چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۵۸:۵۴
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴

کودتاگران مالی کجا آموزش دیده اند ؟

ژنرال ” اسیمی گویتا” از فرماندهان ارتش مالی سه شنبه گذشته با بخشی از نیروهای ارتش این کشور نخست کنترل پادگان بزرگ “کاتی” در ۱۵ کیلومتری باماکو پایتخت را در اختیار گرفت و پس از آن رییس جمهوری و نخست وزیر و برخی مقامات دیگر را بازداشت و وادار به کناره گیری کرد. در پی این […]



ژنرال ” اسیمی گویتا” از فرماندهان ارتش مالی سه شنبه گذشته با بخشی از نیروهای ارتش این کشور نخست کنترل پادگان بزرگ “کاتی” در ۱۵ کیلومتری باماکو پایتخت را در اختیار گرفت و پس از آن رییس جمهوری و نخست وزیر و برخی مقامات دیگر را بازداشت و وادار به کناره گیری کرد.

در پی این کودتا «ابراهیم بوبکر کیتا» رییس جمهوری مالی به  اجبار ضمن انحلال پارلمان از قدرت کناره گیری کرد.

واشنگتن پست و فارن پالیسی اعلام کردند که عوامل کودتا پیش از این توسط نیروهای آمریکایی آموزش دیده اند.

پانزده کشور عضو گروه اقتصادی غرب آفریقا موسوم به “اکواس”  هم متعاقب کودتا مزبور اعلام کردند، کشورهای عضو این گروه  در مخالفت با کودتا و نیز در اعتراض به بازداشت کیتا، مرزهای خود با کشور مالی را بسته ‌اند و همه مبادلات اقتصادی و امور بانکی با مالی را به حال تعلیق درآورده اند.

همچنین سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کمیسیون آفریقا این اقدام کودتاچیان را محکوم کردند و خواستار آزادی مقام‌های ارشد مالی شدند.

از سوی دیگر  شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست فرانسه برای بررسی اوضاع در مالی نشست اضطراری برگزار کرد.

پشت کودتای مالی کیست؟

در شرایطی که اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا، سازمان ملل و برخی نهادی بین المللی دیگر کودتا در مالی را محکوم کرده اند، برخی نشریات بین المللی از جمله واشنگتن پست و فارن پالیسی اعلام کردند که عوامل کودتا پیش از این توسط نیروهای آمریکایی آموزش دیده اند.

از سوی دیگر برخی رسانه ای بین الملی نظیر “دیلی بست” و “فرانس ۲۴ ” گزارش داده اند که عوامل کودتای مالی توسط روسیه آموزش دیده اند.

“فارن پالیسی” به نقل از “پیتر پم” فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور غرب آفریقا نوشت، روشن است که بخشی از نیروهای شورشی مالی پیش از این در قالب طرح های مبارزه با گروه های تروریستی توسط نیروهای آمریکایی آموزش دیده اند. با این وجود وی تاکید کرد واشنگتن از کودتا در مالی حمایت نمی کند.

وی افزود: این کودتا می تواند مانعی در راه مبارزه با گروهای تروریستی در غرب آفریقا باشد.

این در حالی است که برخی رسانه ای بین الملی نظیر “دیلی بست” و “فرانس ۲۴ ” گزارش داده اند که عوامل کودتای مالی توسط روسیه آموزش دیده اند.

هنوز روشن نیست که چه عامل یا عواملی پشت کودتای مالی قرار دارند و این کودتا دقیقا با چه انگیزه هایی انجام شده است، ولی آنچه بدیهی است اینکه منشا کودتا در مالی قطعا در خارج از مرزهای این کشور قرار دارد.

رهبرانی آفریقا در باماکو

“گودلاک جاناتان” رییس جمهوری پیشین نیجریه در راس هیاتی از رهبران ۱۴ کشور عضو جامعه اقتصادی منطقه غرب آفریقا موسوم به “اکواس” امروز /شنبه/ وارد باماکو پایتخت مالی می شوند تا با ژنرال “اسیمی گویتا” رهبر کودتای این کشور پیرامون بحران بوجود آمده گفتگو کنند.

کشور آفریقایی مالی دارای منابع نفت و گاز فراوانی است که عمدتا در مناطق شمالی این کشور در مرز موریتانی و الجزایر قرار دارد. فرانسه، قطر و الجزایر حق اکتشاف نفت در مالی را در اختیار دارند.

مقامات اکواس در پی کودتا در مالی اعلام کردند ضمن مسدود کردن مرزهای خود با این کشور، مبادلات اقتصادی و بانکی با مالی را نیز به حال تعلیق در می آورند.

اکواس همچنین خواستار بازگشت “کیتا” به ریاست جمهوری است. جامعه اقتصادی غرب آفریقا به عوامل کودتا هشدار داده است که مسوولیت جان و امنیت بازداشت شدگان از جمله رییس جمهوری، نخست وزیر و برخی مقامات دیگر به عهده آنان است.

چرا مالی برای غرب اهمیت دارد؟

فرانسه در سال ۲۰۱۳ با عنوان مبارزه با گروه های تروریستی و به طور یکجانبه در مالی مداخله نظامی کرد و هم اکنون نیز به رغم کودتای اخیر در این کشور حضور نظامی دارد.

“فلورانس پارلی” وزیر دفاع فرانسه با وجود رویداد کودتا در مالی و برکناری رییس جمهوری این کشور از ادامه مبارزه پاریس با عناصر وابسته به القاعده در این کشور خبر داد.

وی گفت که عملیات برخان به درخواست مردم مالی و با اجازه شورای امنیت سازمان ملل ادامه دارد.

فرانسه از سال ۲۰۱۴ میلادی ۴  هزار و ۵۰۰ نظامی خود را در چارچوب عملیات “برخان” برای مقابله با گروه های تروریستی و تندرو فعال در کشورهای اطراف مالی مستقر کرده است.

کشور آفریقایی مالی تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و هم اکنون نیز یکی از نقاط کلیدی برای حضور فرانسه در آفریقا محسوب می شود.

کشور آفریقایی مالی دارای منابع نفت و گاز فراوانی است که عمدتا در مناطق شمالی این کشور در مرز موریتانی و الجزایر قرار دارد. این مناطق پس از کودتای سال ۲۰۱۲ در مالی به کنترل شبه نظامیان افراطی القاعده و گروه های تروریستی درآمد.

فرانسه، قطر و الجزایر حق اکتشاف نفت در مالی را در اختیار دارند و از آنجایی که فرانسه منافع زیادی در الجزایر و مراکش دارد، اهمیت کشور مالی برای پاریس دو چندان است.

صرف نظر از اینکه دقیقا چه عامل و عواملی در پس حوادث و رویدادهای مالی قرار دارند، آنچه روشن است اینکه منشاء این حوادث ریشه در خارج از مرزهای این کشور دارد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × 5 =