جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۱:۳۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲

پایانی برای آغاز یک راه

به گزارش فرهنگ سار، پیشینه بهره‌برداری موفق راه آهن در ایران به ۱۷۲ سال قبل (۱۲۲۷ هجری شمسی) و تحقق آرزوی راه آهن سراسری مربوط به سال ۱۳۰۶ هجری شمسی (۹۳ سال قبل) است که در این سال‌ها تجربه سفر با قطار در جاده آهنی برای بسیاری از کردستانی‎ها نه تنها خاطره نیست بلکه آرزویی دست […]



به گزارش فرهنگ سار، پیشینه بهره‌برداری موفق راه آهن در ایران به ۱۷۲ سال قبل (۱۲۲۷ هجری شمسی) و تحقق آرزوی راه آهن سراسری مربوط به سال ۱۳۰۶ هجری شمسی (۹۳ سال قبل) است که در این سال‌ها تجربه سفر با قطار در جاده آهنی برای بسیاری از کردستانی‎ها نه تنها خاطره نیست بلکه آرزویی دست نیافتنی بود.

اما گویی دیگر سد تحقق نیافتن آرزوی حدود ۲ قرنی کردستانی‌ها به شماره افتاده و قرار است بهار و تابستان آخرین سال قرن، خزان یکی از محرومیت‌ها و تبدیل شدن آن به خاطره‌ و بهاری برای آغاز خاطرات شیرین سفر با قطار در این خطه باشد.

کلنگ احداث طرح راه آهن تهران – همدان – سنندج در سال ۱۳۸۵ به زمین زده شد و در این سال‌ها کش و قوس‌های فراوانی را برای اتمام به خود دیده به طوری که تا سال ۱۳۹۶ اندکی از بخش دوم این طرح شامل راه آهن همدان – سنندج کار شده بود.

اراده ملی برای اتمام یک طرح زیر ساختی

پروژه راه آهن سنندج – همدان به تهران از طرح‌های مهم و حیاتی استان است که با پیگیری های مستمر مسوولان استان تلاش می‌شود در موعد مقرر به پایان برسد.

در این راستا رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز بهمن امسال در آخرین سفر خود به استان کردستان با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ما توسعه شبکه ریلی کشور است، گفت: اتمام راه‌آهن همدان – سنندج برای دولت مهم و در اولویت است و اتصال آن به مرزهای غربی و کشورهای همسایه از جمله اقلیم کردستان عراق، بر اهمیت آن می‌افزاید.

محمدباقر نوبخت افزود: قطار یک سرمایه است و بنا داریم از این ظرفیت برای توسعه مناطق مختلف کشور از جمله استان کردستان و اتصال آن به مرزهای غربی و کشورهای همسایه استفاده کنیم.

وی به تلاش برای بهره‌برداری از راه آهن همدان – سنندج تا قبل از پایان دولت دوازدهم و تاکید بر متوقف نشدن این طرح اشاره کرد و افزود: همه کوشش ما این است که قبل از پایان این دولت و در سال آینده این پروژه مهم به بهره‌برداری برسد و در سفر کاری آینده از طریق قطار وارد سنندج شویم.

عملیات ریل‌گذاری مکانیزه خط آهن همدان – سنندج

آبان امسال محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی سفری یک روزه به استان‌های همدان و کردستان داشت و آغاز عملیات ریلگذاری مکانیزه خط آهن همدان – سنندج از جمله اهداف مهم سفر وی به این استان‌ها بود.

همان روز عملیات ریل‌گذاری مکانیزه خط آهن همدان – سنندج به طول تقریبی ۱۵۰ کیلومتر از ایستگاه راه‌آهن همدان به سمت سنندج آغاز شد تا این طرح با سرعت بیشتری به سمت اتمام حرکت کند.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این سفر خود گفت: عملیات اجرایی خط آهن همدان – سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر از امروز آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود تا تابستان سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری شود.

محمد اسلامی افزود: هفت برنامه اجرایی در حوزه ریلی در دست اقدام است که با تلاش شبانه روزی تلاش می شود تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسند.

وی با اشاره به تاکید رییس‌جمهوری درخصوص توسعه صنعت و خطوط ریلی کشور اظهار داشت: بر اساس وعده رییس‌جمهوری برای اتصال پنج استان به خطوط ریلی این کار انجام و در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ این استان‌ها به ریل متصل شدند.

