر با آمریکا آسیبی نمی زند، ضمن اینکه مصر همواره برای دولت آمریکا به لحاظ مسائل منطقه ای به خصوص پرونده فلسطین و اخیرا لیبی اهمیت داشته است.

اما بایدن در کمپین انتخاباتی خود از اخوان المسلمین و گروه های نزدیک به آنها که از قدیم روابط خوبی با وی دارند برای جلب رأی مسلمانان امریکا استفاده کرد.

ناظران می گویند که با وجود این، بعید است بایدن دوباره به اخوان المسلمین در حد به قدرت رسیدن دوباره پروبال دهد، زیرا تجربه سال ۲۰۱۱ نشان داد که حضور آنها در قدرت به منافع همه نیروها از جمله خود آمریکا آسیب می زند.

به گفته این ناظران، بیشترین بهره ای که اخوان از به قدرت رسیدن بایدن خواهند برد دخالت دولت آمریکا برای آزادی شماری از سران اخوان از زندان های مصر است.

آنان تأکید می کنند که اخوان به علت اتهام های فساد مالی و اختلاف های شدید داخلی درگیر مسائل بسیاری شده که باعث شده وزنه سیاسی خود در مصر را تا حد زیادی کاهش دهد.

پیش از این گروه اخوان المسلمین با انتشار بیانیه‌ای انتخاب بایدن به ریاست جمهوری ایالات متحده را به وی و به ملت آمریکا و ملت‌های جهان تبریک گفت.

در این بیانیه که «ابراهیم منیر»، معاون رهبری گروه اخوان المسلمین آن را امضا کرده تأکید شده که گروه اخوان روند انتخابات آمریکا را که به انتخاب جو بایدن منتهی شده ارج می‌نهد.

بیانیه افزوده که این انتخاب نشان می‌دهد که ملت آمریکا همچنان توانایی تحمیل اراده خود را دارد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

6 − 5 =