چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۷:۱۷
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰:۰۸

خزانه‌داری بایدن، تداوم اتاق جنگ یا رهایی از رکود؟

به گزارش فرهنگ سار، جو بایدن روز سه‌شنبه به طور رسمی، جانت یلن را برای وزارت خزانه‌داری، نیرا تاندن برای مدیریت دفتر بودجه کاخ سفید، والی ادیمو معاون خزانه داری، سسیلی روز رئیس شورای مشاوران اقتصادی و جرد برنستین و هیثر بوشی اعضای شورای مشاوران اقتصادی معرفی کرد. یلن در حال حاضر استاد دانشگاه کالیفرنیا […]



به گزارش فرهنگ سار، جو بایدن روز سه‌شنبه به طور رسمی، جانت یلن را برای وزارت خزانه‌داری، نیرا تاندن برای مدیریت دفتر بودجه کاخ سفید، والی ادیمو معاون خزانه داری، سسیلی روز رئیس شورای مشاوران اقتصادی و جرد برنستین و هیثر بوشی اعضای شورای مشاوران اقتصادی معرفی کرد.

یلن در حال حاضر استاد دانشگاه کالیفرنیا و یک کارشناس ارشد و رئیس انجمن اقتصادی آمریکا است. او یکی از اعضای آکادمی آمریکایی هنر و علوم، شورای روابط خارجی، گروه استراتژی اقتصادی موسسه آسپن، گروه ۳۰ و عضو موسس شورای رهبری اقلیمی است.

او در هیات مشورتی نشست جدید اقتصادی بلومبرگ، کمیته بودجه مسئولانه فدرال و اتحادیه رفع بدهی، کمیته نظارت بر رشد عادلانه مرکز واشنگتن فعالیت می‌کند . او همچنین کارشناس برجسته شرکت یل برای سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ بود.

یلن پیش از این در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به عنوان نائب رئیس هیئت مدیره فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا)، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ به عنوان رئیس و مدیر اجرایی بانک مرکزی سانفرانسیسکو و به عنوان رئیس شورای مشاوران اقتصادی در دولت کلینتون فعالیت می‌کرد.

وی از سال ۱۹۸۰ عضو هیئت علمی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی بوده است. قبل از برکلی ، وی استادیار اقتصاد در دانشگاه هاروارد (۱۹۷۱-۱۹۷۶) ، اقتصاددان در هیات مدیره بانک مرکزی (۱۹۷۷-۱۹۷۷) و مدرس دانشکده اقتصاد لندن (۱۹۷۸-۱۹۸۸) بوده است.

مرکز هاچینز در سیاست‌های مالی و پولی در برنامه مطالعات اقتصادی در بروکینگز در سال ۲۰۱۴ برای بهبود کیفیت سیاست های مالی و پولی و درک عمومی از آن ایجاد شد.

یلن پس از چهار سال ریاست هیئت مدیره بانک مرکزی در سال ۲۰۱۸ به بروکینگز پیوست. وی در بروکینگز ، در زمینه مسائل اقتصادی از جمله ثبات مالی، تغییرات آب و هوایی، پاسخ‌های مالی و پولی به رکود اقتصادی ناشی از کووید-۱۹، تورم، بیکاری و تنوع در اقتصاد، تحلیل و تفسیر ارائه کرده است.

او دیدگاه و تحلیل خود را در نشست‌های بروکینگز، ادای توضیح در کنگره، سخنرانی در سراسر ایالات متحده و خارج از کشور ارائه داد و به طور مرتب به عنوان مفسر در رسانه‌ها حضور داشت.

کریستین لاگارد رئیس پیشین بانک جهانی و رئیس فعلی بانک مرکزی اروپا در واکنش به خبر انتصاب یلن به خزانه داری آمریکا، نوشت: به دوستم جانت یلن برای برگزیده شدنش به عنوان وزیر خزانه‌داری آمریکا تبریک می‌گویم.

وی افزود: ذکاوت، سرسختی و رویکرد آرام او، جانت را به الگویی برای همه زنان تبدیل می‌کند. من مشتاقانه منتظرم تا با همدیگر به مشکلات اقتصادی جهانی پیش رو، رسیدگی کنیم.

سناتور الیزابت وارن که پیش از این به عنوان یکی از گزینه‌های خزانه‌داری مطرح می‌شد در واکنش به معرفی یلن برای این مسئولیت، نوشت:”او یک گزینه برجسته خواهد بود. او باهوش ، سخت‌کوش و اصولگرا است.”

وی ادامه داد: وی به عنوان یکی از موفق‌ترین رئیسان بانک مرکزی در برابر بانک‌های وال استریت ایستاد از جمله اینکه ولز فارگو را به دلیل تقلب در خانواده‌های کارگر مسئول دانست.

تاثیر سیاست‌های پولی یلن بر امنیت ملی و خاورمیانه

سیاست‌های پولی و همچنین تصمیم‌های اقتصادی دولت آمریکا می‌تواند اثرات فراسرزمینی داشته باشد و بر شرایط اقتصادی کشورهای دیگر اثرات مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد کند.

با توجه به اشتغال یلن در بانک مرکزی آمریکا، او به خوبی می‌داند که قیمت نفت در بازارهای جهانی، ارزش دلار، فروش تسلیحات به کشورهای منطقه، کمک های مالی به رژیم صهیونیستی، تحریم‌ها بر کشورهایی چون ایران، کره شمالی، سوریه، روسیه و بلاروس و جنگ تجاری با چین و اروپا باید برای ارتقای اقتصاد آمریکا حل شود.