پنج هزار میلیارد ریال به پروژه راه‌آهن همدان – سنندج تخصیص یافت

عملیات ساخت راه آهن سنندج – همدان پس از اتصال همدان به شبکه ریلی کشور در سال ۱۳۹۶ به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و استاندار کردستان در تشریح نتیجه پیگیری‌های انجام شده برای اتمام این طرح به فرهنگ سار گفت: ادامه روند اجرای راه آهن همدان – سنندج به عنوان یک طرح زیرساختی مهم در ۲ سال گذشته به سرعت کار شده و همچنان ادامه دارد.

بهمن مرادنیا اظهار داشت: تمام تلاش دولت از جمله وزارت راه‌ و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه و نهاد ریاست جمهوری این است که این طرح در قالب پروژه‌های اولویت دار استان قبل از پایان دولت به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: در ۲ سال گذشته ۹ هزار میلیارد ریال برای پروژه راه‌آهن همدان – سنندج هزینه شده است و به تازگی نیز پنج هزار میلیارد ریال دیگر به این طرح تخصیص یافت و تلاش می‌شود این پروژه مهم تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد و تحول بزرگی در شبکه حمل و نقل استان به وجود آید.

سنندج پایان راه نیست

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی مهر امسال در جریان سفر خود به کردستان در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگ سار گفت: انتظار می‌رود با توجه به نزدیکی کردستان به بندر لاذقیه در کشور سوریه، هر چه زودتر مطالعات اجرای راه آهن سنندج به مرز باشماق نیز آغاز شود.

امیر محمود غفاری اظهار داشت: یکی از راه‌های اتصال ایران به دریای مدیترانه از طریق مرز باشماق امکان پذیر است که می‌توان با شروع به موقع مطالعات اجرایی طرح سنندج – باشماق گامی مهم در تحقق این هدف برداشت.

وی اضافه کرد: طرح احداث راه آهن سنندج – همدان به عنوان یکی از طرح‌های مهم دولت در سال جهش تولید اعلام شده و دولت نیز برای رفع چالش‌های این طرح مصمم بوده و با تمام توان به دنبال تامین اعتبار و رفع مشکلات آن است.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه آهن از زیرساخت های اساسی برای توسعه هر منطقه است، افزود: با توجه به کشاورزی بودن استان کردستان انتظار می رود جهاد کشاورزی به تاسیس مراکز بارانداز در مسیر راه آهن کمک کند تا گامی در راستای افزایش جذب ارزش افزوده این محصولات بر داشته شود.

ریل‌گذاری طرح راه‌آهن همدان سنندج ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار اظهار داشت: طول این طرح ۱۵۱ کیلومتر است که ۶۰ کیلومتر آن در استان همدان و مابقی در کردستان بوده و هدف از اجرای آن اتصال سنندج به شبکه سراسری راه‌آهن، تامین رفاه حال مسافران، کاهش تصادفات جاده‌ای و توسعه گردشگری در منطقه است.

محمدصدیق ثابتی با بیان اینکه این خط آهن شامل هفت ایستگاه، ۲۰ دهنه پل، ۲۹ تقاطع تعریف شده با ۶۴۰ متر طول است، یادآور شد: راه‌آهن همدان – سنندج، شامل سه قطعه بوده که قطعه اول ۶۵ کیلومتر طول ، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر طول و قطعه سوم نیز ۳۰ کیلومتر است.

وی با اشاره به اینکه این طرح در سه بخش در حال احداث است افزود: این بخش‌ها شامل عملیات ریل گذاری با ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی شامل ۵۶ کیلومتر انجام شده، زیرسازی با ۸۵ درصد پیشرفت در سطوح مختلف و ساختمان ایستگاه سنندج با ۷۶ درصد است.

مطالعات اتصال راه آهن به باشماق در حال انجام است

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم در این ارتباط به خبرنگار فرهنگ سار گفت: در فاز اول این طرح قطار به سنندج می‌رسد اما مطالعات برای ادامه این پروژه تا مرز باشماق در حال انجام است.

محمدصدیق ثابتی اجرای این طرح تا مرز باشماق را هزینه‌بردار و زمان‌بر اعلام کرد و افزود: امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم این پروژه را عملیاتی کنیم که به طور قطع این طرح مهم قابل تحقق است.

راه‌آهن تهران – همدان – سنندج از سال ۱۳۸۵ تاکنون برای اینکه در ۲ استان سوت قطار شنیده شود سه دولت را پشت سر گذاشت و در نهایت با عزم دولت تدبیر و امید همدانی‌ها سال ۱۳۹۶ شاهد مسافرگیری قطارهای شرکت رجا در استان خود شدند و اکنون دولت در صدد است این خدمت تا پایان آخرین سال قرن ۱۴ شمسی در استان مرزی کردستان نیز به سرانجام برسد و مطالبه به حق مردم این منطقه محقق شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

ده + 19 =