با توجه ارتباط تنگاتنگ تیم بایدن با رژیم صهیونیستی و تعهدی که به صراحت بایدن و هریس در حمایت از رژیم صهیونیستی مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد، مساله کمک‌های نظامی ۳.۱ میلیارد دلاری در سال، دولت بایدن را آزار دهد چرا که حاکمان صهیونیست، ساز خود را می‌زنند و همچنان که نشان داده‌اند در موضوع حق فلسطینیان و همچنین مساله برجام با نگاه تیم حاکم بایدن اختلاف جدی دارند.

یلن در دوره باراک اوباما و در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای، رئیس بانک مرکزی آمریکا بود و بخشی از تعهدات آمریکا تحت برجام را پیگیری کرد. او در سال ۲۰۱۶ زمانی که ایران به دنبال سهم خود در اوپک بود هم سکوت کرد، هرچند که موافق کاهش قیمت نفت بود.

از نظر رئیس بانک مرکزی اوباما، سقوط هر بشکه نفت به زیر ۵۵ دلار همچون کاهش مالیات برای مصرف‌کنندگان آمریکایی است. یلن در آن دوره متعقد بود که “از دیدگاه ایالات متحده، کاهشی که در قیمت نفت مشاهده کرده‌ایم احتمالاً مثبت خواهد بود. این برای خانواده‌ها و خانوارها خوب است. پول بیشتری در جیب آنها می‌ماند.”

از نظر او، انرژی ارزان‌تر نیز به معنی کاهش هزینه‌های بسیاری از مشاغل ایالات متحده به ویژه صنعت حمل و نقل همچون خطوط هوایی است.

اما این کاهش قیمت‌ها از نظر یلن، حدی دارد و می گوید در صورت کاهش مجدد قیمت نفت، درد اقتصادی که در کشورهای صادرکننده نفت خام و شرکت های نفتی احساس می‌شود می‌تواند به “بقیه اقتصاد جهانی” سرایت کند.

یلن در یک سخنرانی خود در تشریح خطرات اقتصادی ناشی از افت قیمت نفت که طی نزدیک به دو سال، ۶۴ درصد کاهش یافته بود، خطری دانست که  می‌تواند رشد جهانی را تحت تاثیر قرار دهد. به گفته وی، قیمت‌های پایین نفت خام می‌تواند هزینه‌های اقتصادی ایالات متحده را طی چند سال آینده تقویت کند اما صادرکنندگان نفت احتمالا هزینه‌های دولت را محدود می‌کنند و شرکت های نفتی همچنان به کاهش شغل خود ادامه می‌دهند.

حال که دولت ترامپ شدیدترین تحریم‌ها را برای کاهش درآمد نفتی ایران که مستقیم بر زندگی مردم اثر دارد، اعمال کرده‌ است این سوال مطرح می‌شود که وزیر خزانه‌داری آمریکا، همچنان معتقد است که درد ناشی از اقتصاد صادرکنندگان نفت به اقتصاد آمریکا سرایت خواهد کرد یا خیر؟

آیا او همچنان این وزارت خانه را اتاق جنگی برای دستیابی به مقاصد سیاسی آمریکا یا متحدان کودک‌کش آن در منطقه علیه مردم ایران نگه خواهد داشت؟

آیا یلن و تیم سیاست خارجی آمریکا به دنبال تجدید نظر بر تحریم‌های غیر انسانی آن هم در شرایط همه‌گیری کرونا که حتی واردات دارو و تجهیزات پزشکی را هم برای ایران دشوار ساخته است، برخواهند آمد؟

آیا همچون دوره اوباما دست به کاهش تحریم و صدور مجوز برای مراودات اقتصادی خواهد زد یا اینکه همچون دولت فعلی، خزانه داری را اتاق جنگی علیه ملت‌ها نگه خواهد داشت؟

این سوال‌ها واکنش عصبی صهیونیست‌ها را به ویژه هنگامی که تیم ترامپ از قصد بازگشت به برجام خبر داده‌اند، دربرداشته است و می‌گویند “تونی بلینکن، جان کری و جانت یلن؟ تیم ادعایی بایدن که می‌خواهند مسئولیت بازگرداندن سریع تحریم‌ها علیه ایران به صفر را در همان روز نخست برعهده گیرند”.

این اظهارات، یادآور همان ادعاهایی است که دونالد ترامپ در مناظرات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ با هیلاری کلینتون، به جانت یلن حمله کرد و فعالیت‌های بانک مرکزی به ویژه در حوزه نرخ سود را سیاسی کاری خواند.

نگاه یلن به تغییرات اقلیمی

یلن در زمانی عهده دار مسئولیت اقتصادی در دولت اوباما بود که رکود اقتصادی شدیدی در سال ۲۰۰۸ ایجاد شد و اقتصاد آمریکا در معرض یک سقوط کم نظیر قرار گرفت.

یلن به همراه سایر تیم اقتصادی اوباما، توانست از آن مخمصه خارج شوند و به نظر می‌رسد انتخاب دوباره او توسط بایدن برای مسئولیت خزانه داری آمریکا که برای نخستین بار در طول حدود ۲۴۰ سال پیش، به یک زن رسیده است، تلاش برای خروج از رکود فعلی ناشی از کرونا باشد.

در اولویت‌های اعلام شده بایدن برای شروع کار دولت جدید، مبارزه همه جانبه با کرونا و تغییرات اقلیمی در صدر اولویت‌ها قرار دارد و یلن، عنصری است که در هر دو موضوع فعالیت و مطالعه داشته است.

وزیر خزانه‌داری رئیس جمهوری منتخب آمریکا بر این اعتقاد است که باید برای تولید کربن، هزینه قرار داد و شرکت‌های اقتصادی یا صنعتی بابت آلوده کردن زمین، هزینه بپردازند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × چهار =